Všichni rodiče se jistě shodnou, že být doma s malým dítětem přináší velkou radost, ale i starost. Pokud vám však zaměstnavatel vyjde vstříc tak, jak se tomu děje ve Volvo Cars, pro radost zbude mnohem víc prostoru.

Švédský model

Malý krok pro společnost Volvo Cars, ale velký skok pro rodiče napříč Evropou a nejen tam. Zaměstnanci švédské automobilky z regionu EMEA (kromě Evropy pokrývá také země Středního východu a Afriky) můžou od nynějška profitovat z nově zavedené genderově neutrální placené rodičovské dovolené. Matky a otcové budou moci využít šest měsíců pobytu doma se svým potomkem a pobírat přitom během péče osmdesát procent svého běžného platu.

Že rodičem malého dítěte není jen matka, ale že i otec má srovnatelná práva a povinnosti, pochopili jako první právě ve Švédsku.

Volvo je ke svým zaměstnancům štědřejší než mnohé státní sociální systémy. V rámci automobilového průmyslu je na poli podpory v rodičovství první vlaštovkou. Nová politika se inspirovala národní legislativou v domovině automobilky, ve Švédsku, které je svými velkorysými opatřeními a četnými benefity, jež se týkají rodičovské dovolené, proslulé.

Rodič genderově neutrální

Většina zemí sdružených v regionu EMEA samozřejmě nějaký druh rodičovské podpory nabízí, mezi jednotlivými regiony jsou však značné rozdíly. A také v možnostech pro matky a pro otce (obvykle v neprospěch otců). Že rodičem malého dítěte není jen matka, ale že i otec má srovnatelná práva a povinnosti, pochopili jako první právě ve Švédsku.


Už v roce 1974 se zde z původní „mateřské“ stala rodičovská dovolená, stejné právo zůstat doma se svým dítětem za finanční podpory státu tak získali oba rodiče. V devadesátých letech pak s podporou otcovské péče zašli Švédové ještě o krok dál, když zavedli pravidlo třiceti dnů. Těchto placených třicet dnů se z rodičovské dovolené „ukrojilo“ pro druhého rodiče, především právě pro tatínky. A pokud je z jakéhokoli důvodu nevyužili, dovolená bez náhrady propadla.

Hlubší vztah s otcem

Dnes rodičovská dovolená ve Švédsku trvá až 480 dní, oba rodiče se o ni ale musejí patřičně podělit. Ze třiceti dnů volna se stalo devadesát dní a švédští tatínci tak mohou strávit s malými dětmi doma až čtvrt roku. Opatření nese ovoce – dlouholeté zkušenosti prokazují, že vztah otců k jejich potomkům se tím mění a prohlubuje.

Rodinná politika Volva je otevřená a genderově neutrální a jejím cílem je zahrnout i rodiče stejného pohlaví nebo rodiče adoptovaných dětí.

Mluvíme stále o matkách a otcích, rodina však má v dnešním světě mnoho rovnocenných podob a společnost Volvo Cars se snaží nevnímat rodinu tradičním prizmatem jen jako nukleární jednotku heterosexuálních rodičů a jejich vlastních dětí. Rodinná politika Volva je otevřená a genderově neutrální a jejím cílem je zahrnout i rodiče stejného pohlaví nebo rodiče adoptovaných dětí.

A myslí i na roli otce. Ten může díky politice Volva zůstat doma společně s matkou a dítětem, která je na mateřské dovolené a pobírá peněžitou pomoc v mateřství. I v tomto případě otec bere 80 procent platu, tedy stejně, jako kdyby byl na rodičovské on sám. Otec takto může 6 měsíců zůstat doma a čerpat benefit od Volva kdykoliv do tří let věku dítěte. A pokud se v rodině dohodnou, že po dobu těchto měsíců bude matka pracovat, tak tím jen lépe.

Déle neznamená lépe

Ani my si v tuzemsku nevedeme, co se týká podpory rodičů, nikterak špatně. Po 28 týdnech mateřské dovolené nastupuje tuzemský rodič na rodičovskou dovolenou, která se může protáhnout až do čtyř let věku dítěte. Délka, která v mnoha zemích budí úžas, však nemusí být vždy jen ku prospěchu věci.

Statisticky nejvíc českých maminek stráví doma s dítětem 2,8 roku. Mnohým maminkám situace vyhovuje, některé by se ale rády vrátily do práce dřív. Tomu však brání zejména složitá možnost kombinace pracovního a rodinného života, zejména nedostatek zkrácených či flexibilních úvazků a předškolních zařízení. A právě rovnoprávná rodičovská politika, jak ji prosazuje společnost Volvo Cars, má potenciál trh práce pro ženy oživit a nabídnout lepší kariérní příležitosti včetně omezení existujících platových rozdílů.

Pilotní projekt

Politika podpory rodičů v regionu EMEA je pro Volvo Cars pilotním projektem. Poté, co pomůže objevit a vyřešit případná slabá místa programu ve stávajících zemích, by mohl tento pilot vyústit v zavedení podobných opatření pro všech 43 tisíc zaměstnanců společnosti po celém světě.

Související…

Volvo slaví. V Česku prodalo historicky nejvíc vozů
Klára Kutilová

„Jde o jednu z mnoha aktivit, které cílí na upoutání pozornosti a následné udržení různorodého společenství zaměstnanců,“ říká Hanna Fager, ředitelka lidských zdrojů. „Zlepšuje rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a podporuje čas strávený s rodinou, což odpovídá nastavení Volvo Cars coby progresivní společnosti, v jejímž centru stojí člověk.“

foto: Shutterstock, zdroj: Volvo Cars