Prodejci, kteří nakupují falešná příznivá hodnocení svých produktů na Amazonu, se poprvé dostali do hledáčku Federální obchodní komise. Stížnost komise, která usiluje o vypořádání ve výši 12,8 milionu dolarů, tvrdí, že firma Pure Encapsulations vylepšuje hodnocení svých potravinových doplňků na Amazonu tím, že spolupracuje se společností, která se specializuje na výrobu falešných „ověřených“ recenzí.

Firma přitom na Amazonu prodávala třeba doplněk stravy, který měl s využitím indonéské rostliny Garcinia cambogia pomáhat hubnout. Ve skutečnosti se ukázalo, že látky v ní mohou způsobit akutní selhání jater.  

30 recenzí za 1000 dolarů

Vraťme se ale na začátek, kdy bylo potřeba podnítit důvěru v produkt. Zakladatel firmy Pure Encapsulations Naftula Jacobowitz se obrátil na Amazonverifiedreviews.com, jednu ze stovek podobných služeb, které za poplatek vytvářejí falešné pětihvězdičkové recenze na produkty prodávané na Amazonu. Ukázalo se, že Jacobowitz zaplatil nejméně 1000 dolarů za 30 recenzí, přičemž mu bylo slíbeno průměrné hodnocení 4,3 hvězdiček.

Počty falešných recenzí jsou ve skutečnosti alarmující, podle Fakespotu jde až o 30 % všech hodnocení na Amazonu.

Celých 82 % Američanů prý před nákupem produktu čte související recenze na internetu. Spotřebitelé kladou v hodnocení ostatních lidí obrovskou důvěru. A také v samotný systém, který tyto recenze zprostředkovává. To, že by některé recenze mohly být falešné či placené, si připouští málokdo. Přitom počty falešných recenzí jsou ve skutečnosti alarmující, podle Fakespotu jde až o 30 % všech hodnocení na Amazonu, u „noname“ čínských prodejců to může být až 95 %. Amazon tato čísla pochopitelně rozporuje.

Řešíme to po svém

Ve studii o nákupech falešných hodnocení výzkumníci z Northwestern University zjistili, že za pouhé dva měsíce 11 tisíc prodejců vypsalo 250 tisíc inzerátů se zájmem o falešné recenze, za které byly nabízeny částky mezi desítkami centů až pěti dolary.

Související…

Čtyřka technologických gigantů má větší moc, než si myslíme
Jan Handl

Regulátoři o tomto problému, který existuje od počátku elektronického obchodování, vědí, ale Amazon to až donedávna řešil po své linii. Od roku 2015 podal žaloby proti tisícovce prodejců, kteří falešné recenze využívali, a také žaloval třetí strany, které je vytvářely. Až koncem února se do kauzy zapojila Federální obchodní komise. To, jak důsledně budou opatření vymáhána, zatím není jasné, ale už samotný vstup této instituce do problematiky je pro spotřebitele dobrou zprávou.

foto: Shutterstock, zdroj: The Hustle