Umíme si ještě představit fungující továrnu v centru Prahy? Dnes je to úsměvná představa, před 100 lety ale byly takové závody v české metropoli úplně běžné. Na vinohradské Orionce, jejíž areál vznikl v 19. století, například dlouhá léta fungovala továrna na čokoládu. V roce 1897 tu manželé František a Albína Maršnerovi začali s výstavbou „Továrny na orientálské cukrovinky F. Maršner, hlavního závodu na Královských Vinohradech“. Jméno Orion nesla továrna od roku 1928. Výroba čokolády v ní skončila v roce 1952, ale slavná historie Orionu neskončila ani po znárodnění.

Jednou ze stálic portfolia značky Orion jsou jednoznačně Ledové kaštany, které se dlouhou dobu vyráběly pouze v hořké variantě. Nyní je v obchodech nově k dispozici novinka Ledové kaštany v mléčné čokoládě, která nahradí Ledové kaštany s příchutí marcipánu. Mléčná čokoláda je údajně mnohem oblíbenější. Kakaovooříšková náplň tyčinky přitom zůstává stejná jako v tradičních Kaštanech, prodávaných už od roku 1966.

V roce 1993 představil Orion svou první moderní reklamu, animovaný příběh z Čokoládového městečka. Swingová píseň v podání Ondřeje Havelky vykresluje atmosféru pohádkového světa, který odhaluje tradici umění výroby čokolády. Původní hudbu používá firma v různých obměnách v reklamách dodnes, stejně jako slogan „Orion. Naše čokoládová hvězda“.

Jak to všechno vzniklo

K čokoládě má český národ blízko odnepaměti. Československo patřilo v meziválečném období dokonce k světovým čokoládovým velmocím. V té době Orion ztrojnásobil svou výrobu a zaváděl nové cukrovinky. Až do druhé světové války byla pražská Orionka jednou z nejznámějších evropských čokoládoven.

První pražská továrna na čokoládu na Orionce


Orion ale sehrál významnou roli i během druhé světové války. Vojákům byla čokoláda pro svou vysokou výživovou hodnotu a trvanlivost posílána na frontu a běžné lidi udržovala po čas války a nedostatku jídla aspoň trochu syté. Výživnost 85 g čokolády se tehdy srovnávala s výživností 100 – 250 g masa nebo čtyř vajec.

Umění, nebo marketing?

V roce 1921 se čokoládovny nevědomky stávají průkopníkem české reklamy. Do továrny byl totiž přijat mladý nadějný malíř Zdeněk Rykr, aby se postaral o vizuální podobu všech čokolád i výrobního závodu. Kultivovanost a nápaditost obalů čokolád Orion neměla ve své době obdoby, mimořádné bylo i dlouhodobé působení umělce pro tuto firmu až do roku 1939. Jeho hvězda Orion existuje ve stejné podobě už téměř sto let.

Původní obaly čokolád, navržené malířem Zdeňkem Rykrem


V době vzniku ležela vinohradská čokoládovna za hranicí souvislé městské zástavby. Postupem času se hranice města ale posunula tak, že začal areál patřit do vnitřního města. Slavnou historii této továrny ukončilo její znárodnění v roce 1952, kdy byla výroba přemístěna do Modřan, kde vznikl národní podnik Pražské čokoládovny. Postupně se výroba rozdělila do několika dalších závodů po celé republice.

Související…

Za 40 let může zaniknout čokoláda. Pomohou jí Mars či Nestlé?
Kateřina Hájková

foto: Orion, zdroj: Orion