Firma si chce tímto krokem takticky začít udobřovat vlády evropských velkoměst

Přečteno 830x

Nedávno jsme psali o tom, že budoucnost dopravy je především ve sdílení, a to konkrétně ve sdílení elektrokol. Jako jedna z prvních to pochopila společnost Uber, která ve světě provozuje „sdílenou přepravu cestujících“. Ten pojem nemají v lásce taxikáři, což víme i od nás z Čech a Moravy. A města si s problémem nevědí moc rady. Jenže když Uber bude provozovat sdílená elektrokola, kdo bude moct něco namítat proti sdíleným autům se sdílenými řidiči? Co na tom, že v Berlíně už řada firem sdílení elektrokol provozuje...

Související…

Nové technologie v dopravě zatím poráží kolo, sdílené koloPět důvodů, proč sdílení letí. V Česku i ve světěZakážou městské části ampéry pod sedlem? Elektrokolo v ohrožení

Společnost Uber spustila službu sdílení elektrokol v Německu. Jako první město si vybrala Berlín. Proč právě Berlín? Místní soudy zde Uberu v roce 2014 zakázaly nelicencovanou přepravu cestujících. Proto zde Uber v roce 2016 začal provozovat licencovanou přepravu, což se v podstatě rovná taxislužbě.

Elektrokolem proti protestům

Aplikace k objednání osobní přepravy (nebo její využívání) je po sporech s místními taxislužbami zakázána v mnoha dalších evropských městech. Podobné spory probíhají i u nás, ale naštěstí pro Uber jsme v Česku, takže se tu asi v dohledné době nic zásadního jako v Německu nestane. Němečtí taxikáři demonstrovali proti Uberu také velmi vehementně, ale jejich snahu teď možná zhatí vstřícný krok přinášející do Berlína službu Jump, tedy sdílená elektrokola.

Vedení Uberu ví, že v Německu stejně jako jinde v Evropě nezačala firma nejlépe, a Jump je pokusem, jak to rozjet znovu a lépe. Společnost Uber se od roku 2014 poměrně agresivně rozšiřuje po Evropě, ale rozzlobené protesty tradičních taxikářů daly vzniknout mnoha soudním sporům. Například v Londýně je Uber dokonce obviňován „z rostoucího zatěžování místních komunikací“.

To samé nabízejí zřejmě i ostatní firmy. I ty ale musejí řešit zásadní problém, se kterým se bude potýkat i Jump. A to je místo pro kola.

V Německu je společnost Uber aktivní pouze v Berlíně a Mnichově. V hlavním městě má být Jump plně rozjetý koncem léta. Tento nový koncept už si firma vyzkoušela v San Francisku a ve Washingtonu. Evropská města mají se sdílenými elektrokoly poměrně dost zkušeností a v samotném Berlíně je už teď asi 18 000 dostupných sdílených elektrokol osmi různých firem. Konání Uberu se tak vlastně může zdát jako nošení šroubů do železářství.

Šéf Uberu Dara Khosrowshahi ovšem uvedl, že Jump může pomoci Německu řešit některé z hlavních dopravních problémů, včetně znečištění ovzduší, přetížení dopravy a hledání ekologičtějších řešení osobní dopravy na kratší vzdálenosti. No, budiž. To samé nabízejí zřejmě i ostatní firmy. I ty ale musejí řešit zásadní problém, se kterým se bude potýkat i Jump. A to je místo pro kola. Poté, co v loňském roce vstoupila na trh řada firem z Číny a USA, je problém najít prostor pro parkování dalších elektrokol ve městě už teď.

foto: Profimedia, zdroj: The Guardian

Jan Handl

Jan Handl

Má rád nové technologie a trendy, ale i historii a čtení. V obrovském množství informací se snaží odhalit ty nejdůležitější a nejzajímavější.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.