fbpx


Brzy se dočkáme i sdílených elektrokol. Musíme ale počkat, až zlevní. Projekty už vznikají ve Washingtonu a San Francisku

Zveřejněno: 26. 5. 2018

Jaká je naše představa o nových technologiích v dopravě? No, existuje spousta kandidátů, samořiditelná auta, drony, které přepravují náklady i lidi. Tunely, ve kterých sviští vlaky na vzduchových polštářích obrovskou rychlostí. Řekněme si na rovinu, že sdílené kolo je ve srovnání s těmito představami málo. Jenže ono je vlastně technologicky nejdál.

Bike-sharing se zkoušel už v 60. letech a ztroskotal na tom, že vyzvednutá kola nikdo nevracel, protože neexistoval přehled o tom, kde jsou. Nyní je tu GPS, Bluetooth, RFID a mobilní platební systémy. Tedy ideální podhoubí k tomu, aby se kola neztrácela a aby za jejich použití cyklisté mohli platit.

Související…

Pět důvodů, proč sdílení letí. V Česku i ve světě
Ondřej Bíba, Zonky.cz

Kola z dokovacích stanic, tedy uzamykatelných stojanů, se tak konečně mohou stát hitem. Třeba v Číně podobné startupy vznikají jako šitaké po dešti. A těží z toho, že místní obyvatelé milují cyklistiku jako levný a rychlý způsob dopravy po ucpaných silnicích.

Pro urbanizovaný svět bude mít v nejbližší budoucnosti význam hlavně osobní mobilita, levná, bez komplikací a omezení, tužící tělo.

Ovšem ani dokovací stanice už dneska nejsou nutností, jde to i bez nich, bez jejich budování a montování potřebné infrastruktury do kol samotných. Doky, jinak řečeno sofistikované stojany, bike-sharing prodražují, a tak systémy bez nich mohou poskytovat kola za pár dolarů na hodinu. Cílem je osobní mobilita z místa A na místo B, a to bez nutnosti hledat oficiální místo k zaparkování kola před jeho předáním dalšímu zájemci. Prostě je jen postavíte u kandelábru a další zájemce si kolo najde podle GPS.

Sdílená elektrokola

Pokud jste líní šlapat, za pár let se dočkáte i sdílení elektrokol, taktéž bez nutnosti hledat doky pro nabíjení. Baterie se zmenšují a zlevňují, dobíjet můžete kdekoliv. Projekty založené na tomto principu vznikají v San Franciscu a Washingtonu, lidé si prý půjčí elektrokolo až desetkrát raději, než kolo poháněné jenom jejich silou.

Elektrokola už se sdílí například v Madridu. Teď už jen nějak vychytat ty stojany...

Bikes parked on the sidewalk, belonging to Madrid public system (BiciMad) on Oct 03, 2017 in Madrid, Spain

Pesimisté se bojí center měst zavalených opuštěnými sdílenými koly a dost možná se dočkáme toho, že budou omezovat vjezd kol tak, jak nyní některé metropole regulují automobily. Není ale lepší být obklopen koly než automobily? Pro urbanizovaný svět bude mít v nejbližší budoucnosti význam hlavně osobní mobilita, levná, bez komplikací a omezení, tužící tělo, odlehčující hromadné dopravě a neprodukující emise. Právě proto je dopravním strojem budoucnosti pouhé kolo, na jehož výhody mnozí z nás už dávno zapomněli.

foto: Profimedia a Shutterstock, zdroj: Wired

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...