O tom, že je používání autosedaček povinné, víme všichni. Víme však také, jakými chybami při manipulaci s autosedačkou můžeme dítěti spíše uškodit než ho ochránit? Pojďme se podívat na nejčastější chyby při poutání dětí v autosedačkách, čemu se vyhnout a na čem naopak důsledně trvat.

Autosedačky pro děti se dělí na několik skupin. Ty pro nejmenší miminka patří do třídy 0 a 0+ (často se uvádí také kila 0–13 kg). Jedná se o sedačky typu vajíčko, aby mělo dítě správnou polohu v „pololehu“. Tyto autosedačky se vždy upevňují v poloze proti směru jízdy.

autosedacka shutterstock 255888958

Za nejbezpečnější místo je považováno zadní sedadlo automobilu a nejmenší miminka musí být v sedačce proti směru jízdy.

„U vajíček je také velmi důležité protáhnout pás za zády sedačky a zvednout rukojeť,“ vysvětluje Jan Kristoffersen Brunes z HTS BeSafe, výrobce autosedaček, a dodává: „Zvednutá rukojeť totiž brání případnému překlopení sedačky při nárazu zezadu.“ Dalším důležitým bodem, na co vždy myslet u tohoto typu autosedaček, je vypnutý čelní airbag. Ten je pro dítě ve vajíčku při kolizi smrtelně nebezpečný. Vystřeluje totiž i při nízké rychlosti vozidla, kdy nehoda není pro dítě nebezpečná, nebezpečím se stává právě aktivovaný airbag, který může dítě zabít.

Autosedačka nesmí být menší, než je potřeba

Další skupinou je 0 I – uvádí se také 0–18 kg, věkově odpovídá cca 6 měsícům až 4 rokům. Sedačky této kategorie jsou určené dětem, které již samy sedí a ze skořepinového vajíčka vyrostly. „V této kategorii rodiče chybují v tom, že příliš malé dítě poutají do sedačky po směru jízdy. Přitom je dokázáno, že cestování dítěte proti směru jízdy je až 5krát bezpečnější než po směru jízdy.

sedacka shutterstock 549458746

Pokud se dítě poutá samo, měl by rodič správnost připoutání vždy zkontrolovat.

Rodiče také často předčasně vyndávají vnitřní vložky sedaček. Vhodné není ani mnoho vrstev oblečení – dítě může při nárazu ze sedačky vyklouznout. Rovněž u pětibodových pásů těchto sedaček dáváme pozor na správné dotažení pásů – mají být utažené tak, aby se mezi pásy a dítě vešla maximálně dlaň. Doporučujeme nejdříve zatáhnout za ramenní popruhy, čímž dotáhneme ty boční. Tím boční pásy obepnou pánev a až poté dotáhneme pásy popruhem nastavení pásů,“ vysvětluje Jan Kristoffersen Brunes. 

Řádná výška a vedení pásu je stěžejní

Skupina II a III je určena dětem od 15–36 kg, což odpovídá věku cca 4–12 let dítěte. Autosedačky této skupiny jsou poutané tříbodovým automobilovým pásem. „U tohoto typu autosedaček je velmi důležité správné nastavení výšky pásů – pásy musejí vždy procházet těsně nad horní hranou ramen nebo níže, nikdy ne výše.

autosedacka neni shutterstock 499523836

Autosedačky jsou u nás povinné do 36 kg, nebo do 150 cm. Další samozřejmostí je nikdy nevozit dítě na klíně připoutané pásem spolu s dospělým. Při nehodě by dospělá osoba mohla dítě doslova rozdrtit.

 

Také pozor na loketní opěrky – mají zpravidla více možností protažení pásu a může snáze dojít k chybnému poutání. Řídíme se vždy výškou a postavou našeho dítěte. Do této kategorie patří i tzv. podsedáky, což jsou autosedačky bez zádové opěrky, které dítě pouze vyzdvihnou na správnou výšku a vedení pásu tím posunou tam, kam patří. Neposkytují však žádnou boční ochranu, proto jejich použití nedoporučujeme,“ dodává Jan Kristoffersen Brunes.

Nezapomínat ani na starší děti 

Nesmíme zapomínat na to, že používání autosedačky je u nás povinné do 36 kg, nebo dosažení výšky dítěte 150 cm – podle toho, co nastane jako první. „U kategorie starších dětí mají rodiče občas tendenci být trochu nedbalí, ale opravdu ani devítileté dítě by nemělo být zajištěno systémem pro dospělé osoby, pokud má výšku nižší než 150 cm. Pás musí jít ve výšce ramen, u menších dětí bývá v úrovni krku, což je samozřejmě velmi nebezpečné,“ říká Brunes.

foto: Shutterstock