Valná většina Němců „bojuje“ stejně jako Češi a kterýkoliv jiný národ proti pandemii především tím, že se prostě válí doma na gauči, kouká na Netflix a chroupe popcorn. No a přesně na ty, kteří pociťují v mrazivých dobách kulminace pandemie nutkavou potřebu jít se družit mezi lidi, má tamní vláda vzkaz: Vaše dědečky a babičky povolávali na frontu, vás povoláváme na gauč.

První video, které vláda v rámci kampaně zveřejnila, se jmenuje „Speciální hrdinové – spolu proti coronaviru“. Hlavní hrdinou je děda, který se ohlíží za zimou 2020. „Osud naší země je v našich rukou. Takže jsme sebrali všechnu odvahu a udělali jsme, co se od nás očekávalo – tu jedinou správnou věc, kterou jsme mohli udělat. Nedělali jsme nic. Absolutně nic.“

Na gaučové frontě

Německá vláda vzkázala občanům, že humorná videa mají jediný cíl. Napovědět veřejnosti, že omezení přímého kontaktu s ostatními na minimum je zásadní zbraní v boji proti koronaviru. „Naší frontou je gauč, naší zbraní je trpělivost,“ konstatuje první reklama. Ve druhém videu vystupuje dědova přítelkyně, ve třetí pak mladší muž vzpomíná na to, jak strávil koronavirový lockdown hraním počítačových her.

„Před pandemií jsem byl ten nejlínější člověk. Nevycházel jsem z domu, když jsem nemusel, hrál jsem počítačové hry, neměl jsem žádné ambice a jedl jsem studené špagety přímo z konzervy, protože jsem byl líný si je ohřát,“ říká chlapík v reklamě. „Kámoši mi říkali Líný Toby, ale byl jsem tak strašně líný, že mi to ani nevadilo.“

„A když se začal virus šířit, byl jsem úplně stejná líná kůže jako předtím. Ale jedna věc se přeci jen změnila. Svět kolem mě. Lidem řekli, aby zůstali kvůli koronaviru doma! Z nicnedělání se stala služba veřejnosti, moje lenost najednou začala zachraňovat životy. Konečně jsem byl v něčem opravdu dobrej!“

 

Kampaň se rychle šíří na sociálních médiích, spousta lidí si pochvaluje vtipnou paralelu. „Silné sdělení, které zahřeje u srdce,“ napsala Sawsan Chebli, vycházející hvězda německé sociální demokracie. „A tak důležité!“

Znevažování války?

Ne všichni byli ale s reklamou spokojeni. Některým paralela s druhou světovou válkou vyloženě vadila. „Nejenže je to zneuctění památky těch, co padli ve druhé světové válce, ale také lidí, kteří nasazení na frontě přežili a mohou o tom mluvit,“ napsal jeden uživatel na Twitteru.

Christina Richterová, odbornice na komunikaci z Kolína nad Rýnem, řekla ve vysílání rozhlasové stanice WDR, že má smíšené pocity. Na jedné straně představuje paralela mezi současnou situací a válkou etické otázky, na druhou stranu je „humorný a emotivní“ přístup hodný ocenění.

Němci se s tím každopádně moc nepárají. Berlínský úřad pro turistiku nedávno zveřejnil kampaň, kde stará žena ukazuje prostředníček lidem, co odmítají nosit roušky.

Německo je každopádně nyní v lockdownu. Zavřené jsou bary, restaurace a zábavní podniky. Německá vláda se snaží o zavedení přísnějších opatření, včetně roušek a respirátorů na školách pro učitele a děti i během hodiny. Zvažuje se také nařízení, které by zakazovalo setkávání lidí z více než tří domácností.

Související…

Tvářemi pražské kampaně proti koronaviru jsou lidé z první linie
Zdeněk Strnad

zdroj: BBC News