fbpx

Dva roky od amerických prezidentských voleb na sociálních sítích stále probíhají dezinformační kampaně. Twitter je pro ně ideální médium

Zveřejněno: 11. 10. 2018

Jakoby prezidentská kampaň v USA vůbec neskončila. Tak to vypadá na některých sociálních sítích. Zejména na Twitteru. Aktuální studie nadace Knight Foundation uvádí, že víc než 80 % twitterových účtů, přes které se během předvolební kampaně v roce 2016 šířily dezinformace, je stále aktivních.

Související…

Twitter je skvělá síť nejen pro vzkazy, ale i pro porno
Tereza Hermochová


Měsíc před zmíněnými prezidentskými volbami se na Twitteru objevilo konkrétně 6,6 milionu dezinformačních tweetů odkazujících na weby, jež produkují fake news, a později, v období od poloviny března do poloviny dubna roku 2017, byly úplně stejně vyhodnoceny 4 miliony tweetů. Tohle srovnání ukazuje, že Twitter není platformou, která by opravdu radikálně a účinně s fake news bojovala.

Víc než polovina fejkových tweetů odkazuje na deset fejkových webů.

Studie dále ukazuje, že konspirační twitterové účty jsou propojeny zejména obsahem, na který odkazují. Celých 65 % dezinformačních tweetů odkazovalo na pouhých 10 webů. Výzkumníci dále potvrdili, že účty produkující odkazy na fake news se navzájem sledují a jejich jádro tvoří několik masivně odebíraných účtů.

Miliony tweetů, stovky odkazů

Nadace Knight Foundation vydala obsáhlý report Dezinformace, fake news a vlivy kampaní na Twitteru. Tato studie se zaměřila na více než 10 milionů tweetů ze 700 000 twitterových účtů, které produkovaly více než 600 odkazů na konspirační a falešné zpravodajské servery.

Minulý měsíc výzkumníci ze Stanford University a New York University dokonce zjistili, že od voleb v roce 2016 na Twitteru angažovanost šiřitelů fake news stoupá. V kombinaci se zmíněnou studií od Knight Foundation se zdá, že Twitter skutečně v boji s fake news nic moc nedělá.

Nikdo nerozporuje, že se Twitter v tomto případě o něco snaží, ale otázkou je, zda dělá dost pro to, aby podobné účty začaly mizet ve velkém.

Samotný Twitter reaguje na kritiku tím, že popisuje případy pozastavení účtů, které šířily fake news, a boj s automatizovanými účty, které často vznikly pro tento účel. Nikdo nerozporuje, že se Twitter v tomto případě o něco snaží, ale otázkou je, zda dělá dost pro to, aby podobné účty začaly mizet ve velkém. V boji proti fake news podle Knight Foundation funguje spolehlivě jeden postup – bany, tedy zákazy. A to nejen hlavního účtu, ale také přidružených automatizovaných botů, které šíření fake news pomáhají.

foto: Shutterstock, zdroj: Mashable

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...