Jen co jsme se začali radovat, že se už zase můžeme bez zbytečných objezdů prohánět tramvají po Vinohradské, vypadlo nám metro mezi stanicemi Pražského povstání a Kačerovem. Zatímco provoz na Vinohradské byl po celou dobu výluky jak pro cestující, tak i pro řidiče (díky informačním tabulím na příjezdu do centra, které dopředu informovaly o dopravním omezení) relativně hladký, Pražské povstání se v pondělí proměnilo na pražské "postání" se vším všudy. A cestující uvízli v metru i na desítky minut.

Původně měla být část metra C mimo provoz do neděle 7. července, kvůli koncertu Eda Sheerana, který proběhne v neděli a v pondělí, ale dopravní podnik výluku o den zkrátil.

Když už se jim pak podařilo dostat z narvaného vestibulu, museli se vypořádat s náhradní autobusovou dopravou XC. Ta sice ráno vyjížděla v minutových intervalech, ale lidé, kteří s nasazením života museli přeběhnout rušnou ulici u metra, se do autobusů stejně dostávali jen těžko.

Nezvyklé obrázky jinak z celkem nepoužívané stanice brzy zaplnily internet

Metro C mezi stanicemi Pražského povstání a Kačerov nebude kvůli výměně pražců v provozu do soboty 6. července. Zatímco na Vinohradské jsme mohli snadno volit alternativní trasy, na zastávce Pražského povstání všichni počítali s tím, že dopravní podnik bude mít situaci pod kontrolou. Tahle domněnka se však hned první pracovní den výluky ukázala jako mylná a ráno se čekalo úplně všude. V metru na výstup a pak venku znovu na nástup do autobusů, které praskaly v kloubech (pokud to byly autobusy kloubové) a rychle se měnily v pojízdné sauny (a to i v případě, že měly klimatizaci). 

Původně měla být část metra C mimo provoz do neděle 7. července, kvůli koncertu Eda Sheerana, který proběhne v neděli a v pondělí, ale dopravní podnik výluku o den zkrátil. Opravy na nyní již zprovozněné Vinohradské neprovázely žádné komplikace a byly dokončeny dokonce o 14 dní dříve, než bylo původně v plánu.

Vinohradská jede

Rekonstrukce Vinohradské začala 9. března a plánované dokončení bylo mezi 12. a 13. červencem. Přestavba probíhala bez komplikací a nakonec bylo vše hotovo o dva týdny dřív, už v pátek 28. června, kdy se zpět do své pravidelné trasy vrátila okolo 15 hodin linka číslo 11, linka číslo 13 se k ní pak přidala v sobotu 29. června.

Po dobu rekonstrukce byly mimo provoz čtyři tramvajové zastávky – Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad a Radhošťská. Původní tramvajová trať na této trase byla z 80. let, takže už rekonstrukci opravdu potřebovala, nová trať by navíc měla být daleko méně hlučná, instalovaly se zde totiž různé antivibrační rohože a tlumící prvky, jak prozradil na Praha TV šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski. V co nejkratší době by měla nastat také definitivní rekonstrukce Vinohradské třídy, což obnáší rekonstrukci cest, chodníků a autobusových zastávek. Na provoz už by to však nemělo mít zásadní dopad.

Vinohradskou bychom tedy prozatím měli dořešenou. Teď ještě zvládnout "céčko", koncert Eda Sheerana a dalších 10 výluk, které nás toto léto čekají.

V průběhu rekonstrukce se  vytvářely bezbariérové přechody pro chodce, nové kolejiště, kolejové svršky, troleje, dráty, semafory a dopravní značení. Nástupní ostrůvek na ulici Italská směrem do centra pak nahradil takzvaný "nástupní záliv". „Tento zálivový systém je lepší v tom, že je tramvaj dostupnější, bezbariérovější a bezpečnější, je totiž obklopena zábradlím, a tak auta neprojíždí těsně kolem čekajících občanů,“ vysvětluje Witowski.

Radhošťskou a Jiřího z Poděbrad rekonstrukce na "nástupní záliv" teprve čeká a technická správa komunikací je bude postupně předělávat. Celková rekonstrukce vyšla dosud na zhruba 190 milionů korun. Vinohradskou bychom tedy prozatím měli dořešenou. Teď ještě zvládnout "céčko", koncert Eda Sheerana a dalších 10 výluk, které nás toto léto čekají. Pozitivem je, že se všechny týkají "jen" tramvají, a podobným situacím, jako bylo postání na Pražského povstání, bychom se měli vyhnout.

foto: Twitter a DPP, zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy