fbpx

Je na světě víc kol, nebo dveří? Na problém online světa se podíval profesor MIT 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Debata o tom, zda je na světě víc kol, nebo dveří, vzala internet útokem. Uživatele sociálních sítí rozdělila do týmů, přičemž jedna strana poukazovala na hotely, bytové domy a studentské koleje, druhá argumentovala kufry, bicykly a dalšími běžnými předměty, které mají kola či kolečka

Zveřejněno: 16. 3. 2022

Podle webu KnowYour Meme, který sleduje oblíbené internetové memy, se debata rozjela, když běžný uživatel Twitteru Ryan Nixon zveřejnil anketu s dotazem: „Myslíš si, že je na světě víc dveří, nebo kol?“ V anketě hlasovalo více než 223 000 lidí, přičemž kola v hlasování porazila dveře v poměru 54 % ku 46 %.

Anketa se dále šířila na sociálních sítích a celebrity, novináři a další uživatelé Twitteru či TikToku obhajovali své pozice pod hashtagy #TeamWheels nebo #TeamDoors.

Majstrštykem jejich argumentace je pak jistě pravdivé tvrzení, že motocykly a jízdní kola mají kola dvě a žádné dveře.

„Je tu více kol než dveří. To je bez debaty. Nazdar,“ tweetla například tenistka Coco Gauffová. Debata se rozšířila i na TikTok. #TeamDoors poukazoval na mrakodrapy, sprchové kouty, dveře pro psy a dveře ledniček. #TeamWheels lišácky upozorňoval například na to, že velké kancelářské budovy mají sice mnoho dveří, ale mají také židle, často s kolečky. Majstrštykem jejich argumentace je pak jistě pravdivé tvrzení, že motocykly a jízdní kola mají kola dvě a žádné dveře.

Dveřník z MIT

Někteří šli na celou otázku filozofičtěji. „Neexistuje #TeamWheels a #TeamDoors. To je základní nepochopení této situace, ve které se nacházíme. Existuje jen #TeamWheels a pak je tu skupinka lidí, kteří se pletou,“ prohlásil na TikToku zkušený diskutér John Green.

Profesor na katedře urbanistických studií a plánování MIT Carlo Ratti deníku USA Today řekl, že ačkoli se nepokusil jednoznačnou odpověď vypočítat, existuje mnoho způsobů, jak se na tento úkol dívat. Uvedl, že cítí, že na světě je více dveří, poukázal na dveře uvnitř domů a v kancelářích, restauracích, obchodech, supermarketech a stavbách.

Sdílená mobilita snižuje počet kol na osobu.

„Jsem spíš dveřník,“ řekl Ratti. „Měl by se brát v úvahu počet dveří, a to nejen z pohledu toho, co je v našich domovech. Poznamenal také, že rozmáhající se spolujízda, jejímž zářným příkladem je třeba Uber, by mohly naznačovat znepokojivý trend pro #TeamWheels.

„Měl jsem auto, už ho nemám. Takže teď používám Uber, když je potřeba. Nebo sdílené auto od Zipcaru, taky mám skútr.“ Profesor Ratti prostě naznačil, že sdílená mobilita snižuje počet kol na osobu.“

Nesmyslná, ale zdravá debata

Někteří uživatelé sociálních sítí také poznamenali, že debata postrádá definici toho, co se dá kvalifikovat jako kolo a dveře. Počítají se například kuchyňské skříňky do #TeamDoor?

Jiní účastníci debaty jen nechápavě kroutili hlavou nad jejím smyslem. Ale co má v dnešním světě vlastně smysl? Lámat si hlavu nad otázkou, kterou si doposud možná ještě nikdo nepoložil, může procvičit mozek víc, než si myslíte.

Související…

Proč se ji učit? Gigantům, jako je Google, pomohla klasická matematika
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: USA Today

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...