Problém většiny schůzí je, že zaberou moc času. A zabírají moc času, protože pár lidí se strašně rádo (a proto dlouho) poslouchá. V Amazonu je tomu jinak. Tamější schůzování se víc podobá setkání mnichů v klášteře: začíná třicetiminutovým tichem.

Jeff Bezos, nejbohatší člověk planety a zakladatel Amazonu, připouští, že mají poněkud “divnou” podnikovou kulturu. Zakázal například prezentace v Powerpointu, místo toho se zaměstnanci musí vytasit s důkladně sepsanou šestistránkovou zprávou.

 

Související…

Video: Jako superpadouch! Miliardář Jeff Bezos navlékl robotický oblek.
Zuzana Šotová

Právě nad tou pak půl hodiny potichu jako pěna sedí – seznamují se s ní, chystají se k debatě. Na pódiu v prezidentském centru George W. Bushe v Dallasu velkopodnikatel doslova řekl: „…zpráva musí mít strukturu, věty, slovesa. Žádná hesla. Potřebujeme vytvořit kontext kvalitní debaty.“

Nedá se oblafnout

Teprve když všichni předložené stránky pečlivě, v klidu prostudují, začne schůze. „Je to mnohem lepší než obrázky a hesla. Skvělý, promyšlený podklad vede k velmi kvalitní diskusi.“ Takový dokument podle Bezose zdůrazňuje důležitost toho, že všichni sedí v jedné místnosti a společně čtou předloženou zprávu. Je to jako se studenty ve škole. Jde o nejlepší způsob, jak zaručit, že většina lidí neblafuje, že zprávu měli v ruce – jsou nuceni ji skutečně přečíst.

Bezos počítá s tím, že autorovi tvorba takové zprávy zabere nejméně týden.

Kvalita předloženého materiálu se samozřejmě liší, ale protože se chce každý blýsknout, snaží se, aby jeho zpráva byla co nejlepší. Když už nikdo jiný, Bezos uznává, že skvělých šest stránek se nedá napsat za pár dní, nebo dokonce pár hodin, počítá s tím, že autorovi tvorba takové zprávy zabere nejméně týden.

Pravidlo dvojí pizzy

V Amazonu taky platí pravidlo "dvojí pizzy". Schůze se účastní maximálně tolik lidí, kolik se jich nají ze dvou pizz. Otázka je, jak mají být tyto pizzy veliké, protože sám Bezos mluví o ideálním počtu 6 až 8 zaměstnanců.

Financial Times si ještě k tématu všímají, že i v těch nejprekérnějších situacích během druhé světové války si Churchill našel čas nabádat ostatní, že si musejí dát práci s dobře napsanou zprávou. Když jde o hodně, musí být jasná, srozumitelná. Když jde o všechno, musí být ještě jasnější a ještě srozumitelnější.

foto: Profimedia, zdroj: The Times