Cestovní ruch prošel v koronavirové době obrazně dobou temna. Zareagoval na ni ale způsobem, který mu paradoxně může klientskou základnu rozšířit. Například v říjnu 2021 informovaly zahraniční servery o tom, že společnost Google nabízí virtuální prohlídku Velké čínské zdi. Pod názvem Walk the Great Wall tak každému, kdo se nechce nebo z jakéhokoliv důvodu nemůže vydat na prohlídku naživo, nabízí alternativu: 370 vysoce kvalitních snímků Velké čínské zdi doplněných 35 příběhy o vzniku, budování a existenci čínského architektonického skvostu.
Samozřejmě nejde o první takový počin. Na první virtuální prohlídku se návštěvníci mohli vydat již v roce 1994, a to anglickým hradem Dudley Castle. V únoru 2005 byly spuštěny Google Maps, technologie virtuálních prohlídek se stále častěji používá k dokumentaci a ochraně historických objektů pro budoucí výzkum nebo objektů, do kterých veřejnost nemá přístup, a v nabídkách „lepších“ realitních kanceláří jsou už virtuální prohlídky nabízených nemovitostí standardem.
Pokud se ale týká cestování jako takového, vydrží jejich popularita i v době, kdy už padla většina opatření, jež s pandemií souvisí? Odborníci se shodují na tom, že zřejmě ano.
Cestování z obýváku
Profesor Armin Brysch z Univerzity aplikovaných věd v Kemptenu a Tristan Horx, působící na Zukunftsinstitutu (Institutu budoucnosti) v německém Frankfurtu, se pro South China Morning Post (SCMP) vyjádřili ohledně budoucností cestování ve virtuální realitě, které umožňují VR headsety.
Celkem 21 % respondentů ve věku nad 16 let předpokládá, že v roce 2030 už před tradičním cestováním upřednostní cestování pomocí VR headsetu.
„Virtuální cestování je prozatím stále v plenkách. Například madridský Úřad pro cestovní ruch začal nabízet virtuální prohlídky města teprve nedávno,“ uvádí South China Morning Post. Na stránkách města si zájemce musí sjednat 30minutovou schůzku, která probíhá prostřednictvím videotelefonních hovorů s využitím služby Zoom. Průvodce elektronicky surfuje ulicemi Madridu a zastavuje se na místech, ke kterým má turista dotazy. Služba poskytuje cenný prvotní pohled na místo, ale není plnohodnotným zážitkem ve virtuální realitě (VR).
„Čím hlouběji se cestovatel ponoří do světa, který mu je poskytován, tím realističtější je jeho zážitek,“ říká Brysch. Dodal také, že cestování ve VR vyžaduje počítačem vytvořený, graficky vysoce kvalitně zpracovaný virtuální trojrozměrný svět, který si prohlížíte pomocí VR headsetu, a kvalitní výklad průvodce, který cestovatelský zážitek ještě umocní.
Hype nebo nový trend?
Podle průzkumu společnosti Bitkom předpokládá 21 % respondentů ve věku nad 16 let, že v roce 2030 už před tradičním cestováním upřednostní návštěvu míst, která je budou zajímat, pomocí VR headsetu. Ve věkové kategorii nad 64 let s tímto tvrzením souhlasí celých 15 % respondentů.
Výrobci VR headsetů se domnívají, že virtuální prohlídky mají potenciál nahradit tradiční cestování. Na druhou stranu se Brysch domnívá, že to, že lidé mají zájem o VR cestování, neznamená, že tento způsob poznávání nových míst nutně v budoucnu turismu zasadí smrtelnou ránu. Předpokládá, že prvotní vlna nadšení postupně opadne a VR cestování zůstane vítanou možností pro ty, kteří z nějakého důvodu fyzicky cestovat nemohou.
Reklama
foto: Shutterstock , zdroj: Tech Times