fbpx

V minulosti zažila reklama hned několik významných milníků, jako byl například vynález tiskařského lisu ve 40. letech 14. století anebo i zavedení televize a rádia.

Zveřejněno: 23. 3. 2021

Od svých prvních počátků, které sahají až k ocelovým řezbám starých Egypťanů, se reklama musela neustále přizpůsobovat a měnit, aby vyhovovala novým médiím a stále důvtipnějšímu publiku. Největší dopad na reklamu měl však internet, jenž způsobil revoluci v reklamě tím nejúžasnějším způsobem. Nejenže změnil způsob, jakým byly reklamy vysílány, ale také to, jak se k nim spotřebitelé chovali.

Úplný začátek reklamy

Vraťme se však nejprve do doby před internetem. První náznaky reklamy pocházejí z ocelových řezbářských prací starověkých Egypťanů z roku 2000 před naším letopočtem. První tištěná reklama pak spatřila světlo světa v roce 1472. William Caxton tehdy vytiskl reklamní „letáčky“ na svou knihu a nalepil je ke dveřím kostela v Anglii.

Co se týče první reklamy v novinách, ta se objevila v roce 1704 ve Spojených státech amerických. V roce 1835 přišly první americké billboardy s reklamou na cirkus, tehdy měly 4,65 metrů čtverečních.

Americký maloobchodní řetězec Sears se stal první společností, která se zaměřila na personalizované reklamy, a to přes přímou poštu. V roce 1892 řetězec zahájil masivní kampaň a rozeslal lidem na 8 000 pohlednic. Kampaň byla velice úspěšná, protože společnost obdržela 2 000 objednávek.

Během takzvané zlaté éry začaly nastupovat personalizované reklamy ještě více. Přečtěte si také, jak se psaly PR články v minulosti. PR články totiž nejsou výdobytkem moderní doby.

Zlatá éra reklamy

Reklama se stala opravdovým hitem v okamžiku, kdy počátkem 20. století přišlo televizní a rozhlasové vysílání. Vzhledem k tomu, že televizní a rádiové reklamy mluvily přímo k lidem přes jejich zařízení, byly více osobní.

V rozhlase se reklama objevila v roce 1922. Obrovský skok udělala personalizace reklamy v roce 1935. George Gallup tehdy udělal průzkum trhu a shromažďoval informace o spotřebitelích, aby jim mohl doručovat reklamy, které je ve skutečnosti zajímají.

Další důležitý milník v historii reklamy nastal 1. července 1941, kdy se na televizních obrazovkách na WNBT objevila prví legální reklama. Jednalo se tehdy o reklamu společnosti Bulova Watch Company a trvala jen deset sekund, měla jednoduchou grafiku a krátké sdělení.

Postupem času začala reklama růst. Během 60. až 80. let se objevila celá řada zajímavých reklam, v nichž se objevily dokonce i slavné osobnosti. Společnosti si vytvářely ke svým produktům fiktivní postavičky, aby tím došlo k lepšímu propojení mezi divákem a značkou. Ukázkovým příkladem jsou různé cereálie, které mají na svých krabicích vyobrazeny různé postavičky.

Účelem všech reklam během zlaté éry bylo prodávat. Vždy byl v popředí reklamy produkt.

Internetová reklama

Zavedením nových kanálů a médií došlo k dalšímu posunu v oblasti reklam. Stejně tak se změnil i účel reklam. Už to nebyl primárně prodej, ale společnosti se snažily šířit povědomí o značce anebo řešit touto cestou i problémy. Produkt tedy nebyl středobodem reklamy. Středobodem reklamy se stal člověk. Své by o tom mohl napsat i magazín o marketingu.

Všechno to začalo, když se v roce 1992 začal používat internet. Vznikala grafická reklama, přičemž s první bannerovou reklamou přišla společnost AT&T v roce 1994. Zhruba 44 % uživatelů, kteří reklamu viděli, na ni kliklo. Uživatelé se dostali na stránku firmy AT&T, která nebyla ani optimalizovaná. Reklama spustila řetězovou reakci, a tím změnila směr reklamního průmyslu. Bannerové reklamy se velice rychle uchytily.

V roce 1995 se Yahoo transformovalo z webového adresáře na komerční byznys. Společnost totiž oznámila, že dá prostor pěti firmám, aby si zaplatily za banner, který rotoval v horní části webu. V průběhu téhož roku vytvořila společnost Yahoo i první reklamu založenou na klíčových slovech. O rok později Planet Oasis spustil první verzi PPC reklamy a Open Text začal prodávat placené reklamy.

Reklamy mají vskutku širokou a bouřlivou historii. I dnes jsou velice důležité a významné. Úspěch mají také PR placené články, které si dnes můžete objednávat skrze systém PlaCla.

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...