Představte si, že působíte jako vizuální umělec, nejlépe fotograf, a to ve druhé polovině osmdesátých let v socialistickém Československu. Atmosféra v zemi se mění a silně na člověka působí. Jenže možnosti umělecky zpracovaného vyjádření pocitů jsou pořád ještě značně omezené.

V listopadu 1989 přichází sametová revoluce a najednou ta prázdná bublina praskne. Po 40 letech padl komunistický režim a demokracie přestala být vzdáleným ideálem. Atmosféra v umělecké branži následujících let se s žádnými jinými roky nedá srovnat. Umělcům se rozvázaly ruce, přišly nové techniky a inspirace ze Západu a hlavně svoboda v projevu i tvorbě. A právě toto období zachycuje letošní, již devátý ročník Festivalu Fotograf, který nese název Archeologie euforie: 1985–1995.

 Letošní téma se vztahuje k výročí 30 let od sametové revoluce a připomíná nám postupný vývoj naší společnosti přibližně od 80. let až po definitivní nastolení neoliberálního kapitalismu.

V galeriích a uměleckých centrech po celé Praze budou od 26. září do 14. listopadu k vidění tisíce fotografií českých i zahraničních tvůrců. Festivalový harmonogram výstav pak doprovodí edukativní program a diskuze věnované transformaci společnosti z totalitního režimu do kapitalismu. Kromě toho se můžou návštěvníci v průběhu festivalu zúčastnit také komentovaných prohlídek, zapojit se do diskuzí s umělci i kurátory, a dokonce se organizovaně projet na kole za architekturou pozdně komunistických a raně kapitalistických skvostů.

Co hýbe společností

Fotograf Festival se dlouhodobě věnuje tématům, která ve společnosti zrovna rezonují. V minulých ročnících se zabýval například transformací pracovního a volného času, digitalizací každodenního života nebo proměnou vnímání vztahu kultury a přírody. Letošní téma se vztahuje k výročí 30 let od sametové revoluce a připomíná nám postupný vývoj naší společnosti přibližně od 80. let až po definitivní nastolení neoliberálního kapitalismu.

Listopad 1989, česká vlajka a slzy štěstí na kolejích před Veletržním palácem


„Na konci roku 1989 došlo v celém tehdejším ,východním bloku‘ k pádu totalitních režimů, který dost radikálně předznamenal vývoj dalších desetiletí. Dosud převažující bipolární pohled na politické změny přitom tehdejší situaci často zjednodušuje. S dnešním dostatečným odstupem se nabízí možnost podívat se na celou problematiku politických a sociálních změn nikoliv perspektivou přelomu, ale spíše ,tání‘ či ,přechodu‘,“ uvádí v tiskové zprávě Pavel Vančát, kurátor letošního ročníku Festivalu Fotograf.

Galerie vedle galerie

Festival hned v prvním zářijovém týdnu neoficiálně zahájila výstava koláží v galerii ArtWall s názvem Zákaz vycházení – Pražská repríza kurátorky Zuzany Štefkové. Hlavním bodem festivalového programu pak bude kolektivní výstava Obrazy konců dějin/Česká vizuální kultura 1985–1995, která bude k vidění v Uměleckoprůmyslovém muzeu od 16. října.

Pojetí výstavy volně poukazuje na 30. výročí podzimu 1989, ale nahlíží na ně v širších časových, politických i mediálních souvislostech. Výstava zachycuje období od roku 1985 do roku 1995 nejen prostřednictvím fotografie, ale i dalších obrazových médií.

Intenzivní příprava na generální stávku v listopadu 1989. Na protestních cedulích se toho za ty desítky let moc nezměnilo


Od 14. listopadu bude ve Veletržním paláci Národní galerie Praha k vidění výstava se stručným a všeříkajícím názvem 1989, která ukáže, jak byl právě tento rok ve fotografii reflektován. Jejím cílem je připomenout veřejnosti 30. výročí sametové revoluce a prozkoumat, v čem byl tento rok zlomový nejen pro českou společnost, ale také pro fotografii. Zahájení výstavy bude současně i zakončením letošního ročníku festivalu.

Něco navíc

V rámci festivalu probíhá také projekt Má historie, do kterého může fotografickými kousky z vlastního archivu, které zachycují okamžiky z přelomu 80. a 90. let, přispět každý z nás. Z online archivu amatérských fotografií a osobních příběhů pak bude vytvořena výstava, kterou organizátoři představí v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. 

S každou zakoupenou vstupenkou na některou z výstav získají návštěvníci nárok na slevový voucher, který budou moct uplatnit v době od 1. října do 30. listopadu v řadě spřátelených barů a kaváren různě po Praze. To asi aby byli lidé motivovanější, aby si o čerstvě vybavených vzpomínkách nebo nově nalezených souvislostech mezi naší minulou a současnou politickou situací s ostatními u dobrého pití svobodně a bez předsudků podiskutovali.

Související…

Letošní RefuFest upozorní nejen na postoje k uprchlíkům, ale i ke klimatu
Tereza Hermochová

foto: Archiv Fotograf Festival, zdroj: Fotograf Festival