Mezinárodní vesmírná stanice skončí v roce 2031 v mořském hrobě 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Americká vesmírná agentura NASA potvrdila, že Mezinárodní vesmírnou stanici čeká v roce 2031 smutný konec. Stejně jako množství ostatních vyřazených vesmírných stanic a satelitů bude pohřbena na dno Tichého oceánu

Zveřejněno: 17. 2. 2022

Mezinárodní vesmírná stanice bude oproti původním předpokladům NASA pokračovat ve své vědecké činnosti až do konce roku 2030. Pak zamíří do podvodního hrobu na odlehlém místě Tichého oceánu. Stanice tak bude spuštěna z oběžné dráhy Země po více než 30 letech od svého startu, který se uskutečnil v roce 1998.

Podle aktuálních rozpočtových odhadů americké agentury NASA k tomu dojde nejspíš v lednu roku 2031. Jakmile se vesmírná stanice dostane z oběžné dráhy, provede dramatický sestup a poté přistane uprostřed Tichého oceánu na místě zvaném Point Nemo. To je vzdáleno asi 2 700 km od nejbližší pevniny a je známé jako vesmírný hřbitov, tedy místo posledního odpočinku vyřazených vesmírných stanic, starých satelitů a dalšího člověkem vyrobeného vesmírného odpadu.

Co nejdál od lidí

Podle NASA je to nejvzdálenější místo od jakékoli lidské civilizace, a je tedy nejvhodnější pro kontrolované a přesto riskantní pády vesmírných těles do oceánu. NASA uvedla, že hodlá pokračovat ve výzkumu vesmíru a bude nakupovat prostor a čas pro své astronauty na komerčních kosmických lodích. Při prezentaci vědeckých úspěchů Mezinárodní vesmírné stanice ředitelka projektu z ústředí NASA Robyn Gatesová zdůraznila, že současným cílem programu je položit základy pro komerční činnost na nízké oběžné dráze Země.

„Těšíme se, že se podělíme o naše provozní zkušenosti se soukromým sektorem. Chceme soukromým provozovatelům pomoci vyvinout bezpečné, spolehlivé a nákladově efektivní destinace ve vesmíru,“ rozvedl plány NASA ředitel komerčních vesmírných projektů Phil McAlister.

NASA odhaduje, že přechod od vesmírného výzkumu z Mezinárodní vesmírné stanice na pronájem prostoru na palubě komerčních vesmírných projektů by jen v roce 2031 ušetřil 1,3 miliardy dolarů. Úspory by mohly být využity na iniciativy v oblasti průzkumu hlubokého vesmíru.

Je už na odpis?

Mezinárodní vesmírná stanice je dlouhá 73 metrů a široká 109 metrů, Zemi oběhne zhruba jednou za 90 minut a od listopadu 2000 je nepřetržitě obsazena astronauty. Před několika měsíci objevili ruští vědci na svém segmentu stanice malé praskliny, které by se časem mohly zvětšit. Podle BBC navíc narůstají obavy ze stárnutí materiálu a rizika neopravitelných poruch. Mezinárodní vesmírná stanice měla původně fungovat jen 15 let, ale NASA uvedla, že její životnost může být téměř jistě prodloužena do roku 2030. Nicméně analýzy, zda to bude možné, stále probíhají.

Podle studie o dopadu vesmírného hřbitova na životní prostředí bylo od roku 1971 v Point Nemo potopeno téměř 300 různých kusů vesmírného odpadu včetně nejméně pěti vesmírných stanic, většinou amerického nebo ruského původu.

Konec Mezinárodní vesmírné stanice bude pravděpodobně dost „žhavý“. Kontrolovaný pád ruské vesmírné stanice Mir v březnu 2001 naznačuje, jak by mohl vypadat i konec Mezinárodní vesmírné stanice. Ruskou vesmírnou stanici Mir tehdy vytlačila z oběžné dráhy nákladní vesmírná loď a poslala ji k zemi. Solární panely a další periferní části vesmírné stanice se během pádu odlomily, zbylých 20 až 25 tun vraku spadlo společně, což mělo podle dokumentace NASA za následek zvukové třesky.