Známe to asi všichni. Bez dobrého pocitu z práce je prakticky nemožné zachovat si motivaci, natož se snažit na sto procent. Nespokojený člen týmu nepřemýšlí nad větším zapojením, kvalitou nebo dopadem své práce na kolegy a zákazníky. Prostě to chce v práci jen nějak přežít. A na trhu se objevila první česká aplikace, která to umí odhalit.

Celková spokojenost v práci opravdu nezáleží jenom na penězích a benefitech. Ve chvíli, kdy se zaměstnanec rozhodne změnit zaměstnání, hraje při rozhodování podle studie z The Social Science Journal čtyřikrát větší roli vidina spokojenosti než výše finanční odměny.

Zajímá nás to, s čím se daný člověk jinak svěří jenom známým na pivu nebo doma manželce.

Profesní spokojenost zaměstnance má také prokazatelný vliv na věrnost zákazníka a zvyšuje produktivitu firmy o 12 procent. Odbornice na HR Suzanne Lucasová odhaduje, že odchod zaměstnance v konečném důsledku stojí firmu zhruba 150 procent jeho ročního platu. Klíčem k udržení kvalitních lidí je tudíž umět přesně a včas detekovat jejich nespokojenost.

A s tím se rozhodla manažerům pomoci česká firma EMU (zkráceně Employee Mood Up). Ta dokáže předejít dlouhodobější frustraci zaměstnanců tím, že zaregistruje už její počátek a dokáže ji řešit. Aplikace funguje na naprosto jednoduchém principu smajlíků.

Svěřte se telefonu

EMU na telefon zaměstnance posílá notifikace, aby ohodnotil, jak se cítí. Dělá to buď v přednastaveném pravidelném intervalu, například jednou denně, nebo má manažer možnost se zeptat například po nějaké schůzce. Program se zaměřuje na věci, které můžou zaměstnancům způsobovat špatnou náladu, a přímo v aplikaci je vidět, jak je firma řeší.

Náladu si kliknete třeba jednou denně. Nebo vám šéf napíše, jaký byl mítink. Asi byste měli odpovídat upřímně...


„Zajímá nás to, s čím se daný člověk jinak svěří jenom známým na pivu nebo doma manželce,“ vysvětluje zakladatel firmy Michal Bako. Jak se zaměstnanec cítí, dává v aplikaci najevo pomocí smajlíků. „Emoce jsou velmi komplexní, ani psychologové přesně netuší, jestli těch základních je pět nebo osm. A nemůžeme chtít, aby zaměstnanec pravidelně vyplňoval, jak na tom emočně je,“ pokračuje. „Proto jsme to zjednodušili a z velkého emočního prostoru zvolili projekci do smajlíků, s jejichž pomocí je jednoduché vyjádřit, jestli se cítím dobře, nebo špatně.“ Zaměstnanec při vyplňování tedy nemusí přemýšlet. Využívá prostě emoce – vybere tvář emotikonu a vyjádří, co jej trápí nebo těší. Pro manažery pak umí program emoce daného zaměstnance vyhodnotit a dokonce i predikovat, zda je u něj šance na zlepšení.

Jen na školení nového člověka musí firma investovat 10 až 20 procent jeho ročního platu. Tato fakta si už firmy uvědomují a o své lidi se bojí.

Z čerstvých dat, která firma nasbírala tři měsíce od nasazení aplikace, vyplynulo, že 14 % všech zaznamenaných hodnocení je buď negativních, nebo silně negativních. Manažeři reagují na záznamy svých lidí v 76 % případů. „Fluktuace je v dnešní době aktivního headhuntingu a hladu po kvalitních lidech strašákem každého manažera. Ve Spojených státech dosahuje napříč obory asi 15 %, přičemž v oborech gastronomie, retailu, pohostinství a turismu dosahuje ještě mnohem vyššího podílu,“ říká Michal Bako.

Náklady s odchodem

Odchod kvalitního člověka z firmy přitom s sebou nese nemalé náklady. Od těch, které jsou  spojené s onboardingem nového zaměstnance, přes jeho sníženou produktivitu v prvních dvou letech až po ztrátu zapojení ostatních zaměstnanců z týmu. „Jen na školení nového člověka musí firma investovat 10 až 20 procent jeho ročního platu. Tato fakta si už firmy uvědomují a o své lidi se bojí. Proto má EMU úspěch,“ konstatuje zakladatel firmy. „Trefili jsme se správným produktem do té správné doby,“ dodává Bako.

A takhle už manažer vidí náladu v celém týmu. Konkrétně v tom jeho tedy nic moc...


Co si šéfové větších firem stále plně neuvědomují, jsou náklady, které nejsou patrné na první pohled, ale podle Baka jsou minimálně stejně podstatné jako finanční dopady po ztrátě zaměstnance. Jde například o sníženou produktivitu ostatních zaměstnanců po odchodu kolegy. Lidé mohou být také přepracovaní a demotivovaní. Firma tak přichází nejen o peníze a člověka, ale také o jeho know-how a sociální vazby.

Související…

Proč jsou nejlepší zaměstnanci BMW ve věku 50+ a nejlepší psychologové babičky
Tereza Hermochová

foto: EMU a Shutterstock, zdroj: EMU