fbpx

Aplikace může pomocí sledování výrazu obličeje a hlasu pomoci diagnostikovat depresi. Odbourává tak jednu z velkých překážek k udržení duševního zdraví – neochotu přiznat si, že něco není v pořádku

Zveřejněno: 19. 12. 2018

Deprese je pro miliony lidí obrovský problém, navíc je tato nemoc často spojena s nedostatečnou podporou okolí a stigmatizací. Včasná diagnóza může pomoci, ale mnoho psychických poruch je obtížné odhalit. Algoritmy strojového učení a umělé inteligence, díky kterým chytré telefony sledují výraz v obličeji nebo reagují na tón hlasu, by mohly pomoci poskytnout univerzální a levnou cestu ke zjištění příznaků. Pokud by potom bylo potřeba, na řadu může přijít léčba odborníky.

Během studie vedené týmem Stanfordské univerzity vědci zjistili, že software, který vyhodnocuje výraz v obličeji a tón hlasu, může s vysokou přesností identifikovat signály deprese. Vědci do systému strojového učení vkládali videozáznamy lidí bez deprese a s depresí. Systém byl veden k tomu, aby se poučil z kombinace signálů: výrazů obličeje, tónu hlasu a používaných slov. Data byla shromážděna z rozhovorů, ve kterých pacient mluvil s avatarem pod kontrolou psychologa. Systém detekoval 80 % z pacientů trpících depresí.

Nová technologie by mohla být nasazena po celém světě a zjednodušila a zlevnila by přístup do systému zdravotní péče, která se týká psychických problémů.

Vědci jsou na začátku dlouhé cesty, na jejímž konci má být pomůcka, která s vysokou pravděpodobností odhalí u testované osoby depresi a nabídne jí pomoc v podobě kontaktu s odborníky. Podle odborníků je u člověka pochopitelně daleko složitější odhalit právě psychické nemoci, navíc existují překážky v podobě stigmatizace těchto onemocnění, vysoké finanční náklady na léčbu a také nedostatek možností léčení. Nová technologie by mohla být nasazena na mobilní telefony po celém světě a zjednodušila a zlevnila by přístup do systému zdravotní péče, která se týká psychických problémů.

Není to lékař

Vědci každopádně také upozorňují, že tato technologie by neměla nahrazovat lékaře, a dodávají, že použitá data neobsahují chráněné osobní informace. Justin Baker, klinický psychiatr v McLeanově nemocnici v Cambridge ve státě Massachusetts, který se zabývá používáním moderních technologií pro léčbu duševních chorob, je systémem ohromen. Na druhou stranu připomíná, že systém je třeba vyvíjet ve spolupráci s klinickými odborníky. David Sontag, odborný asistent na MIT, který se specializuje na strojové učení v oblasti zdravotní péče, je ve svých prohlášeních ještě opatrnější.

Mnozí pacienti říkají, že je jim příjemnější o svých problémech mluvit se strojem než s lidmi z okolí.

Za avatarem, který získával data při kontaktu s pacienty, byl totiž vlastně ukryt skutečný psycholog, takže zatím není jasné, zda by diagnostikování dobře fungovalo i zcela automaticky. Přesto nové přístupy k detekci a léčbě duševních nemocí mohou zajistit vlastní léčbu přístupnější a snad i účinnější, myslí si Sontag. Ve Stanfordu pracují na chatbotu pro poskytování jednoduché terapie. Vědci tvrdí, že se tento přístup ukázal jako účinný, a mnozí pacienti říkají, že je jim příjemnější o svých problémech mluvit se strojem než s lidmi z okolí.

foto: Shutterstock, zdroj: Technology Review

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.