Ustálené rčení, že bychom láskou někoho snědli, by se mohlo změnit. Třeba se bude říkat, že tě samou láskou ke světovému klimatu raději sežeru. Podle švédského profesora marketingu Magnuse Söderlunda by to opravdu mohlo být jedním z řešení, s nímž bychom pomohli předejít katastrofální změně klimatu. Nakonec se ale ukázalo, že kanibalismus jako řešení klimatické krize zase tak úplně nenavrhoval.

Že jsou problémy se změnou klimatu opravdové, uznávají snad všichni. A všichni se k tomu také chtějí vyjádřit. Bohužel většinou ti, kteří v oboru klimatologie nejsou erudovaní a ke svým závěrům využívají zprostředkované, často zkreslené informace.

Co všechno je marketing?

Místo klimatologů či biologů se tak ke klimatu vyjadřují odborníci na všechno. Otázkou pak je, zda a v jakém měřítku je burcující hlas Grety Thunbergové vlastně výtvorem odborníků na marketing. I když i ona sama říká, že "máme naslouchat hlasu vědců".

Profesor marketingu a odborník na chování zákazníků Magnus Söderlund podnítil asi větší debatu, než zamýšlel


Nyní se tedy do boje za lepší klima pustil další Švéd, profesor marketingu a odborník na chování zákazníků Magnus Söderlund. Na stockholmském setkání na téma potraviny budoucnosti, kde se řešilo, co jíst, abychom se vůbec v budoucnu uživili, otevřel otázku, zda bychom náhodou z nedostatku jiných zdrojů neměli jíst i lidské maso.

Když byl prý profesor Söderlund po přednášce vyzván, aby tedy lidské maso ochutnal, tak prý reagoval s tím, že se cítí trochu nejistě.

Jeho přednáška nazvaná „Dokážete si představit, že byste konzumovali lidské maso?“ podle serveru Epoch Times navodila poněkud tabuizované téma a vyústila v závěr, že jestli chceme pomoci klimatu na Zemi, měli bychom vzkřísit kanibalismus. Když byl prý profesor Söderlund po přednášce vyzván, aby tedy lidské maso ochutnal, tak prý reagoval s tím, že se cítí trochu nejistě.

Nemusíme se zase tak žrát

Zpráva o přednášce Magnuse Söderlunda byla natolik diskutabilní, že se stala předmětem hlubšího zkoumání serverů, které bojují s fake news. Sám Söderlund také kategoricky odmítl tvrzení, že by obhajoval nebo navrhoval konzumaci lidského masa jako řešení změny klimatu. Uvedl, že jeho prezentace měla za úkol zároveň udělat průzkum mezi posluchači, jak by byli ochotni změnit skladbu potravin, především pak masa. Tedy jak by vypadal takový přechod od hovězího po různý hmyz.

 Lidské maso bylo uvedeno jako extrémní příklad, abych zjistil, kde jsou limity. A výsledek ukázal, že klimatičtí aktivisté mají občas zcela bláznivé nápady.

Později Söderlund sdělil tisku, že při zpracování zprávy pro Epoch Times došlo k několika nedorozuměním. To, že se mnoho lidí vyjadřuje v tom smyslu, že již nechtějí jíst tradiční maso, navozuje otázku, co bychom tedy měli jíst. „Abych získal nějaké informace či názory na tento problém, položil jsem posluchačům dotazy na různé produkty potravin a ti měli zvážit, jak je akceptují,“ uvedl Magnus Söderlund. „Jednalo se o hovězí, vegetariánské náhradní maso, hmyz a tak podobně. Lidské maso bylo uvedeno jako extrémní příklad, abych zjistil, kde jsou limity. A výsledek ukázal, že klimatičtí aktivisté mají občas zcela bláznivé nápady, “ uzavřel profesor marketingu. Otázka ovšem zůstává, kdo je k těmto "nápadům" podněcuje. Klimatologové to nejsou.

Související…

Klima se mění tak rychle, že učebnice nestačí držet krok
František Mašek

foto: Shutterstock, zdroj: The Epoch Times