To, že psi dokáží zlepšit náladu, vědí asi všichni milovníci těchto čtyřnohých chlupáčů. Nedávná studie britské psycholožky Kerstin Meintsové z University of Lincoln se proto zaměřila na to, zda psi mohou pomoci i se snížením stresu u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Asistovaná zvířecí terapie by mohla pomoci všem školákům

Meintsová spolu se svým týmem realizovala svůj výzkum ve čtyřech běžných školách a v sedmi školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pro studii vědci využili 23 psů různých plemen. Míru stresu měřili na základě hladiny kortizolu ve slinách dětí a porovnávali stav před a po psí intervenci.  

Své výsledky poté shrnuli následovně: „Tento výzkum je prvním, který prokázal zprostředkující účinky asistované zvířecí terapie na hladinu kortizolu u dětí v průběhu školní docházky. Tyto účinky byly zjištěny jak u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), tak u dětí bez SVP. Studie je také průkopníkem ve zkoumání účinnosti individuálních a skupinových intervencí.“

Výsledky studie jsou alarmující

Vědci dále zjistili, že děti s SVP měly ve srovnání s dětmi bez speciálních potřeb výrazně vyšší průměrnou hladinu kortizolu na začátku studie, ale rozdíly mezi oběma skupinami žáků zmizely ke konci šestitýdenního období, protože hladina kortizolu u žáků bez SVP v průběhu studie stoupla.

Průzkum mezi učiteli ukázal nárůst stresu, úzkosti a záchvatů paniky u 78 procent základních škol, přičemž ředitelé škol také hlásili zvýšený strach ze studijního neúspěchu (75 procent) a deprese (55 procent) u svých žáků v období od roku 2014.

Toto nové a důležité zjištění ukazuje, že běžný stres spojený s pobytem ve škole zjevně ovlivňuje děti bez SVP, což výzkumníci považují za znepokojivé.

„Vzhledem k vědeckým důkazům o nepříznivém vlivu stresu na učení je toto zvýšení u typické populace alarmující. Nedávný průzkum mezi učiteli ukázal nárůst stresu, úzkosti a záchvatů paniky u 78 procent základních škol, přičemž ředitelé škol také hlásili zvýšený strach ze studijního neúspěchu (75 procent) a deprese (55 procent) u svých žáků v období od roku 2014.“ Uvedená data pocházejí z Velké Británie.

Obecně lze říci, že školáci zažívají různé formy stresorů a asistovaná zvířecí terapie pomocí psů jim dokáže poskytnout sociální podporu a zmírnit stres. Zaměříme-li se na celkový obraz, vědci poznamenávají, že jejich údaje poskytují důkazy o potřebě změn ve vzdělávacích postupech, které by posílily zdraví a pohodu dětí, a data z jejich studie jasně ukazují, že jde o pádné doporučení.

Můžeme jen doufat, že výsledky této a podobných studií povedou k zpříjemnění vzdělávání mladých lidí, pro které je to nesmírně náročné a stresující období.

Související…

Proč se psi tak často podobají svým majitelům? Odpověď hledejte v narcismu
Michal Švehla

 

foto: Shutterstock , zdroj: Psychology Today