fbpx

Kampaň má i svůj charitativní rozměr. Ukazuje, že na některých místech planety nemají ženy přístup k hygienickým potřebám

Zveřejněno: 12. 9. 2018
Přečteno 1543x

Žijeme ve světě, kde se většina žen stále necítí dobře při hovorech o svých dnech. A stále ještě existují země, kde některé z nich ani nemají přístup k hygienickým výrobkům. To jsou důvody vzniku kampaně, která si dala za cíl vytvořit emotikon bořící tabu spojené s menstruací.

Související…

Menstruace neovlivňuje ženský mozek tak, jak tvrdí (nejen) vtipyJóga umí vyřešit ztrátu ovulace i premenstruační syndromDozvuky Evolution: O ženské spiritualitě i sexualitě s Lucií Aujeskou

Možná se to může zdát jako trochu podivný nápad, ale kampaň #periodemoji míří na poměrně širokou cílovou skupinu. Na všechny ty, kteří o menstruaci mnoho nevědí (dívky i chlapci), a vlastně i na ostatní, pro které je hovor o menstruaci důvodem pro uzardění. Ti všichni mohou tvořit vhodný menstruační emotikon.

Emo jako vzkaz

Emotikony jsou pro jednotlivé komunity důležité. Označují třeba partnerství stejného pohlaví nebo zrzky. Někdo už bez emotikonu zvaný smajlík ani nechápe, že by se měl zasmát. Proč by tedy neměly mít emotikon menstruující ženy, že?

menstruace emoji

Více či méně bizarní návrhy emotikonů mají zároveň upozornit na problém menstruace u žen ve třetím světě


Jejich situace se periodicky opakuje a třeba v soukromé komunikaci je jeden obrázek lepší než zdlouhavé a mnohdy nepříjemné vysvětlování. Chystá se tedy dost jednoduchý komunikační nástroj, který vše zjednoduší a ulehčí.

Na venkově v Ghaně se 90 % dívek stydí za to, že menstruuje, a v Ugandě 28 % dívek během svých dnů nechodí do školy.

A pozor, nejde o žádný úlet. Britská charitativní organizace Plan International ve výzkumu zjistila, že polovina britských žen ve věku 18 až 34 let by menstruační emotikon v komunikaci se svými přáteli uvítala. Jak to mají s emotikonem muži, zatím přesně nevíme.

Charitativní část

Kromě zábavy s hledáním vhodného emotikonu se kampaň zaměřuje i na zvyšování povědomí a získávání financí na podporu mladých žen po celém světě, které nemají přístup k hygienickým produktům. Například na venkově v Ghaně se 90 % dívek stydí za to, že menstruuje, a v Ugandě 28 % dívek během svých dnů nechodí do školy.

afrika menstruace

K dívkám na vesnicích v Ugandě se hygienické potřeby většinou ani nedostanou




Jak by tedy měl menstruační emotikon vypadat? Aktuálně prý ženy a dívky v komunikaci na sítích alternativně používají třeba rudou růži, vybuchující sopku nebo červené srdce. Upřímně řečeno, ani jedna z těchto variant asi není ideální a nesplní účel tak dokonale jako některá z navrhovaných řešení. Jsou jimi třeba vložka, obrázek dělohy, kalhotky nebo kalendář s kapkami krve... Mezi oficiální emotikony se tyto varianty prosadit nepodařilo, takže nyní je ve hře úplně obyčejná rudá kapka krve.

Ženy pravidelně v tichosti trpí a tampony skrývají jako zakázaný kontraband.

O tom, jakým emotikonem a zda vůbec budou ženy naznačovat, že jsou zrovna v oné periodě, o které se příliš nemluví, se snad už brzy rozhodne. Daleko důležitější než emotikon je ale edukace a šíření informací o tom, že třeba v Africe se o menstruaci nejenom nemluví, ale že ji tamní zásobování hygienickými potřebami ani nijak neřeší. Žena přitom průměrně během svého života menstruuje po dobu 3000 dnů. Je to normální biologický proces, který je stále tabu, a to nejenom v zemích třetího světa. Ženy pravidelně v tichosti trpí a tampony skrývají jako zakázaný kontraband.

zdroj: The Next Web

Jan Handl

Jan Handl

Má rád nové technologie a trendy, ale i historii a čtení. V obrovském množství informací se snaží odhalit ty nejdůležitější a nejzajímavější.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.