fbpx

S Janem Sedláčkem o kampani, která poukazuje na to, že řidiči jdou na vyšetření zraku, jen když dostávají řidičák. Pak až v 65 letech

Zveřejněno: 15. 5. 2018
Přečteno 2310x

Zatímco bedlivě evidujeme počet dopravních nehod, ke kterým došlo pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, počet nehod, které způsobili řidiči se špatným zrakem, neeviduje nikdo. Přitom podle zjištění agentury TCB (The Communication Bridge) většina řidičů na českých silnicích nevidí tak, jak by vidět měli.

„Prováděli jsme měření téměř u tří tisíc lidí a tři ze čtyř jsou potenciálně nebezpeční,“ říká Jan Sedláček z agentury TCB. „Odborníci tvrdí, že pokud máte víc než půl dioptrie a nemáte správné brýle nebo čočky, tak máte také pomalejší reakce a jste nebezpečný řidič.“ Problém je to zvláště u profesionálních řidičů, kteří za volant sedají každý den. Jednou za dva roky sice chodí na kontroly, ale ty bývají často velmi formální: zakryjte si jedno oko, zakryjte si druhé oko, přečtěte velká písmena, všechno je v pořádku. Ale mnohdy není. Právě proto TCB připravila kampaň, která má za cíl "zlepšit zrak českých řidičů".

Související…

Auta bez řidiče: To není fikce, ale realita. V Singapuru už jezdíBudoucnost dopravy na dosah ruky: Samořídící vozy i vznášedla jsou za rohem!Kolo je rychlejší než auto. Nevěříte? Přesvědčte se sami

Co je vlastně cílem kampaně?

Chceme hlavně změnit legislativu. V České republice jdete k lékaři ve chvíli, kdy si chcete udělat řidičský průkaz. Pak vás až do 65 let nikdo nenutí k lékaři jít znovu. To je naprosto šílené. Spousta lidí podvědomě ví, že zrak nemají tak dobrý, přesto s tím nic nedělají. A teď si vezměte, jak často a jak dlouho koukáme do počítače nebo do mobilu. Vizuálních vjemů je spousta a náš zrak se zákonitě zhoršuje.

Dnes existují přístroje, které naprosto přesně změří zrak, trvá to 3 minuty.

Okolo čtyřicátého roku odstartuje fyziologicky nezvratný proces, kdy se nám začne zrak zhoršovat. Nikdo vás ale nedonutí, abyste si na řízení pořídili brýle. Ani policie nemá možnost vám kontrolovat zrak. Ostatně Policii ČR jsme oslovili a spolupracujeme s nimi. Podle nich by byly ideální pravidelné kontroly celkového zdravotního stavu – a na očích je to nejmarkantnější.

Kdy se problém se špatným viděním projevuje nejvíc?

Speciálně při zhoršených světelných podmínkách, třeba v noci, za šera, nebo v přímém ostrém světle. My jsme ten projekt schválně pojmenovali ostře „Slepí vrazi“, abychom upozornili na řidiče, kteří jsou nebezpeční ostatním.

mereni vrazi

Buďte zodpovědní - nechte si změřit zrak!

Jak by měla být tedy upravena legislativa?

Asi nejrozumnější a nejpřirozenější by bylo, kdybyste si jednou za 10 let museli nechat vyměnit řidičský průkaz. Je to také na zodpovědnosti lékařů, kontrola by musela být důsledná. Dnes existují přístroje, které naprosto přesně změří zrak, trvá to 3 minuty.

Autoklub na svých webových stránkách zveřejňuje informace, účastníme se jejich akcí, kde měříme, policie pak rozdává letáky při běžných kontrolách, kde upozorňuje na riziko při nedostatečném zraku.

Jenže měnit zákon je na odpovědnosti politiků, kteří proti řidičům nepůjdou.

My spoléháme hodně na Autoklub České republiky, který je partnerem kampaně, a zároveň jsou jeho zástupci členy legislativní rady vlády pro dopravu. Je to samozřejmě běh na dlouhou trať a mělo by se to celé ve spolupráci s policií i s Autoklubem podařit někam postrčit.

Road Show 2017

V rámci projektu Slepí Vrazi prošlo v roce 2017 screeningem celkem 2880 řidičů a řidiček. 74 % z nich nebylo za poslední rok na vyšetření či kontrole se zrakem. 58 % z nich si subjektivně myslí, že má zrak v pořádku a dobře vidí. Při screeningu se přitom zjistilo, že 71 % korekci potřebuje. Opravdu dobrý zrak nebo správnou korekci (brýle odpovídající naměřeným hodnotám) má jen cca 25 % vyšetřených.

Kdy vlastně kampaň vznikla?

Na začátku roku 2017. Věděli jsme, že ke kampani potřebujeme silné partnery. Hledali jsme autority. Kromě Autoklubu jsou partnery kampaně třeba BESIP a společnost Zeiss, která je tam jako odborný garant přes vidění. Hlavní součástí kampaně je totiž terénní měření. Dva měsíce na jaře a dva měsíce na podzim jezdíme po Česku a v různých lokalitách měříme řidičům zrak.

Při tom nám pomáhá i policie. Autoklub na svých webových stránkách zveřejňuje informace, účastníme se jejich akcí, kde měříme, policie pak rozdává letáky při běžných kontrolách, kde upozorňuje na riziko při nedostatečném zraku. Dvakrát do roka děláme tiskové konference  i s partnery a poskytujeme informace novinářům.

Jedním z partnerů je i komerční společnost Carl Zeiss. Proč právě ona?

Ta firma vyvinula ve spolupráci s Mercedesem speciální čočky, které daná rizika pomáhají minimalizovat. Vychytali třeba maximálně úhly, kam se člověk dívá, když odbočuje, když jede rovně, jak přeostřuje... To trvalo několik let. A výsledkem jsou čočky speciálně určené na situace, které můžou být rozhodujícím faktorem při různých kritických situacích.

Co mohou zodpovědní řidiči udělat už dnes?

Ideálně si nechat změřit zrak. Na webu Slepivrazi.cz je lokátor, vy si zadáte místo bydliště a vyběhne vám několik optik v okolí, kde vám to změří. Je to 130 provozoven, trvá to chvilku a neplatíte za to nic.

foto: Slepívrazi, zdroj: Slepívrazi.cz

Zdeněk Strnad

Zdeněk Strnad (zs)

Nové technologie, komunikace, média, společnost. Horké sprchy a studené pivo.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.