Nejstarší známá oběť moru: Nemoc byla v DNA lovce, který zahynul před 5 000 lety 1 fotografie
Část lebky lovce pohřbeného v oblasti Riņņukalns nedaleko Rigy asi před 5 000 lety (zdroj: Profimedia)

Pozůstatky člověka nalezené v Lotyšsku obsahovaly fragmenty DNA a proteiny bakterií, které způsobují mor. Podle vědců však tento mor nebyl natolik nakažlivý, aby byl příčinou vyhynutí prakticky celé populace velké části Evropy. Co za úbytkem tehdejších Evropanů tedy bylo?

Zveřejněno: 2. 7. 2021

Lidstvo z doby kamenné v západní Evropě zaznamenalo před 5 500 lety obrovský pokles populace. Jde o událost, o níž se předpokládá, že do těchto míst umožnila obrovskou migraci lidí z východu. Příčinou onoho úbytku populace a následné migrace byl podle dřívějších výzkumů pravděpodobně mor. Ten byl už dříve prokázán u lidí doby kamenné, a to včetně 20leté ženy z komunity zemědělců, jež žila na území dnešního Švédska. Vědci však nyní po prozkoumání 5 000 let starých ostatků lovce, jež byly nalezeny v Lotyšsku, tvrdí, že objevený kmen moru by pravděpodobně nezpůsobil tak rychlé šíření a vyhynutí zdejší populace.

„Myslíme si, že tyto rané formy moru nemohly skutečně způsobit velká ohniska,“ řekl profesor Ben Krause-Kyora, spoluautor studie na Christian-Albrecht University v německém Kielu. Krause-Kyora a jeho kolegové ve studii v odborném magazínu Cell popisují, jak analyzovali starodávnou DNA získanou ze zubů a kostí lebky čtyř jedinců pohřbených v lotyšském Riņņukalnsu.

Blechy mor nešířily

Pozůstatky, které vědci datovali na stáří 5 300 až 5 050 let, pocházely od mladé ženy, dítěte a dvou mužů a byly objeveny během dvou vykopávek. První proběhla už v 19. století a druhá před několika lety. Tým prověřil genetický materiál na přítomnost známých patogenů, včetně bakterie Y. pestis, která způsobuje mor, a zjistil, že jeden z mužů ve věku 20 až 30 let měl nejen fragmenty DNA, ale také proteiny, což naznačuje, že zemřel s dnes již vyhynulou formou moru v krevním oběhu. Ostatky muže, který zahynul před více než 5 000 lety, jsou také doposud nejstaršími, z nichž se dá vyčíst, že příčinou smrti byl právě mor.

Nejstarší oběť moru mohla mít septikemický mor, tedy infekci krve způsobenou kousnutím hlodavcem, nebo pneumonický mor, který postihuje plíce a šíří se kapénkami.

Další analýza odhalila kmen, který se pravděpodobně oddělil od všech ostatních forem Y. pestis asi před 7 200 lety, což z něj činí nejstarší známý kmen moru. Byl odlišný od kmenů nalezených později, jež pocházely z neolitu a doby bronzové. Vědci dodali, že kmenu chyběl gen, který umožnil šíření moru blechami.

„Zdá se, že blecha je jedním z hlavních vektorů, které vedou k opravdu rychlé distribuci a rychlé infekci během středověku,“ řekl Krause-Kyora. Nejstarší oběť moru podle něj mohla mít septikemický mor, tedy infekci krve způsobenou kousnutím hlodavcem, nebo pneumonický mor, který postihuje plíce a šíří se kapénkami. Vědci také uvedli, že u člověka z doby kamenné zjistili vysokou hladinu DNA Y. pestis, což naznačuje, že mohl nějakou dobu s morem žít, šlo tedy nejspíš o mírnou formu nemoci.

Bylo to spíš klima?

Vědci z Kielu každopádně dodávají, že první doložené morové rány byly ve své době spíše raritami a rozhodně prý není pravděpodobné, že by souvisely s úbytkem populace během doby kamenné. Za ten mohly údajně spíš klimatické výkyvy.

S tímto názorem ovšem nesouhlasí profesor Simon Rasmussen z Univerzity v Kodani, který byl spoluautorem výzkumu švédské oběti moru z doby kamenné. Novou studii uvítal, ale uvedl, že nevylučuje možnost, že dramatický pokles tehdejší populace způsobil opravdu spíš mor.