Nejen YouTube, i Facebook hojně využívá algoritmus, který si dokáže načíst naše zájmy na síti, a pak nám podle nich nabízí obsah. To abychom v prostředí Facebooku vydrželi co nejdéle. Jiný algoritmus má tedy chovatelka pudla a jiný funguje pro lepiče modýlků letadel. Ne vždycky se ale algoritmus Facebook trefí.

Víc než dvě třetiny uživatelů jsou každopádně s nabídkou témat Facebooku v rámci svého zaměření spokojené. Pokud tedy vůbec vědí, že jim Zuckerbergova síť něco takového nabízí. Mírně nad polovinu uživatelů (51 %) zase tvrdí, že jim nevadí, že o nich Facebook sbírá a shromažďuje údaje.

Mé zájmy a má reklama

Tyto statistiky jsou založeny na výsledcích studie od Pew Research Center. Výzkumníci požádali reprezentativní vzorek skoro tisíce uživatelů, aby přemýšleli o datech, která Facebook shromažďuje. Američanů se ptali v průběhu září a října loňského roku.

Pouze 59 % uživatelů uvedlo, že kategorizace Facebooku odráží jejich skutečné zájmy.

Přestože Facebook umožňuje na stránce předvolby reklam lidem zjistit, jak algoritmus kategorizoval jejich zájmy, není to směrem k uživatelům náležitě prezentováno. To je důvod, proč téměř tři čtvrtiny amerických uživatelů Facebooku nevěděly o existenci seznamu svých zájmů, který Facebook k jejich profilu vede. Když byli uživatelé na stránku předvolby reklam nasměrováni, 88 % z nich poprvé zjistilo, že tento materiál existuje, a pouze 59 % uživatelů uvedlo, že tato kategorizace Facebooku odráží jejich skutečné zájmy.

Jak to zacílit

Co to znamená pro marketéry? Zjištění studie jsou pro ně extrémně zajímavá, jelikož právě na základě tohoto seznamu preferencí cílí reklamy na uživatele. Pokud preference nesedí k realitě, je jasné, že se pak reklama zobrazí „nesprávným“ uživatelům. Tedy těm, na základě jejichž skutečných preferencí můžeme předpokládat, že je inzerovaný produkt nezaujme.

Související…

Nechte se šmírovat za dvacku, nabízí Facebook. Apple už aplikaci zablokoval
Jan Handl

Nicméně u oněch 59 % lidí, kteří říkají, že kategorizace Facebooku je v jejich případě přesná, je možné očekávat, že se jim většina reklam zobrazí správně. Jak konstatuje zpráva Pew Research Center, při stanovování zájmů uživatelů existuje spousta různých předpokladů. Obvykle přesné fungování vlastních algoritmů, které provádějí tyto analýzy, jsou společnostem (tedy inzerentům), jež je používají, zcela nesrozumitelné.

Současně je zřejmé, že proces algoritmického hodnocení uživatelů a jejich zájmů zahrnuje mnoho informovaných odhadů o významu činností uživatele na Facebooku a o tom, jak jsou tyto činnosti doplňovány do identity uživatele. Jinými slovy, Facebook může namluvit inzerentům prakticky, co chce. Ale přesná data o uživatelích bude mít stejně jen on.

foto: Shutterstock, zdroj: SearchEngineJournal