fbpx

Podle odborníků je snižování věkové hranice u řidičů, kteří ručí za cestující v pražské dopravě, rizikové. A změnit zákon nebude tak jednoduché

Zveřejněno: 6. 11. 2019

Dopravní podnik hlavního města trpí nedostatkem řidičů. Situace se prozatím řeší tak nešťastně, že Pražany čeká nepříjemné probuzení do nového roku. Od ledna 2020 bude totiž provoz některých linek MHD snížen na úroveň prázdninových jízdních řádů. A co dál? Magistrát hodlá řešit nedostatek řidičů snížením věkové hranice řidičů MHD ze současných 21 let na 19 let.

To s sebou ale nese spoustu rizik, na která už upozorňovalo například Odborové sdružení pražských dopraváků. Jejich předseda Petr Pulec napsal náměstkovi primátora Adamu Scheinherrovi dopis, ve kterém ho upozorňuje na fakt, že devatenáctiletí řidiči nebudou schopni vykonávat tak zodpovědnou činnost, jako je řízení prostředků MHD.

V osobní přepravě, kdy řídí tramvaj nebo autobus, nemají zodpovědnost jen za sebe, ale i za cestující. A v tom je klíčový problém.

V rámci snižování rizikového chování mladých řidičů se spíš plánuje posouvat hranici pro získání řidičského průkazu směrem vzhůru. Například pro řízení motocyklu až na 24 let. Magistrát jde tedy svým návrhem proti tomuto trendu.

Nezralé osobnosti

Pulcovy obavy potvrzuje i dopravní psycholog Michal Walter. „Mezi řidiči do 21 let jsou bohužel nezralé osobnosti, což souvisí se zráním prefrontálních laloků v mozku. Toto zrání probíhá až do 25 let. Obecně muži zrají osobnostně déle než ženy, mají větší tendenci riskovat a jezdit na hraně možností. Proto také většina mrtvých na silnicích jsou muži, i když se poměr mužů a žen na silnicích vyrovnává. Rovněž ve statistikách zákazů řízení a vybodování převažují muži. V osobní přepravě, kdy řídí tramvaj nebo autobus, přitom nemají zodpovědnost jen za sebe, ale i za cestující. A v tom je právě ten klíčový problém.“

V praxi to samozřejmě nebude tak, že by si na magistrátu řekli, jak se věková hranice sníží, a pak se to stane. Věková hranice je určena zákonem a muselo by ji změnit Ministerstvo dopravy. A právě o iniciaci změny nebo vyjednání výjimky se Praha bude snažit. Podle Waltera se ale nejedná o správné rozhodnutí.

„Za nedostatek řidičů mohou firmy, které by si měly řidiče vychovávat. Další problém je v nízkých platech a nepravidelné pracovní době. Profese profesionálního řidiče není z mnoha důvodů atraktivní, dovážejí se sem Ukrajinci, protože Čechy to nebaví, staří postupně odcházejí a mladým se do toho nechce. Je to komplexní problém, který nikdo léta neřešil. Tímto opatřením, tedy změnou zákona, se to nezmění ani nezlepší. To je spíš projev zoufalství.“

Zástupné problémy

Komplikovanost situace potvrzuje i Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor webového magazínu o pražské dopravě MHD86.cz. „Existují soukromí dopravci, kteří řidiče mají a mají zájem o výkony, které DPP ruší. Problémem ale je, že DPP bojuje proti ROPIDu. ROPID by klidně mohl omezené a zrušené linky dát jiným dopravcům, kteří mají zájem. Otázkou je, proč se to tak neděje.“ Celou problematiku Hrubeš navíc považuje spíš za zástupnou a kauza devatenáctiletých řidičů podle něj zakrývá skutečné problémy v pražské městské hromadné dopravě.

Chystají se omezení MHD v době, kdy se zároveň omezuje různými prostředky i automobilová doprava.

„Když si přečtete zprávy v médiích, které vyšly poté, co město oznámilo záměr snížit věkovou hranici, všude se píše jen o tom. Naopak se nepsalo nic o tom, kolik spojů DPP neodjel v září a v říjnu, aniž by cestující informoval. Chystají se omezení MHD v době, kdy se zároveň omezuje různými prostředky i automobilová doprava, a to není správně,“ vysvětluje Hrubeš. „Na jednu stranu omezují auta, ale místo toho, aby posilovali MHD, ruší spoje. Tím lidi přinutí vrátit se k autům.“

Riskantní krok

Co se týká snížené věkové hranice pro řízení MHD, čísla hovoří jasně. Na konci srpna upozornil na hrozivou statistiku ředitel Besipu Tomáš Neřold. Mladí řidiči ve věku do 25 let každoročně zaviní přes 10 tisíc dopravních nehod.

Problémem u této skupiny řidičů je především nezkušenost, nepřiměřená rychlost a jízda pod vlivem alkoholu.

Často jde navíc o havárie s vyšší závažností než u ostatních motoristů. Problémem u této skupiny řidičů je především nezkušenost, nepřiměřená rychlost a jízda pod vlivem alkoholu. Oproti starším řidičům mají mladí naopak výhodu v tom, že dokážou během nehody rychleji a přesněji reagovat. Od DPP jde v každém případě o riskantní krok, který skutečné problémy prozatím pouze zakrývá a oddaluje.

Související…

Novinky v pražské MHD: Delší intervaly na zimu a devatenáctiletí řidičiV přepočtu na obyvatele má Pražská MHD rekordně spojů, říká náměstek ROPIDuOndřej Krátký z Liftaga: Sdílené taxíky spíš tahají lidi z MHD, ne z aut

foto: Shutterstock, zdroj: Zdopravy.cz

Tipy redakce

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Matějská pouť na pražském Výstavišti už běží nějaký ten pátek a zdá se, že...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.