Lídři koaličních stran v Praze v pondělí řešili neshody kolem zakázky dopravního podniku na servis souprav metra v hodnotě téměř 22 miliard korun, kterou získala bez veřejné soutěže firma Škoda Transportation. Uskupení Spojené síly pro Prahu kvůli tomu na koaličním jednání požadovalo odvolání ředitele dopravního podniku Petra Witowského a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra.

Zakázku za 22 miliard korun, kterou zadal DPP Škodě Transportation bez výběrového řízení, prověří interní audit. Koalice se na tom shodla, ale rozpory nekončí. Zástupci Spojených sil pro Prahu doporučili odvolání generálního ředitele DPP a k zodpovědnosti ženou i náměstka primátora pro dopravu. „Pan Witowski a možná i celé představenstvo prostě mělo informovat dozorčí radu, mělo to dát k projednání a mělo informovat vedení města. Když někdo selže v tak zásadní věci, tak by měla být vyvozena odpovědnost,“ řekla radní Hana Marvanová.

Mělo by odstoupit celé představenstvo? 

Primátor Zdeněk Hřib řekl, že pokud audit odhalí více možných dodavatelů nebo to, že je zakázka předražená, neměl by svou funkcí zaplatit pouze generální ředitel DPP. „Myslím si, že je na místě především odvolat celé představenstvo dopravního podniku, protože ti pro to hlasovali všichni jednohlasně, včetně nominantů Spojených sil,“ řekl Hřib.

Interní audit zadá náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který k němu chce přizvat také zástupce opozičních stran. „Navrhnu, aby dozorčí rada zadala interní audit, který je pak kontrolován Výborem pro audit, v němž jsou i zástupci opozice, jehož výsledky pak jdou i na dozorčí radu, takže se s tím všichni můžeme seznámit,“ konstatoval Adam Scheinherr.

Audit opozici nestačí

Podle opozice je ale interní audit nedostatečné řešení, tím by měla být zcela nezávislá kontrola. „Koalice se nebyla schopna dohodnout na tom, aby zadala nezávislý protikorupční audit. Zadali pouze interní audit dopravního podniku, který považujeme za nedostatečný. Jinými slovy, Piráti a za nimi Praha sobě se chovají naprosto netransparentně,“ řekl Radomír Nepil, pražský zastupitel za ANO.

Škoda Transportation vlastní práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra, je tedy velmi komplikované zakázku zadat někomu jinému.

Jednání ale přineslo i další výsledky. Kromě auditu by mělo dojít také ke změnám stanov zadávání zakázek v dopravním podniku a městských společnostech obecně. „Městské společnosti by nás pravidelně jednou za půl roku měly informovat o všech zakázkách nad 50 milionů korun, které připravují. A to včetně toho, jakou formou zadávacího řízení je chtějí zadat,“ řekl pirátský radní pro transparentnost Adam Zábranský.

Podle dopravního podniku vlastní Škoda Transportation práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra, takže ji nebylo moci zadat jiné firmě. Vlastní servisní oddělení s více než 300 zaměstnanci podnik zrušil už v roce 2009. Sestavit nové by bylo podle vedení města v tuto chvíli složité a nákladné.

Související…

Jak budou vypadat nové zastávky metra D? A jak metro v roce 2100?
Zdeněk Strnad

zdroj: PrahaTV