Od března, tedy od prvního velkého lockdownu, se pražská MHD potýká s nedostatkem cestujících. Za tu dobu se toho dalo hodně na tratích udělat, ale neudělalo. Cestující se vrátili do dopravních prostředků v září. A pražský dopravní podnik je od té doby přibližně každý týden překvapuje nějakou novou a docela zásadní uzavírkou. Pokud se tedy někdo nepřipravil na "druhou vlnu", nebyla to jen česká vláda, ale i pražská doprava.

Při následujícím výčtu se nepražáci chvíli budou buď nudit, nebo docela dobře na úkor Pražáků bavit. Taková rekonstrukce tramvajové trati v Nádražní ulici mezi Smíchovem a Hlubočepy je asi rekord. Má trvat pět měsíců. Začala v červnu a skončit má na konci října. Aby to nebyla taková nuda, tak dopravní podnik ještě v září na pár dní přeruší spojení mezi Hlubočepy a Barrandovem (protože to už je stejně skoro jedno a lidi už si na autobusy zvykli).

Těžko očekávatelný nával

To broušení kolejí v Praze 10 od ulice V Olšinách až po Vršovickou a Čechovo náměstí se taky nedalo udělat najednou v létě. Mnohem lepší je půlku Vršovic zavřít v polovině září a nechat nebohé narvané cestující kroužit v krátké vydýchané karose dokola od Kubánského až po Čechovo náměstí. Jenže, kdo mohl vědět, že bude vedro? Kdo mohl vědět, že děti půjdou v září fakt do školy? A kdo mohl čekat, že přijde druhá vlna koronaviru? No... všichni.

No vida, máme tu rok 2020. Nebylo by třeba něco spravit na trase C?

Ale není všem zářijovým opravám konec. Tady to chce ovšem ještě trochu nedávné historie: Metro C v dubnu 2019: Linka je uzavřená mezi Pražským povstáním a Budějovickou. Mění se pražce a na Pražském povstání povstalo tolik lidu, že se na výlez z metra směr autobus čeká i deset minut. Fajn, stane se. Ale (ne)jedeme dál. Metro C od 29. června do 7. července. Další výluka, tentokrát "jen" mezi Pankrácem a Pražským povstáním a "jen" na jedné koleji. No dobře, něco se tam asi musí dodělat, že jo. Metro C od 26. do 28. října, tentokrát uzavírka mezi Pražským povstáním a Vyšehradem. Opět se tu jezdí po jedné koleji. Aha, tak to už asi bude fakt hotovo.

No vida, máme tu rok 2020. Nebylo by třeba něco spravit na trase C? No jistě. Nebudeme to ale dělat v koronakrizi, kdy nikdo nejezdí. Uděláme to v červenci, protože všichni odjeli na prázdniny, i když neměli kam. Tak to máme uzavírku od 3. července do pondělí 13. července v úseku, pozor, Pražského povstání – Hlavní nádraží! No, lidi po těch třech měsících, co museli sedět kvůli karanténě doma, sice chtěli začít jezdit, ale tady už jsou zvyklí na to, že to nejezdí, takže pohoda.

Sociální distanc bez eskalátoru

V září by si člověk kroužící s dalšími sto lidmi po Vršovicích v narvaném autobuse skoro řekl, že už to metro C jako musí být hotové. Ne. Ještě je ho potřeba zavřít od 26. do 29. září. Kde? No na trase mezi Pražským povstáním a Kačerovem. Naštěstí se tu dopravní podnik trefil do prodlouženého víkendu. Tak už se napočtvrté snad taky trefí s těmi opravami. To, že v té době nejede z Pražského povstání na Pankrác ani tramvaj, protože má na konečné na Pankráci vykopané koleje, už je jen takový detail.

Nikdo nechce po pražském dopravním podniku žádné zázraky. Pokud ale zjistím, že MHD jezdí asi 20 procent lidí, tak se přece dají opravy přeplánovat.

Věřme, že po několika uzavírkách v roce 2021, nejlépe kamkoli od stanice Pražského povstání, bude již metro na trase C opravdu zcela pojízdné. Já naštěstí dojíždím na Pankrác. Přesto bych měl soukromou prosbu: Nemohl by někdo po třech týdnech konečně opravit ten eskalátor, který obvykle vozí cestující ze stanice metra na povrch? Takto zbývá už opravdu jen jeden, u něhož se ve špičkách shlukuje asi 300 lidí, kteří rozhodně nedodržují jakékoli rozestupy.

Nikdo nechce po pražském dopravním podniku žádné zázraky. Pokud ale zjistím (nejdéle snad v půlce března), že MHD jezdí asi 20 procent lidí, tak se přece dají opravy přeplánovat. Možná by šlo i neustále uzavírané úseky metra opravit najednou. Také broušení tramvajových kolejí se dá naplánovat na jindy než na půlku září. A možná i ta uzavírka metra na Pankráci na jindy než na výluku tramvají na Pankráci.

Naštěstí je tu jedno východisko, které každého upoceného cestujícího dýchajícího do roušky s další stovkou podobných zoufalců v narvané karose potěší: Příští rok zdražíme.

Související…

Radní Adam Scheinherr: Libeňský most nikdo netestoval. Prostě ho zavřeli
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock, zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy