fbpx

Popularita K-Pop: Jak korejská popkultura válcuje východní Asii 1 fotografie
Chlapecká kapela GOT7 je jednou z mnoha korejských bandů, které s velkým úspěchem vystupují v celé východní Asii

Korejské telenovely a populrání hudba ovládla srdce Číňanů

Zveřejněno: 9. 1. 2018

Populární hudba, romantické telenovely, atraktivní celebrity a kouzlo životního stylu v distriktu Gangnam. Tyto jihokorejské vývozní artikly se v posledních desetiletích těší většímu úspěchu než gigantický elektronický průmysl, dnes už zastíněný čínským sousedem. Jedná se pouze o popularitu, nebo je snad K – kultura strategií k dosažení ekonomických cílů a upevnění moci v regionu?

Počátky „Hallyu“ neboli „Korejské vlny“ lze sledovat již od roku 1997. Její stabilní a neočekávaná globalizace po severní a jihovýchodní Asii vyvolala rychlou reakci korejské vlády, která využila šance a podpořila kulturní průmysl. Úzká spolupráce institucí, jako jsou ministerstva kultury, sportu a cestovního ruchu a zahraničních věcí, s největšími zábavními společnostmi nakonec vyústila ve zvýšení vývozu televizních pořadů, hudby a souvisejících korejských produktů do celého světa.

Název „Korejská vlna“ byl na přelomu tisíciletí vytvořen čínskými médii k popisu fenoménu pop kultury z Jižní Koreje, který se rozšířil po celé východní Asii. Kosmetická chirurgie, zábava a vysoce kvalitní zboží charakterizují asijskou fascinaci Koreou, která stabilně uspokojuje poptávku střední třídy po luxusních výrobcích a rostoucím konzumu. Korejský zábavní průmysl, od K-pop hudby, televizních dramat až po videohry, představuje největší podíl kulturního vývozu, přičemž Číňané představují jejich největší celosvětovou fanouškovskou základnu. Zčásti to lze přisoudit i samotnému počtu a kapacitě čínské populace.

Už ne Západ, ale Korea rulezzz

Pro čínské surfaře na vlně Hallyu znamená Jižní Korea rovnováhu mezi asijským obsahem a západní modernitou. Samotný obsah K-kultury však sám o sobě nevysvětluje poptávku po korejském kulturním dovozu. Jde spíše o způsob života, který je v telenovelách a hudebních videích propagován a po kterém zejména mladší čínská generace touží. Pro rostoucí střední třídu s touhou po kvalitním a trendovém zboží představuje K-kultura moderní životní styl, který může tyto rostoucí nároky uspokojit. Čínská fascinace Koreou představuje odklon od Západu jako typický odraz žádoucí moderní kultury a společnosti, která je blíže k domovu a má zřetelně asijskou charakteristiku. 

Obrovský úspěch v Číně zaznamenala televizní dramata právě proto, že nejsou v rozporu s čínskými kulturními hodnotami. Telenovely, které zobrazují současný životní styl, demonstrují, jak mohou být tradiční konfuciánské hodnoty začleněny do moderní společnosti. Zobrazení života moderních lidí v korejských televizních pořadech je důkazem toho, že se rodinné hodnoty a úcta ke starším lidem mohou stát součástí kapitalistické společnosti. Čínské publikum je obzvlášť potěšeno sentimentálními příběhy s klasickou zápletkou á la Popelka, kdy se bohatý mladík setká s krásnou dívkou střední třídy a změní svůj život. Tyto příběhy jsou populární, protože zahrnují prvky patriarchální konfuciánské kultury stejně jako známý příběh sociální mobility v moderní kapitalistické společnosti.

Rtěnky z telenovely

Vliv korejských telenovel na čínský trh otevřel nové možnosti pro odbyt produktů korejských i mezinárodních značek. Když se v letech 2013–2014 objevily v seriálech „My Love from the Star“ a „Reply 1994“ rtěnky značky Saint Laurent, trenčkotové kabáty Burberry a červené kabelky Samsonite, byly tyto produkty v Koreji i v některých částech Číny okamžitě vyprodány. Jedním z největších vítězů Korejské vlny je bezpochyby kosmetický průmysl. V roce 2015 zaznamenala společnost AmorePacific, největší kosmetická společnost v Jižní Koreji, 44procentní meziroční skok v zahraničním prodeji. 

Jižní Korea se také stala oblíbeným cestovním cílem pro čínské turisty právě kvůli životnímu stylu vylíčenému v televizních dramatech. Čínští turisté představují 35 procent návštěvníků z celého korejského incomingového turismu a mají tendenci utrácet spoustu peněz za artikly prezentované ve zmíněných telenovelách. Právě ty jsou hlavním důvodem, proč v Číně získaly popularitu další korejské produkty, včetně populární hudby, filmů, internetových her, módy a potravin.

Zatímco korejská vláda a asijská média v oblasti mezinárodních vztahů spojují Hallyu s pojmem „soft power“, ze strany západních médií není toto značení jednoznačné. Přestože popularita korejské kultury v posledních desetiletích skutečně způsobila vlny v Asii, nedosáhla stejné kapacity na západních březích. Výjimkou snad může být rok 2012, kdy se do světového povědomí dostal K-pop rapper Psy s hitem Gangnam Style. 

Hallyu ale bezpochyby vdechla nový život do zpomalené ekonomiky Jižní Koreje uprostřed poklesu konkurenceschopnosti průmyslových odvětví. Jihokorejská kultura, třebaže zastíněná jejími většími sousedy Čínou a Japonskem, nabízí totiž něco jedinečného a zároveň univerzálního pro globální publikum.

 

 

 

 

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...