fbpx

Některé oděvní firmy mají problém s tím, že nedokážou odhadnout rasistické vzorce ve svých vzorech. H&M si po zkušenostech z minulých let založila celé oddělení

Zveřejněno: 7. 4. 2019

Některé švédské oděvní značky zakládají oddělení, která mají za úkol zachovat diverzitu produktů a přitom se vyhýbat nechtěným nařčením z rasismu. Mohou se ale výrobci oblečení poučit z již proběhlých „kauz“? Je v jejich silách odhadnout, co všechno by mohlo být považováno za rasistické?

hm

Coolest monkey? Tady se něco nepovedlo...


Je to už víc než rok, co se oděvní firma H&M omluvila za fotku zobrazující černého chlapce, který předváděl mikinu s nápisem „Coolest monkey in the jungle“, volně přeloženo, „Nejsuprovější opice v džungli“. Švédská oděvní firma tehdy vydala následující prohlášení: „Považujeme to za chybu a souhlasíme s tím, že je nutno vymýtit i neúmyslný, pasivní nebo příležitostný rasismus všude tam, kde existuje.“ Krátce poté firma jmenovala svého prvního globálního manažera pro rozmanitost a inkluzi, konkrétně Annie Wuovou. Tato žena předtím pracovala v H&M v oddělení vztahů se zaměstnanci, narodila se na Tchaj-wanu a vyrůstala v New Yorku. Po skandálu s „opicí“ prohlásila, že je z té chyby v šoku a že byla neúmyslná.

Skučí Prada i Gucci

Nutno říci, že v tomto případě by bylo spíš divné, kdyby se nikdo neozval a neudělal skandál. Problémy měla dřív i španělská Zara, prodávala třeba svastiku na kabelce nebo dětské pruhované tričko s hvězdou, které připomínalo mundůr z koncentračního tábora.

Zákazníci vnímají mnoho věcí. Například to, že představenstvo společnosti H&M se skládá ze čtyř bílých mužů a šesti bílých žen.

Zajímavé možná je, že do problémů se dostávají i luxusní značky, například Prada s figurkou černocha s obrovskými rty nebo nedávno Gucci se svetrem, který obsahoval jakýsi návlek na obličej s otvorem na ústa, lemovaný „nekorektně“ obrovskými pletenými rty.

prada

Kde se vzal ten velký ret? Z cigaret?


Po pár hodinách byl na světě skandál a značka reagovala na Twitteru omluvou a slibem, že se poučí. V odpovědích se objevilo doporučení, že by si měli najmout černé zaměstnance a kultivovat firemní prostředí, aby se všichni cítili dobře.

Až moc bílý management

Pojďme ale ještě zpátky v čase a zpátky k H&M. Listopad roku 2017 znamenal navzdory roční době pro firmu poměrně horký měsíc. Značka na trh uvedla mikinu s nápisem „Unemployed“, tedy „Nezaměstnaný“. Poměrně rychle byla stažena z trhu a Annie Wuová se opět omlouvala a prohlašovala, že její zaměstnavatel chce být hlavně trendy. Do škatulky oblečení reagující na aktuální dění tedy možná patřila i další mikina s nápisem „Nothing to do. Nowhere to go“. Jde o reakci na chudobu a utrpení? Dost možná, tento kousek stál 25 liber. Společnosti H&M se každopádně globálně moc nedaří, zavírá obchody a prodej se snaží přesunout na internet. Možná tedy šlo o vyjádření nálady ve firmě.

hm nothing

Že by reakce na bídu a utrpení?


Annie Wuová říká, že značka zavedla opatření, aby k podobným nechtěným kontroverzím nedocházelo, a že se pořád učí. Ovšem téma rozmanitosti je široké a někdy se prostě nezadaří. To se dá pochopit, veřejnost je totiž velmi citlivá a přísná a hledá problém i tam, kde není. H&M prý dokonce na toto téma školí i samotného šéfa a top 1000 manažerů. Je tedy vidět, že chce s nekorektními produkty něco dělat. Zákazníci, kteří jsou na podobné věci citliví, vnímají mnoho věcí. Například to, že představenstvo společnosti H&M se skládá ze čtyř bílých mužů a šesti bílých žen. Z toho si mnozí vyvodí, že menšiny pro tuto firmu nejsou důležité. A pokud se navíc podívají na některé kontroverzní produkty, mají jasno.

Související…

Kdo všechno uvízl v síti rasismu? Liam Neeson, Mel Gibson i Rihanna
Kateřina Hájková

foto: Profimedia, zdroj: The Guardian

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...