Patrně byste museli až doposud žít hluboko v pralese někde na konci světa, aby vás minula jakákoliv zpráva o tom, že současná ekologická situace a s ní spojené klimatické změny představují značně akutní hrozbu pro celé lidstvo. Řítíme se k bodu, kdy napravení toho, co jsme napáchali, už nebude možné, a vypadá to, že pokud nezačneme jednat teď hned, ekologické katastrofě se vyhnout nedokážeme.

Vzhledem k těmto alarmujícím faktům si stále víc lidí uvědomuje, že nelze čekat “až to vyřeší ti druzí”. Zamýšlíme se, jak naše destruktivní chování k matce přírodě eliminovat nebo alespoň omezit. Ze stejného důvodu se v posledních letech rodí takzvané “hi-tech zelené startupy”, tedy začínající firmy, jejichž cílem je životnímu prostředí nijak dále nepřitěžovat, ale naopak ulevit, které ke splnění svého cíle využívají moderní technologie a představují inovativní a uživatelsky pohodlná řešení, jak situaci změnit k lepšímu.

Plýtvání potravinami patří k těm nejzásadnějším příčinám kolapsu životního prostředí.

Jednou z takových zelených startupů je i AAHI. Tahle pro-eko společnost vznikla za účelem vytvoření prodejního kanálu, který umožní restauracím, kavárnám a hotelům doprodat nespotřebované porce a zbylé potraviny, a vyhnout se tak vyhazování bezvadného jídla do odpadků.

Odpad i oxidy z jídla

Plýtvání potravinami totiž patří k těm nejzásadnějším příčinám kolapsu životního prostředí. Podle Organizace pro zemědělství a výživu při OSN se každoročně vyhodí nebo zkazí jedna třetina vyrobeného jídla, celkem tedy 1,3 miliardy tun potravin. Výroba jídla patří mezi odvětví s největším množstvím vypouštěných emisí oxidu uhličitého, které nepříznivě ovlivňuje globální oteplování.

K výrobě jednoho litru mléka je potřeba 900 litrů vody a při výrobě jednoho kila hovězího masa je spotřebováno 15 500 litrů vody.

Plýtváním potravin vlastně plýtváme také vodou a mnoha dalšími zdroji, které byly na výrobu potravin použity, energií, půdou, lidskou prací, pohonnými hmotami a podobně. Například k výrobě jednoho litru mléka je potřeba 900 litrů vody a při výrobě jednoho kila hovězího masa je spotřebováno 15 500 litrů vody.

Propojení restaurací s hladovými

Pomocí právě spuštěné aplikace – a za použití nejmodernějších technologií, jako jsou Google Cloud Platform, AI, UI a Code, programovacího jazyku Dart a frameworku Flatter, propojuje AAHI své partnerské restaurace, kavárny, hotely nebo potravinové obchody (partnerem se může stát prakticky kterýkoliv subjekt s pravidelnými přebytky hlavních jídel, nápojů, pečiva, dezertů či jiných potravin) s hladovými zákazníky, přičemž obě strany benefitují.

Zaplatit za jídlo výrazně méně, a přitom přispívat k pozitivní změně – komu by to bylo proti srsti?

Zatímco prodejci nejsou nuceni házet na konci pracovní doby jídlo do koše a navíc zvyšují zisky, koneční zákazníci nakupují své oblíbené pokrmy až o polovinu levněji a přitom získávají možnost zvolit si pro ekologii vstřícnější způsob, jak se toho dne dobře a bez práce navečeřet.

Pro efektivní propojení nabídky a poptávky AAHI vytvořila jak partnerský portál AAHI, jenž podnikům umožňuje zveřejnit aktuální nabídku, tak samotnou mobilní aplikaci AAHI Eat, prostřednictvím které si zákazníci objednávají. Aplikaci lze stáhnout na App Store nebo Google Play.

Zachránci jídla

Tento koncept není ve světě nic nového a například ve Švédsku, Německu nebo USA se velmi úspěšně uchytil. Počet aktivních “zachránců jídla” po světě neustále roste a není záhadou proč. Zaplatit za jídlo výrazně méně a přitom přispívat k pozitivní změně – komu by to bylo proti srsti?

Nyní se platforma pro optimalizaci nadbytečné produkce a redistribuci neprodaného jídla předtím, než se zkazí či skončí v koši, představuje i u nás. Ačkoliv zatím AAHI operuje pouze v Praze, co nejdříve se chystá expandovat do zbytku republiky i do zahraničí. V hlavním městě aplikaci můžete každopádně vyzkoušet už dnes.

Související…

Zachrání vegani planetu? Je jich málo a třetí svět se těší na maso
Zdeňka Musilová

foto: Shutterstock, zdroj: AAHI