Pořídit nové zastávky MHD v Praze bude stát až 400 milionů korun, říká v rozhovoru pro Flowee radní pro správu majetku a šéf komise na městský mobiliář Jan Chabr. Poskytnutí koncese bude provozovateli dávat ekonomický smysl v případě, že bude nová smlouva uzavřena na 15 let. Pokud by ale zastávky vlastnilo město, mohla by se smlouva uzavřít na výrazně kratší dobu, například na pět let, protože by provozovatel nemusel investice umořovat.

„Výhodou koncese je, že město nemusí poskytnout na výstavbu přístřešků vstupní investici,“ říká Jan Chabr. „Nabídne koncesionáři na přístřešcích určité množství ploch, dostává finanční plnění a nemusí se o mobiliář dále starat. V každém případě je ale potřeba nastavit podmínky tak, aby byla smlouva oboustranně výhodná. Velmi důležité je také množství a charakter reklamních ploch – jinou hodnotu má zastávka v centru města a jinou zastávka někde na okraji, kde je menší zásah cílové skupiny, a tudíž nižší reklamní cena.“

O kolik zastávek se celkem jedná?

Aktuální požadovaný počet pro výstavbu zahrnuje 930 přístřešků.

V jaké fázi je nyní výběrové řízení na nového provozovatele?

Je připraveno a čeká se na rozhodnutí rady, jestli se půjde cestou koncese, nebo cestou in-house řešení. A k tomuto rozhodnutí by mělo dojít v pondělí 3. února.

Kterou variantu podporujete?

Já jsem příznivcem toho, abychom pokračovali v koncesním řízení, nicméně komise pro městský mobiliář vyhodnotila in-house řešení jako lepší variantu. Jak to nakonec bude, o tom by měla rozhodnout v pondělí rada.

V případě koncese se počítá s tím, že bude na zastávkách méně reklamy. Počítá se s tím i tehdy, když se rada rozhodne pro in-house řešení, tedy že si Praha pořídí přístřešky do svého vlastnictví?

Ano. Týká se to hlavně výměry, tedy celkových metrů čtverečních. Záleží ale na zadání politické reprezentace, která musí stanovit limitní množství.

Jedním z cílů města je bojovat proti vizuálnímu smogu, zároveň reklama na mobiliáři může městu přinést nemalé peníze…

Cílem je samozřejmě vydělávat, zároveň je ale ve společnosti velký tlak na snížení reklamního smogu. Z těch důvodů chceme snižovat počet reklamních přístřešků v rámci městského mobiliáře, to znamená, že chceme i přístřešky, na nichž žádná reklama nebude.

Kdyby si město pořídilo přístřešky samo, mohlo by to vůbec dávat ekonomicky smysl?

Pořídili jsme si matematický model a dostali jsme se k velice podobným číslům jak v případě toho, že budou příspěvky v koncesi, tak v případě, že si je pořídíme sami a budeme soutěžit pouze servis a službu.

Tak proč to tedy město chce? Stejné peníze, práce navíc…

Výhoda in-house řešení je ta, že by město drželo strategický majetek ve svém vlastnictví. Právě ten je dnes předmětem sporu, kdy se současný provozovatel JCDecaux nejrůznějšími aktivitami a výzvami snaží přesvědčit veřejnost, že Praha zůstane bez přístřešků a občané se nebudou mít kam schovat před deštěm.

Ta smlouva hovoří naprosto jednoznačně – společnost JCDecaux je povinna tyto přístřešky do 30. 6. 2021 udržovat.

Jsou zde ale také další hlediska. Může dojít k proměně reklamního trhu v Praze a reklama na městském mobiliáři může být jediným legálním prostředkem komerční komunikace. Tím pádem pak bude mít úplně jinou hodnotu a my budeme flexibilně schopni reagovat.

Současný provozovatel JCDecaux vám také nabídl, že pokud prodloužíte existující smlouvu o dalších pět let, dostane Praha dalších 300 přístřešků.

Tuto nabídku využít nemůžeme. Bylo by to zcela jasné porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.

JCDecaux ale otevřeně vyhrožuje, že pokud nebude smlouva prodloužena, začne už po polovině tohoto roku přístřešky odstraňovat. Pokud by tak opravdu učinili, jak na to bude Praha reagovat?

Požádáme soud, aby tomu předběžným opatřením zabránil. My s nimi chceme uzavřít dodatek, který by umožnil postupné odstranění přístřešků. Máme připravenu i záložní variantu, dají se například využít mobilní přístřešky. Ale ta smlouva hovoří naprosto jednoznačně – společnost JCDecaux je povinna tyto přístřešky do 30. 6. 2021 udržovat.

JAN CHABR (1988)

Zastupitel hlavního města Prahy a radní pro správu majetku, zvolený za Spojené síly pro Prahu. Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních věd UK, ještě během studia pracoval na několika ministerstvech. V roce 2011 vstoupil do TOP 09, za tuto stranu byl v letech 2014-2018 zastupitelem v Praze 6. Na podzim 2018 byl nominován na kandidátku Spojených sil pro Prahu (TOP 09, Starostové a nezávislí). Byl zvolen zastupitelem a následně radním pro oblast správy majetku. Působí také jako předseda komise pro městský mobiliář.

My jim dáváme otevřeně možnost, aby těmto povinnostem dostáli a aby začali zastávky demontovat až po rozhodném datu, tedy 1. 7. 2021. To by znamenalo dočasné krátkodobé prodloužení smlouvy a zároveň by dostáli jejímu původnímu znění.

Jak dlouho bude výměna zastávek trvat?

Aby to bylo dostatečně komfortní pro občany Prahy, aby nevystupovali ve všech místech na rozkopaných zastávkách, počítáme s dobou šest až devět měsíců. Máme návrh na vytvoření technických týmů, definovali jsme pět přechodových fází – exitplan, výroba nového mobiliáře, instalace, provoz, údržba. A s tím samozřejmě spojený pronájem reklamních ploch. Instalace nových zastávek by měla být ukončena během prvního kvartálu 2022.

Bude se soutěžit zvlášť údržba a zvlášť reklama?

Preferuju, aby ten, kdo to bude udržovat, také zprostředkoval prodej reklamy. Aby to byla koncese na kompletní službu.

Související…

Michal Froněk z Olgoj Chorchoj: Praha si zaslouží svůj mobiliář, ne globální model
Zdeněk Strnad

foto: Archiv