fbpx

Často kritizovaná a zároveň nejstahovanější aplikace roku změnila humor, hudbu a občanský aktivismus. Její úspěch je osvěžující revolucí pro sebevyjádření v online světě, píše novinářka z BBC Sophia Smith-Galerová

Zveřejněno: 28. 12. 2020

TikTok, aplikace pro vytváření a sdílení kratičkých videí, je čínskou celosvětově populární službou, která je určená hlavně dětem a teenagerům. Bývalý americký prezident Donald Trump se zasazoval o její zablokování v USA z bezpečnostních důvodů, algoritmus, který ji pohání v této popularitě kupředu, prý potlačuje ošklivé a špatné autory. Tak TikTok charakterizuje ve svém článku novinářka Sophia Smith-Galerová. Její analýza přínosu TikToku pro svět kreativity a sebevyjádření ukazuje, proč je TikTok tak úspěšný, a také to, že za ním nemusíme vidět jen obavy před čínským špehováním.

I na konci roku 2020 je TikTok nejstahovanější aplikací, která zároveň změnila způsob, jak mládež vnímá online média. Jeho cílovou skupinou jsou mladí ve věku 13 až 24 let, ale pohybuje se na něm i mnoho o dost mladších uživatelů. Pro děti je TikTok přirozeným prostředím, kde o jejich pozornost soupeří autoři několikasekundových videí.

Jednoduchý až hrůza

Pro nás starší je TikTok nepochopitelný chaos. Než dvakrát mrkneme, video končí. Děti ho vnímají jako prostor pro sebevyjádření, nápadům se meze nekladou. Komunikují na něm s neznámými lidmi, sledují trendy, obdivují tiktokové hvězdy a shlukují se do komunit. TikTok je jednoduchý až hrůza, ale dá se na něm vlastně dělat všechno.

Jestli byl před pár lety schopen tvořit z talentovaných nul celebrity Instagram, tak teď je to TikTok.

TikTok produkuje své vlastní celebrity, které pak mládež poznává na ulici. Pokud se vaše dítě začne venku po někom ohlížet, nebude to dost možná herečka ze seriálu Ulice, ale nějaká holka, kterou sleduje na TikToku. TikTok totiž přes svou jednoduchost mládež umí upoutat a svojí rychlostí a přímočarostí se zarýt do mladých mozků, s tím dobrým i špatným. Jestli byl před pár lety schopen tvořit z talentovaných nul celebrity Instagram, tak teď je to TikTok.

Hlídat trendy

TikTok měl mimochodem prominentní roli i v podpoře hnutí Black Lives Matter, propagoval ho jako trend na své stránce Discover a hashtag hnutí získal více než 23 miliard zhlédnutí. Málokdo si ovšem už dneska bude pamatovat, že v prvních dnech po smrti George Floyda měly hashtagy #GeorgeFloyd a #BlackLivesMatter nula zhlédnutí kvůli „technické závadě“.

TikTok je tedy i politickým kolbištěm, stejně jako ostatní sociální sítě.

Moderátoři obsahu a trendů TikToku také v algoritmu potlačovali barevné a chudé autory. Nyní prý TikTok podporuje rozmanitost a inkluzi, tedy začleňování minorit. To jsou dvě tváře TikToku. Aktivisté se na TikToku ostře ohrazovali proti Trumpovi, nejen proto, že chtěl v Americe jejich oblíbenou službu zablokovat. Nevyšli do ulic, ale masírovali fanoušky algoritmy z pohodlí domova. TikTok je tedy i politickým kolbištěm, stejně jako ostatní sociální sítě.

Smát se hned, nebo nikdy

Kreativita a smysl pro humor na TikToku kvetou. Máte minutu prostoru a diváka musíte zaujmout v prvních pár sekundách, jinak se koukne na něco jiného. Ne všechny hvězdy mainstreamových médií by byly na TikToku úspěšné, prosadit se tu ale naopak může i bezejmenný autor. Je to tak trochu jiná disciplína. Srovnání s televizí pokulhává, protože tuhle zábavu má mládež ve své dlani a nikdo jiný do ní většinou nevidí. TikTok vytvořil nový žánr humoru, který není zaměřen na pointu. Na tu není čas, divák se musí rozesmát hned.

Umělec, který aplikaci vlastně moc nepoužívá, nemá nakoukáno a neví, jak si získat pozornost ostatních.

Vizuální umění už není statické, nestačí PhotoShop. Pokud chcete uspět, musíte umět upravovat videa. TikTok to v jisté omezené míře umožní každému, a to velmi jednoduše. I proto je možná TikTok sociální aplikace, která dosáhla nejrychleji na miliardu stažení. I tady je klíčová rychlost. Čím rychlejší zábava, tím více je stahována. Zvukový podkres videa je také snadné přidat, a pokud se zadaří, tak se z neznámé písničky může stát hit, jenom díky TikToku. Dnes hudebníci neprorážejí na YouTube, ale jejich šancí je TikTok. Viralita zde dostává nový rozměr, když se někomu krátký klip líbí, okamžitě vyjadřuje podporu a může to skončit miliony zhlédnutí.

„Tradiční média nemají tak šílený globální dosah, jaký vytváří TikTok,“ řekl pro BBC Will Joseph Cook, který se na platformě v poslední době proslavil díky své písni Be Around Me. Pro svou netradiční hudbu rychle našel 200 000 fanoušků, mnohé z druhé půlky světa. TikTok vnímá jako prostor, kde umělci mohou ukázat své další zájmy a smysl pro humor. A tvrdí, že pokud chce být na TikToku někdo úspěšným tvůrcem, musí být hlavně pečlivým konzumentem konkurenčního obsahu. Umělec, který aplikaci vlastně moc nepoužívá, nemá nakoukáno a neví, jak si získat pozornost ostatních.

Stačí nápad

Někteří tiktokeři dokonce společně napsali muzikál založený na filmu Ratatouille. Výsledek se promítal na Broadwayi. Podíleli se na něm lidé s hudebními schopnostmi, to ano, ale jejich nástrojem byl TikTok, který má mimochodem i funkci pro nazpívání duetů. Jestliže YouTube „udělal“ umělce z každého majitele počítače, tak TikTok tohle provedl s každým, kdo má chytrý telefon. Stačí nápad, natáčet a tvořit můžete kdykoliv a kdekoliv. S aplikací TikTok má vaše vtipné video stejnou šanci oběhnout svět, ať už máte aktuálně 0 nebo 100 000 sledujících. Čistý internetový virvál, který může nastat, nemusí být vždy pozitivní, ale je na něm něco nádherného.

Vzestup TikToku v roce 2020 přiměl nejen novinářku Sophii Smith-Galerovou uvažovat o dvou věcech. O tom, že je někdy hezké uniknout z reality na internet, a také o tom, kdo skutečně řídí to, co říkáme a vidíme online. Čínská aplikace vržená do souboje sociálních médií v Silicon Valley vyvolala mnoho zpolitizované protičínské xenofobie, ale také vzbudila mezi uživateli internetu tolik potřebné povědomí o tom, kdo by mohl mít přístup k jejich údajům a kdo by mohl upřednostňovat nebo potlačovat obsah, který vidí.

Pokud algoritmus zůstane tak, jak je, sebevyjádření na TikToku se stane synonymem pro tvorbu obsahu a zvýhodní ty, kteří vědí, jak se natáčet. Zatímco platformy jako Instagram se stále více stávají arénami, kde se prosazují ve velkém pouze ty největší značky se svými milionovými marketingovými rozpočty a porážejí chudé, byť talentované tvůrce, tiktokeři se silnými sděleními mohou prozatím válcovat svět, vyvolávat u mládeže amok a ovládat algoritmus, online svět a společnost vůbec.

Související…

Hvězda TikToku Adam Kajumi: V karanténě objevuju nový koníček – vaření
Michaela Šedo

foto: Shutterstock, zdroj: BBC

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...