fbpx

Časopis Forbes zjišťoval od svých spolupracovníků, jak by jim mohl usnadnit práci. Pak vyvinul systém, který pro ně téma v podstatě připraví

Zveřejněno: 7. 1. 2019

Zatímco většině světových vydavatelských domů klesají tržby a mnozí balancují na hranici bankrotu, americká společnost Forbes Media prohlásila loňský rok za nejvýnosnější období od svého založení v roce 2006. Co stojí za jejím zázračným zotavením?

Že by školení kvalitnějších novinářů, najmutí profesionálních konzultantů, nebo přestavba byznys modelu? Odpověď je trochu jinde. Během léta vytvořil vydavatel magazínů Forbes nový editační program, kterému říkají Bertie. Ten dokáže svým redaktorům navrhnout témata článků na základě jejich předchozí práce a k článkům pak dodat i titulky a obrázky, píše britský magazín DigiDay. Tento program je v současné době k dispozici editorům Forbesu v redakcích po celé Severní Americe a na začátku letošního roku by se měl rozšířit i do evropských poboček.

Tým Forbesu také testuje nástroje umělé inteligence, které by uměly přímo navrhnout hrubou verzi článků.

To ale není všechno. Tým Forbesu také testuje nástroje umělé inteligence, které by uměly přímo navrhnout hrubou verzi článků. Tu by editoři poté mohli jen jednoduše učesat místo toho, aby psali nový článek od nuly. Kdy začne tenhle psací robot fungovat, ještě není jisté.

Už s Bertie ale může přispěvatel, který běžně píše třeba o automobilovém průmyslu, zapnout počítač a najít v systému základ článku o Tesle, k němu linky na relevantní články z Forbesu i odjinud. No a systém navrhne i obrázky, aby byl příběh dokonalý. Nástroj pomáhá zaměstnancům, aby pro ně byla vydavatelská práce jednodušší a efektivnější, tvrdí šéf digitálního vydání Forbesu Salah Zalatimo.    

Levná píšící síla

Forbes pracuje s takzvanou „sítí přispěvatelů“, což jsou profesionálové z různých oborů, kteří publikují v magazínu převážně bez nároku na honorář. Tyhle sítě umožňovaly v minulosti i dalším vydavatelům rychlý a levný růst. V průběhu času se ale tahle strategie především kvůli kvalitě obsahu neukázala jako nejlepší.

Jak se zdá, potřebami přispěvatelů jsou hlavně rychlejší psaní, méně přemýšlení a umělá inteligence.

A zatímco se mnoho magazínů už vrátilo zpátky ke klasickému modelu „svých placených novinářů“, Forbes si svých přispěvatelů stále drží něco kolem 2500. Všem údajně garantuje měsíční výdělek minimálně 250 dolarů (asi 5 600 korun). Což není moc. Přispěvatelé sice mají možnost si něco přivydělat, když si vytvoří základnu pravidelných loajálních čtenářů, pokud se jim to ale nedaří, mohou psaní brát spíš jako koníček. Na přispěvatele pak dohlíží editační tým Forbesu, který se skládá přibližně ze 150 lidí.

Přispěvatelé produkují přibližně 300 příspěvků denně, jejich práce je tedy pro magazín klíčová. Produktový tým proto ty nejdůležitější z nich pravidelně zve na meetingy, kde se snaží porozumět jejich potřebám. A jak se zdá, jejich potřebami jsou hlavně rychlejší psaní, méně přemýšlení a umělá inteligence. Nástroje, které jim mají pomáhat, prozatím nejsou navrženy tak, aby produkovaly články hotové k publikaci. Fungují spíš jako jakési „nakopávače“ myšlenek a jsou navržené tak, aby tvůrcům pomohly „rozproudit tok kreativních myšlenek“.

Generující Heliograf

Forbes není úplně první, kdo využívá umělou inteligenci k produkci článků. Washington Post vygeneroval za dva roky tisíce krátkých článků pomocí svého nástroje nazvaného Heliograf. Tyhle články se ale vesměs skládají z faktických údajů, jako jsou výsledky voleb či olympiády. Dost možná se mnozí z nás s článkem od robota už setkali a ani jsme to nepoznali.

Související…

Sedm poučení z aféry Spiegelgate. Proč lžou i reportéři seriózních novinRozhovor: Cena informace se pomalu vrací, říká Ján SimkaničPoptávka po ověřených zprávách zase přijde, věří kolegyně Jána Kuciaka

Používání podobných nástrojů je součástí globálního trendu, kdy se vydavatelé snaží zvyšovat efektivitu editační práce. Forbes odmítl odpovědět na otázky ohledně toho, zda vydavatelství nové nástroje umožní také zvýšit objem produkovaného obsahu. Mluvčí společnosti ale řekl, že počet jejich loajálních návštěvníků (lidé, kteří stránky navštěvují více než jednou měsíčně) se od července 2018, kdy byl nový program zaveden, zdvojnásobil. Traffic se také zvýšil, a dokonce prý v listopadu 2018 pokořil firemní rekord 65 milionů návštěvníků.

foto: shutterstock, zdroj: DigiDay

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.