fbpx

Stejné výrobky pro ženy stojí víc než ty samé pro muže. Některé značky už proti tomu začaly bojovat. A zkouší to i politici

Zveřejněno: 23. 7. 2020

Oblíbenou barvou mnoha žen, která také platí za nepsané označení něžného pohlaví (zatímco pánům přísluší spíš modrá), je růžová. Ženy nosí růžová trika, saka, boty, kabelky, a dokonce i vlasy. Růžová se ale objevuje i v kosmetice, především na obalech běžných výrobků, které ženy využívají každý den – šampony, krémy, hřebeny, holicí strojky. Růžová zkrátka ženy provází od dětství přes dívčí pubertální léta až do dospělosti. Jenže za lásku k růžové musí ženy platit. V souvislosti s tím se objevuje termín „růžová daň“. Ten ovšem neoznačuje pouze vyšší cenu růžových výrobků, ale obecně zboží určené výhradně ženám.

Růžová daň je částka navíc, kterou ženy často nevědomky platí za běžné výrobky. Ceny jednotlivých produktů se nemusí zdát příliš odlišné – řekněme, že 3,79 dolaru dáte za nerůžový či mužský produkt a 3,99 za výrobek růžový. To je rozdíl necelých pěti korun.

Obzvláště kontroverzní část růžové daně je pak známá jako „tampónová daň“.

Postupem času se ale tyto drobné rozdíly sčítají a třeba v USA stojí ženy růžové náklady ročně zhruba 2 135 dolarů, a to už dělá nějakých 48 tisíc korun. Obzvláště kontroverzní část růžové daně je pak známá jako „tampónová daň“. V jejím rámci jsou ženám účtovány poplatky za ženské produkty nejen pro intimní osobní hygienu – jedná se zejména o tampony a odličovací vatové tyčinky.

Růžová diskriminace

Problému růžové daně se věnovala newyorská studie z roku 2015. Ta zjistila, že dámské výrobky průměrně stojí o 7 % víc než podobné výrobky pro muže. Odhalila také, že maloobchodníci jsou velmi mazaní – podobné produkty s odlišnými cenami se snaží držet odděleně, takže není snadné si rozdílu povšimnout.

Proti cenové diskriminaci se již postavily některé značky, jako je Boxed či Billie. Ty zavádějí stejné ceny pro ženské a mužské výrobky.

Semínko růžové daně bylo zasazeno v Kalifornii počátkem 90. let. V roce 1996 tamní Státní úřad pro výzkum zjistil, že 64 % obchodů v pěti velkých kalifornských městech účtuje vyšší cenu za praní a vysoušení dámské blůzy než pánské košile. Na základě toho přijala Kalifornie zákon proti cenové diskriminaci podle pohlaví. V roce 2013 byl v Kongresu USA představen obdobný celostátní zákon. V platnost byl znovu uveden v roce 2019 a opět takzvanou růžovou daň zakazuje.

Žádná oficiální opatření ale dosud v této věci nebyla přijata. I tak se ale proti cenové diskriminaci již postavily některé značky, jako je Boxed či Billie. Ty zavádějí stejné ceny pro ženské a mužské výrobky, což v mnohých případech inzerují nápisy jako „Pink Tax Free“ nebo nabízejí unisexové výrobky.

Související…

Kvůli #MeToo se muži bojí žen. Neignorujte nás, vyzývá Sheryl Sandbergová
Zdeňka Musilová

foto: Shutterstock, zdroj: Good House Keeping

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...