fbpx

Průzkum pro Sdružení pro architekturu a rozvoj ukazuje, že obyvatelé hlavního města trasu metra D zase až tak nepotřebují. Spíš by chtěli dostavbu okruhů a výstavbu nových bytů

Zveřejněno: 2. 7. 2019

Doprava je to, co pálí obyvatele hlavního města nejvíce. Naprostá většina Pražanů ale upřednostňuje dostavbu Městského (to je ten vnitřní) a Pražského okruhu (to je ten kolem Prahy) před vybudováním trasy D pražského metra. No a na Praze 6 už kvůli dopravě vyhlásili dopravní nouzi.

„Přátelé, už nemůžu dál zavírat oči nad tím, jak naše městská část trpí pod náporem vozidel, která zde cestu nezačínají ani nekončí.“ Takto v polovině června bil na poplach místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS) na svém facebookovém profilu. V postu rázně upozornil na každodenní dopravní kolaps, který nastává v důsledku náporu automobilů směřujících do hlavního města po chomutovské dálnici D 7 a karlovarské D 6.

dejcice 0298997479

Takhle běžně vypadají kolony blízko Vítězného náměstí v Dejvicích. Metro D tu přitom nikdo moc neocení


Řidiči se totiž snaží vyhýbat kolonám, které se pravidelně tvoří na Pražském okruhu v okolí 23. kilometru nebo u sjezdu na ulici K Barrandovu, a do centra tak jedou po Evropské, přes Vypich nebo využívají dalších tras, které vedou mimo hlavní dopravní tepnu na severozápadě Prahy.

Rozhýbejte dostavbu

Příčina je stále stejná: chybějící severní část Pražského okruhu a nedostavěný Městský okruh, který by propojil vyústění tunelového komplexu Blanka v Holešovicích s Průmyslovou, respektive Kbelskou ulicí. „Slíbil jsem dostavbu Městského okruhu, slíbil jsem, že přestaneme být tranzitní čtvrtí. Zcela nás ale ochromila nečinnost pražského magistrátu. Výsledky všichni známe. Ucpaná Patočkova, v Holešovicích nemají auta kam odjíždět, nekonečné kolony, kam oko dohlédne,“ pokračuje Stárek. Zároveň vyzval primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), aby rozhýbal dostavbu okruhu.

Politická reprezentace Prahy má pro automobilovou dopravu zcela jiné řešení, než si přeje většina jejích občanů. Jmenuje se zklidňování.

Zdeněk Hřib však mezitím bere do rukou sbíječku a symbolicky zahajuje geologický průzkum, který bude předcházet ražbě tunelů pro budování čtvrté větve pražského metra, a sice trasy D. Ta má v budoucnu propojit Písnici se stanicí Pankrác (trasa C) a Náměstím míru (trasa A). Jenže nejvýše postavený pražský komunální politik jako by neznal nebo nedbal přání většiny Pražanů.

Ti by podle nejnovějšího průzkumu agentury IPSOS pro Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) uvítali právě dostavbu obou silničních okruhů. Alespoň se tak vyslovilo 56 procent z tisíce respondentů ve věku 18 až 65 let žijících v Praze, kterých se IPSOS ptal v průběhu měsíce června. Stavba metra D je řazena až na druhé místo, když se pro ni jako pro prioritu vyslovila asi pětina dotázaných. Každý desátý Pražan (třetí nejpočetnější skupina) si přeje, aby se politici zaměřili na opravu stávajících mostů, případně výstavbu nových.

Místo staveb zklidňování?

Jde o pozoruhodné zjištění. Na první pohled by se totiž mohlo zdát, že poptávka po kompletních silničních okruzích bude mít původ především u mimopražských obyvatel, kteří do metropole dojíždějí za prací, nákupy či zábavou. Jenže zatímco tyto občany může trápit čas strávený v kolonách, kolabující doprava má negativní dopady také na Pražany. A to v podobě znečištění ovzduší nebo nadměrného hluku, o vzrůstajícím riziku dopravních nehod v přeplněných ulicích ani nemluvě.

Neutěšenou situaci na trhu s bydlením vnímá jako největší potíž města sedmapadesát procent dotázaných.

Politická reprezentace Prahy však má pro automobilovou dopravu zcela jiné řešení, než si přeje většina jejích občanů. Jmenuje se zklidňování, což mimo jiné znamená zvažované zpoplatnění vjezdu vozidel do centra (včetně cestování po magistrále), rozšiřování modrých parkovacích zón nebo likvidaci parkovacích míst v pražských ulicích.

Pokud někdo chce automobily z města vyhnat, je to jistě legitimní postoj, pak by ale mělo být řečeno i B, tedy kam se ty automobily mají přesunout. Bude Praha (nebo kdokoli jiný) budovat parkovací domy pro rezidenty? Objeví se nová parkoviště typu P+R pro mimopražské? Nebo se rozšíří kapacity ploch těch stávajících? Nevíme. Zatím.

Bydlení jako problém číslo jedna

Jenže doprava není jediný problém, který Pražany pálí. Ze stejného průzkumu vyplynulo, že tím zdaleka nejpalčivějším je nedostatek bytů a jejich vysoká cena, ať už jde o vlastnické nebo nájemní bydlení. Neutěšenou situaci na trhu s bydlením vnímá jako největší potíž města sedmapadesát procent dotázaných. Více než třetina pak uvedla kolabující dopravu, zbývající oblasti jako bezpečnost, školství nebo zdravotnictví pak trápí řádově jednotky procent Pražanů.

Už v roce 2030 bude v Praze kvůli pomalému povolování staveb chybět až padesát tisíc bytů.

Ceny nových bytů v hlavním městě za poslední čtyři roky vzrostly asi o devadesát procent. Průměrná cena nového prodaného bytu se na konci letošního března dostala přes 104 tisíc korun za metr čtvereční. Uvedla to ČTK s odkazem na data developerských společností Trigema, Skanska Reality a Central Group.

byty praha 1411397435

Lidi přece jen víc než doprava trápí předražené a celkově nedostupné bydlení


Z výše zmíněné studie SAR mimo jiné vyplývá, že už v roce 2030 (tedy v poměrně dohledné budoucnosti) bude v Praze kvůli pomalému povolování staveb chybět až padesát tisíc bytů. Aby se tomuto problému česká metropole vyhnula, bylo by v ní třeba ročně stavět kolem šesti tisíc bytových jednotek. Realita je ale taková, že od roku 2010 se ročně uvede na trh jen asi 3 500 bytů.

A bude hůř?

Přestože Česká národní banka přijala v posledních letech několik opatření, jež mají ochladit poptávku po hypotékách, a tedy i po nemovitostech určených k bydlení, situace v Praze se může ještě zhoršit. Z porovnání anonymizovaných dat mobilních operátorů a Českého statistického úřadu totiž vyplývá, že v Praze žije 200 až 250 tisíc lidí, kteří v metropoli nemají trvalé bydliště. Přitom samozřejmě poptávku po bydlení spoluvytvářejí. Dále se odhaduje, že denně do Prahy dojíždí za prací, studiem, k lékaři a podobně 300 až 400 tisíc lidí.

Existuje zde až 650 tisíc lidí, kteří se do Prahy budou chtít za každou cenu dostat.

Praha také dlouhodobě vykazuje nejnižší míru nezaměstnanosti z celého Česka. Je tedy ekonomickým magnetem pro značnou část České republiky. Ti, kdo v Praze pracují, v ní tedy buď žijí, nebo dojíždějí. Oba tyto „kanály“ tedy způsobují a budou i nadále způsobovat to, že se trh s bydlením, ale ani doprava v hlavním městě nezklidní. A pokud se dostaví hospodářská recese, situace se ještě více vyhrotí. Jinak řečeno: Existuje zde až 650 tisíc lidí, kteří se do Prahy budou chtít za každou cenu dostat. Čím dříve si to místní politici uvědomí a začnou přijímat adekvátní opatření (za něž ale nelze považovat další dopravní restrikce nebo komplikování výstavby rezidenčních nemovitostí), tím pro všechny lépe. A nejen pro Pražany.

Související…

Ondřej Mirovský: Město není nafukovací a v parkování stále vládne spíš komunismus
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Průzkum IPSOS pro SAP

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...