fbpx

Celých 59 % teenagerů v USA bylo obtěžováno online a podobný podíl uvádí, že jde o velký problém jejich vrstevníků

Zveřejněno: 8. 10. 2018

Pomluvy, urážení a napadání ostatních jsou nepříjemným aspektem života dospívajících poměrně dlouho. S rozmachem smartphonů a sociálních médií se však změnilo to podstatné – kdy, kde a jak se šikana odehrává. Nový průzkum Pew Research Center zjistil, že 59 % teenagerů v USA osobně prožilo alespoň jeden ze šesti typů obtěžujícího on-line chování.

Související…

Nejlepší lék proti kyberšikaně máme na dosah rukyŠikana mezi sourozenci zvyšuje riziko psychických poruch v dospělostiNová forma sebepoškozování: Kyberšikana sebe sama

Nejběžnějším typem kyberšikany jsou nadávky a slovní útoky. Přibližně 42 % teenagerů to on-line zažilo na vlastní kůži. Asi třetina (32 %) dospívajících říká, že o nich někdo na internetu šířil pomluvy, 25 % dostalo nevyžádané choulostivé fotky a 21 % je dotazováno někým jiným než rodiči, kde a s kým jsou. 16 % teenagerů přiznalo, že jim někdo v on-line prostředí vyhrožoval fyzickým útokem, a 7 % má zkušenost s tím, že jejich choulostivé fotky někdo šířil po internetu.

57 % rodičů se bojí toho, že jejich děti dostávají nebo posílají choulostivé fotky.

Posílání vzkazů přes aplikace je ústředním způsobem komunikace mladých lidí, dospívající si tak vytvářejí a udržují vztahy. Zároveň se jedná o prostředí, kde velmi snadno vznikají nejrůznější trable. A obavy mají i rodiče, 57 % z nich se bojí toho, že jejich děti dostávají nebo posílají choulostivé fotky. Otázka je, zda s tím rodiče něco dělají nebo vůbec mohou udělat.

Rodiče prý pomáhají

Převážná většina dospívajících (90 %) se domnívá, že on-line obtěžování je problém, který se jejich věkové skupiny bezprostředně dotýká, a 63 % tvrdí, že je to opravdu velmi závažný problém. Co se týče řešení problémů s kyberšikanou, tak mladí velmi pozitivně hodnotí své rodiče a naopak nejsou spokojení s reakcemi učitelů, politiků a provozovatelů aplikací a služeb v on-line prostředí.

Pravděpodobnost setkání s kyberšikanou je stejná pro kluky i holky, rozdíly jsou pak v konkrétních typech obtěžování.

Ve zmíněném průzkumu odpovídalo 743 dospívajících Američanů (ve věku 13 až 17 let) a 1058 rodičů během několika dnů letošního dubna. Zajímavé je, že pravděpodobnost setkání s kyberšikanou je stejná pro kluky i holky, rozdíly jsou pak v konkrétních typech obtěžování.

Jak to mají holky a kluci

Alespoň s jedním ze šesti sledovaných projevů kyberšikany se konkrétně setkalo 60 % dívek a 59 % chlapců ji zažilo. Podobné podíly chlapců a dívek zaznamenaly na svých sítích urážky nebo vyhrožování fyzickým násilím, dalším formám kyberšikany jsou častěji vystavovány dívky.

Dospívající z rodin s menšími příjmy jsou terčem kyberšikany častěji než ti z bohatších poměrů.

Přibližně 39 % dívek tvrdí, že o nich v on-line prostředí někdo šířil pomluvy, u chlapců to je „jenom“ 26 %. Dívky jsou také pravděpodobněji příjemkyněmi nevyžádaných explicitních obrázků (29 % vs. 20 % chlapců). Cílem tohoto typu kyberšikany jsou obzvláště starší dívky (15 až 17 let), setkalo se s tím 35 % z nich. Chlapci a mladší dívky dostávají podobné fotografie méně často.

Dívky jsou obecně terčem více typů kyberšikany než chlapci, 15 % z nich se setkalo alespoň se čtyřmi typy tohoto chování on-line. Dospívající z rodin s menšími příjmy jsou terčem kyberšikany častěji než ti z bohatších poměrů. Pravděpodobnost setkání s kyberšikanou poměrně logicky stoupá s tím, jak často jsou teenageři on-line.

foto: Shutterstock, zdroj: Pew Resaerch Center

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Celá třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá. Konspirace poráží školy

Celá třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá. Konspirace poráží školy

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.