Online platformy včetně Facebooku a Googlu čelí rostoucímu tlaku před americkými prezidentskými volbami. Jde o to, aby přestaly zobrazovat politické reklamy, které obsahují nepravdivé nebo zavádějící informace.

V USA brání zákon vysílatelům v tom, aby odmítly nebo cenzurovaly reklamy od kandidátů poté, co jednou takovou reklamu přijaly. Toto neplatí pro kabelové sítě, jako je CNN, nebo pro sociální média, kde prezidentští kandidáti utratí za oslovení Američanů před volbami v listopadu roku 2020 miliony dolarů. Jak se jednotlivé sociální sítě rozhodly řešit falešná nebo zavádějící tvrzení v politických reklamách?

Jak na to jde Facebook

Facebook nasadil na ověřování faktů partnery. Tím pádem se zbavuje odpovědnosti a politikům umožňuje inzerovat nepravdivá tvrzení. Tento přístup napadli regulátoři a zákonodárci kvůli možnému šíření dezinformací. Kritici včetně demokratické prezidentské kandidátky Elizabeth Warrenové také na Facebooku úmyslně rozjeli reklamy s nepravdami, aby tento problém zdůraznili.

Facebook provádí kontrolu obsahu politických skupin a říká, že politiky kontroluje, zda nesdílejí dříve odhalený problematický obsah.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg přístup obhajoval a tvrdil, že nechce potlačovat politické projevy, ale také řekl, že jeho firma zvažuje způsoby, jak svou strategii v této oblasti vylepšit. Facebook dále provádí kontrolu obsahu politických skupin a říká, že politiky kontroluje, zda nesdílejí dříve odhalený problematický obsah. Ten prý navíc neumožňuje zobrazovat v reklamách.

Prostě to zakázali

Twitter politické reklamy zakázal. Uvedl, že toto opatření bude mimo jiné zahrnovat reklamy, které odkazují na politického kandidáta, stranu, volby nebo legislativu. Společnost také uvedla, že nepovolí reklamy, které se zasazují o konkrétní výsledek politických nebo sociálních kauz. Někteří zákonodárci tento zákaz ocenili, ale podle kritiků rozhodnutí Twitteru prospělo známým kandidátům a naopak poškodilo ty neznámé.

Twitter není ve srovnání s Facebookem a Googlem v oblasti politické reklamy vůbec významným hráčem.

Celkové výdaje na reklamu politiků na Twitteru činily podle finančního ředitele společnosti Neda Segala za rok 2018 (tedy dva roky po volbách) méně než tři miliony dolarů. Podle mediálních agentur není Twitter ve srovnání s Facebookem a Googlem v oblasti politické reklamy vůbec významným hráčem.

Nezemřít s Googlem

Společnost Google a její služba pro streamování videa YouTube zakazují určité druhy "nepravdivých údajů" v reklamách, jako jsou třeba nesprávné informace o postupech veřejného hlasování nebo lživé tvrzení, že nějaká osobnost zemřela. Nicméně plošný zákaz politické reklamy u Googlu neexistuje, a to ani zákaz zobrazování lživých nebo zavádějících politických reklam.

YouTube ale přidává odkazy a informace z Wikipedie k citlivému obsahu, jako jsou například konspirační teorie, aby měli uživatelé možnost získat další informace, ale tento přístup se netýká reklam jako takových.

Ze života Snapu

Aplikace Snap umožňuje politickou reklamu, pokud obsah není zavádějící, klamavý nebo porušuje smluvní podmínky. Firma se nedávno připojila k Facebooku, Twitteru a Googlu při spouštění veřejné databáze politických reklam a obecně nezakazuje ani útočné reklamy. Ovšem jeho politika zakazuje útoky související s osobním životem kandidátů.

TikTok se prostě nehodí

Čínská aplikace TikTok, jež je velmi oblíbená u dospívajících Američanů, na své platformě politickou reklamu neumožňuje. Placená politická reklama je prostě něco, co se k TikToku nehodí, napsal nedávno za firmu Blake Chandlee, vicepresident pro globální obchod.

TikTok může politicky citlivý obsah cenzurovat a také panují trochu nejasnosti v otázkách uchovávání osobních údajů uživatelů.

Aplikace, kterou vlastní pekingský technologický gigant ByteDance, se ovšem nedávno dostala pod ostříží zrak amerických zákonodárců kvůli obavám, že TikTok může politicky citlivý obsah cenzurovat, a také panují trochu nejasnosti v otázkách uchovávání osobních údajů uživatelů.

Co se děje na Redditu

Sociální síť Reddit umožňuje reklamy související s politickými otázkami a zobrazuje reklamy od politických kandidátů na federální (tedy celoamerické) úrovni, nikoli však kampaně týkající se státních, místních voleb nebo voleb mimo území USA. Firma ve svých pravidlech říká, že všechny politické reklamy nesmí být klamavé nebo nepravdivé, netolerantní nebo příliš sporné.

Microsoft nepovoluje

LinkedIn, profesní síť vlastněná Microsoftem, loni politické reklamy zakázala. Politické reklamy definuje jako reklamy obhajující nebo zaměřené naopak proti určitému kandidátovi nebo hlasovacímu návrhu či jinak sloužící k ovlivnění výsledku voleb. Vyhledávač Bing, který je rovněž ve vlastnictví Microsoftu, také nepovoluje reklamy související s politikou nebo volbami.

Pinterest politika neinteresíruje

Služba pro sdílení fotografií Pinterest loni politické reklamy zakázala. Zákaz zahrnuje reklamu politických kandidátů, výborů, legislativních opatření či kampaní s úmyslem ovlivnit volby. Pinterest považuje zákaz politických reklam za součást plnění firemní strategie v přístupu k šíření dezinformací.

Tah s Twitchem

Twitch, síť pro živé přenosy vlastněná Amazonem, politickou reklamu v live streamech také neumožňuje. Služba sice přísně nepotírá problematické reklamy, ale administrátoři se při kontrole reklam zaměřují na to, zda nejsou politické.

V posledních měsících se na Twitch s vyhlídkou voleb 2020 přidali i kandidáti Donald Trump a Bernie Sanders.

Twitch je platformou zaměřenou primárně na videohry, ale má také kanály o sportu, hudbě i politice. V posledních měsících se na Twitch s vyhlídkou voleb 2020 přidali i kandidáti Donald Trump a Bernie Sanders. Asi kvůli nepolitickým videím či co.

Související…

Nebezpečí pro americké volby v roce 2020? Hlavně Instagram a WhatsApp
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: Reuters