Současné digitální mapy nejsou pro auta bez řidiče úplně dostačující. Ačkoli jsou silnice a cesty většinou dobře zanesené, aktualizují se jednou za pár let. A tyto mapy navíc neobsahují žádné prvky infrastruktury dopravního značení, příjezdových cest či označení jízdních pruhů.

Bez této dodatečné vrstvy informací budou autonomní vozy při průjezdu městy bezradné. Stejně tak pocítí problémy i různé služby, které dovážejí zboží prostřednictvím robotů. I ty potřebují totiž znát podrobnosti o silnicích, chodnících a překážkách.

Takhle sestavují mapy v Mapillary. Z digitálních map a reálných nejčerstvějších snímků dobrovolníků


Švédský startup Mapillary má na nedostatečný počet informací v mapách odpověď. Jde o otevřenou platformu, která pracuje s fotografiemi, jež pořídili přímo na ulicích dobrovolníci. Jde o mapování v duchu Wikipedie a Mapillary je nyní jednou z největších veřejně dostupných databází uličních snímků na světě. „Automobily bez řidiče potřebují nejnovější pohled na silnici,“ říká šéf Mapillary Jan Erik Solem. „Vyžadují vyšší a vyšší frekvenci aktualizací map, od čtvrtletní po měsíční až týdenní či denní bázi. Jediným způsobem, jak to udělat, je využít moderní technologie a dobrovolníky.“

Přesnější díky dobrovolníkům

Ke shromažďování mapových dat existuje mnoho přístupů a mezi začínajícími firmami v oboru panuje velká konkurence. Společnost Mapillary říká, že je jiná, protože pracuje na bázi crowdsourcingu, tedy síly davu. Například Google Street View je pod křídly korporace a je aktualizován v řádu let a vlastními silami, nové dynamičtější platformy se aktualizují každý den.

Software eviduje 186 milionů objektů, jako jsou sloupy, lavičky, ale i kryty kanálů. Vše je definováno přesnými souřadnicemi.

Přístup Švédů z Mapillary je podobný projektu OpenStreetMap, který byl spuštěn už v roce 2004 a poskytuje bezplatnou, editovatelnou mapu světa. Ten ovšem nezaznamenává žádné detaily silnic a ulic, které jsou zásadní pro samořiditelná auta. Mapillary používá software pro analýzu vkládaných snímků a identifikaci objektů. Neustále narůstající databáze 422 milionů snímků pokrývá 6,2 milionu kilometrů silnic po celém světě. Software eviduje 186 milionů objektů, jako jsou sloupy, lavičky, ale i kryty kanálů. Vše je definováno přesnými souřadnicemi.

Lepší přehled pro města

Jakmile jsou fotky od lidí nahrány, software je analyzuje a identifikuje pro dopravu důležité objekty. V aplikaci Mapillary je pak možné vidět aktuální stav silnic. Tato služba je zdarma pro vzdělávací či osobní účely, ale firemní uživatelé musejí platit licenční poplatek. Mapillary už používá radnice v Amsterdamu, úředníci ve Vermontu a Arizoně a také litevské úřady k lepšímu přehledu o jejich silniční síti.

Data kromě jiného mohou městům umožnit lépe poznat jejich ulice, zlepšit veřejnou dopravu a usnadnit život osobám se zdravotním postižením.

Za každý snímek a objekt je někdo zodpovědný, vše je katalogizováno a zpětně kontrolováno. Město Clovis v Novém Mexiku využívá Mapillary, aby se ujistilo, že splňuje své závazky vůči obyvatelům, že udržuje cesty čisté a bez výmolů a že jsou dopravní značky aktuální. Dříve evidoval poštovní schránky, hydranty a autobusové zastávky externí dodavatel, který si za to nechal náležitě zaplatit, dnes na systému spolupracují sami obyvatelé.

Související…

Mobilitu pro Prahu? To chci, říká šéfka Volva Šárka Heyna Fuchsová
Jaromír Hasoň

Jednoho dne budou běžně jak spotřebiteli, tak i producenty těchto dat samotná auta bez řidičů. Snímky z ulic budou samozřejmě bezpečné z hlediska ochrany osobních údajů, obličeje lidí i poznávací značky aut budou automaticky rozmazány. Cílem je, aby v budoucnu byla autonomní auta schopna včas identifikovat problém na silnici, například spadlý strom či dopravní nehodu, a automaticky informovat příslušné orgány, které upozornění předají na relevantní místa. Data kromě jiného mohou městům umožnit lépe poznat jejich ulice, zlepšit veřejnou dopravu a usnadnit život osobám se zdravotním postižením.

foto: Mapillary, zdroj: Technology Review