Náměstek primátora Petr Hlubuček, který má na starosti infrastrukturu a technickou vybavenost města, si v nedávném rozhovoru pro Flowee postěžoval na podobu nových zastávek MHD. Jsou prý nepraktické, lavičky budou sloužit jako lehátka pro bezdomovce, do přístřešků bude pršet a navíc jejich rozměr neodpovídá současným zastávkám tak, aby se staré daly jednoduše vyměnit za nové. Návrh z dílny studia Olgoj Chorchoj sice zvítězil ve veřejné soutěži, podle Hlubučka se ale na jejím vyhodnocení nepodílelo dostatečné množství odborníků. A výsledek soutěže odráží především postoj Institutu plánování a rozvoje, který tendr organizoval. IPR se proti nařčení náměstka brání. "Od začátku byli u vyhodnocení soutěže odborníci," říká jeho mluvčí Marek Vácha. 

Je možné, aby se model zastávek ještě změnil?

Ano, model zastávky se po skončení testovacího období upraví tak, aby co nejlépe vyhovoval potřebám města a jeho obyvatelům. Z tohoto důvodu se taky testovací režim zavedl, aby bylo možné odladit případné nedostatky ještě před výrobou první série zastávek. Komise, která bude testovací období hodnotit, se skládá z mnoha zkušených odborníků z několika institucí. Mezi jejími členy jsou zástupci magistrátního odboru hospodaření s majetkem, dopravního podniku, Kloknerova ústavu, památkáři, zástupci Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých a tři nezávislí členové ze soutěžní komise.

Vysoutěžený model byl podle náměstka Petra Hlubučka odsouhlasen "především IPR". Kdo ve finále rozhodoval o nové podobě mobiliáře?

V obou případech, tedy v případě zastávky i setu lavičky odpadkového koše a stojanu na kola, byli od začátku procesu přítomni odborníci se zkušenostmi v daném oboru. U výběru zastávky byli například zástupci dopravního podniku, kteří mají bohatou zkušenost se správou a údržbou zastávek. 

Vítězný návrh vybírala nezávislá porota společně s přizvanými odborníky, zástupci jednotlivých městských částí a dalšími lidmi, kteří mají k problematice co říct.

V první pilotní sérii bylo vyrobeno přibližně 400 setů laviček, košů a stojanů na kola. Ty nyní procházejí již druhou úpravou výrobní výkresové dokumentace. Podněty a připomínky pro úpravy byly přijaty od zástupců městských částí, od zaměstnanců správcovských firem a od Pražanů.

Co se bude konkrétně předělávat?

Úprava mobiliáře bude například spočívat ve vyztužení vnitřního obalu košů, zlepšení konstrukce a pantů dvířek, dojde i ke zkosení stříšky velkokapacitních košů s ohledem na nedopalky cigaret. Nově bude vyroben například levný lehký závěsný koš, což bude jakási obdoba dnešních zelených žabek, či sloupek na pytlíky pro psí exkrementy, patník, lavička s područkami a podobně. Předpokládáme, že podobné úpravy budou průběžně probíhat i u zastávky. Jedná se o přirozený proces, kdy hledáme nejlepší možné řešení, také díky zkušenostem z provozu.

Jakou tedy hraje IPR v celém procesu roli?

Jednací řízení s uveřejněním na design zastávkového přístřešku bylo vypsáno na popud Rady hlavního města. IPR v tomto projektu figuruje jako organizátor. Vítězný návrh vybírala nezávislá porota společně s přizvanými odborníky, zástupci jednotlivých městských částí a dalšími lidmi, kteří mají k problematice co říct. V neposlední řadě se jednalo o otevřené výběrové řízení, do kterého se mohl přihlásit kdokoliv. Z tohoto důvodu je tvrzení, že model zastávky vybral "především IPR", mylné.

Náměstek Petr Hlubuček uvedl, že vám přes pana Hlaváčka zadal vyřešení definitivní podoby košů. Jaký tady bude konkrétně postup?

Žádný pokyn od pana náměstka Hlaváčka nemáme. Jak jsem už zmínil, sada městského mobiliáře se bude rozšiřovat podle potřeb města. V tuto chvíli proto není důvod, aby se vymýšlel nový design.

Související…

Náměstek primátora: Ať nový provozovatel zastávky zaplatí, postaví a pak je Praze věnuje
Zdeněk Strnad

foto: IPR, zdroj: Institut plánování a rozvoje