Každý rok zemře kvůli znečištěnému ovzduší v České republice více než deset tisíc lidí. Na tento neveselý fakt upozornil na začátku května 2019 nový pražský projekt Čistou stopou Prahou. Ze speciálního dubnového měření emisí, které se v rámci projektu konalo, navíc překvapivě vyplynulo, že v autě dýchá posádka až dvakrát více znečištěný vzduch než lidé, kteří chodí pěšky nebo používají veřejnou dopravu.

„Mnoho lidí se mylně domnívá, že jsou v autě chráněni před škodlivými látkami více, než kdyby se po městě pohybovali bez auta. Studie ze zahraničí ale dokládají, že je tomu přesně naopak. Například v Kodani naměřili až čtyřikrát vyšší emise v kabině auta než při jízdě na kole. V rámci projektu Čistou stopou Prahou jsme proto uskutečnili ukázkové měření prachových částic v Praze,“ uvedl v tiskové zprávě, která seznamuje s výsledky měření, Lukáš Eršil, koordinátor projektu Čistou stopou Prahou.

Nebezpečný prach

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) zemře v České republice kvůli znečištěnému ovzduší předčasně až dvanáct tisíc lidí ročně. Může za to zejména mikroskopický prach, také oxidy dusíku a karcinogenní benzo(a)pyren.

Jezdit tramvají je podle měření emisí pořád zdravější než se vozit autem v zácpách


„Částice ze spalovacích motorů jsou pro lidské zdraví oproti jiným částicím zvláště rizikové. Jsou vypouštěny uprostřed ulic, kde lidé dýchají. Obsahují rakovinotvorné, mutagenní a jinak škodlivé látky a jsou tak malé, že jsou okem neviditelné. Lidský organismus proti nim nemá účinné obranné mechanismy. Takové částice se s vysokou účinností usazují v plicních sklípcích, odkud pronikají do krevního oběhu. Mohou také pronikat podél čichového nervu z nosu rovnou do mozku,“ podotýká v tiskové zprávě Michal Vojtíšek z Fakulty strojní ČVUT.

Při cestě MHD jsme více vzdálení od zdroje znečištění, tedy výfuků aut. Proto v metru, tramvaji i při chůzi klidnějšími ulicemi nadýcháme méně škodlivin.

Při cestě autem na trase Kačerov – Karlovo náměstí bylo během výzkumu naměřeno asi o 53 % vyšší množství částic na cm³ než v případě veřejné dopravy. Je to tak prý z toho důvodu, že při cestě MHD jsme více vzdálení od zdroje znečištění, tedy výfuků aut. Proto v metru, tramvaji i při chůzi klidnějšími ulicemi nadýcháme méně škodlivin. Co se týká metra, největší koncentrace prachu byly naměřeny ve stanicích pod magistrálou, zejména tedy na Vyšehradě.

O polovinu méně aut

Město se však nesoustředí jen na osvětu, ale navrhuje také řešení ke zlepšení situace. „Naše priorita je, že podporujeme MHD. Je to vidět i v Plánu udržitelné mobility, který odsouhlasila rada. Tam je vidět, že na následujících 12 let je pro nás prioritou například stavba metra D či Pražského okruhu, abychom podpořili MHD a zároveň odvedli automobilovou dopravu z centra Prahy,“ řekl zpravodajskému portálu Praha TV Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy.

Budou moci do centra jen auta, která vypouštějí nejnižší objem emisí?


Koalice také uvažuje o možnosti zavedení nízkoemisní zóny a mýtných bran v centru města. Přestože tato opatření předchozí vedení města shodilo ze stolu, nová koalice to s nimi evidentně myslí vážně. Náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček už nyní jedná s Ministerstvem životního prostředí o tom, aby v české legislativě definovalo emisní normy Euro 5 a 6, které mají dělit auta na ta, jež by do centra metropole zavítat mohla, a na ta, která nikoliv.

V provedení mýtného by se Praha nechala inspirovat Londýnem, kde je vjezd do centrální oblasti zpoplatněn už od roku 2003.

„Do centra by tak nemohla přibližně polovina vozidel, například žádná naftová auta. Takové opatření už dává smysl,“ uvedl Hlubuček pro portál Aktuálně. Vedení města od schválení opatření však dělí i další kroky, například usnesení o tom, kudy povedou objízdné trasy pro vozidla, kterým bude nízkoemisní zóna zapovězena.  

Po vzoru Londýna

Současně náměstek prověřuje i možnost zavedení mýtného systému, který by každému řidiči, jenž si přeje vjet do centra, účtoval předem daný poplatek. I tento způsob může být efektivním nástrojem, jak omezit dopravu v centrech měst. Díky moderním technologiím už se navíc mýtné dnes obejde i bez závor.

V provedení mýtného by se Praha nechala inspirovat Londýnem, kde je vjezd do centrální oblasti zpoplatněn už od roku 2003. „Dneska je řada systémů na rozpoznávání značek a nejsou už ani moc drahé. Díky tomu je možné si přes internet předplatit vjezd. Systém jenom zkontroluje, zda vozidlo, které se objevilo v registru vnitřního zpoplatnění, má předplaceno. A pokud ne, tak je hned vyžadována platba. V Londýně je během 14 dnů vše vyřešeno včetně pokuty, pokud nezaplatíte,“ vysvětlil pro Pražský deník dopravní expert Petr Moos.

Související…

Nedostatek bytů v Praze? Způsobí problémy s dopravou i růst nájmů
Milada Kadeřábková

Zda by se zavedení mýtného týkalo pouze Pražské památkové rezervace, nebo celého městského okruhu, zatím není jasné, stejně jako to, kdy a zda vůbec budou nová opatření platit. Do té doby můžeme šetřit vzduch i vlastní plíce třeba tím, že místo auta zvolíme MHD nebo pěší chůzi.

foto: Shutterstock, zdroj: Praha TV