Profesor ekonomie Nicholas Bloom ze Stanfordu v jednom ze svých vystoupení přednášek TEDx poskytl veřejnosti návod, jak přesvědčit šéfa, aby povolil institut práce z domova. Pokud si myslíte, že práce z domova spočívá v tom, že sedíte doma v pyžamu a koukáte se na vtipná videa, tak vězte, že tak nějak si to asi představuje i váš šéf. Profesor Bloom si práci z domova vyzkoušel na vlastní kůži a nyní koordinuje projekt, který se týká produktivity a podnikání, na National Bureau of Economic Research. A tento projekt ukazuje, jak počet pracujících z domova roste.

Za posledních třicet let se počet lidí, kteří pracují z domu, v USA sice ztrojnásobil, ale celkový podíl je zatím stále jen 2,4 %. Ze sto padesáti milionů pracujících Američanů je to tedy 3,6 milionu. Ovšem v rozvojových zemích, kde je digitální konektivita klíčovou výhodou zaměstnanců a nájmy raketově rostou, pracuje z domova, byť třeba jen část dne, celá pětina lidí. Výzkum, zda se práce z domova vyplatí, není snadné provádět. Vyžaduje pečlivé sledování dostatečného počtu účastníků a také dostatek času. A vědci musí hlavně najít firmu ochotnou experimentovat se svými zaměstnanci.

Kancelářské prostory byly drahé a zaměstnanci kvůli vysokým nákladům na bydlení v centru města museli absolvovat dlouhé dojíždění.

Bloom naštěstí znal někoho, kdo mohl potřebné prostředí pro výzkum zajistit. V ročníku, který učil, byl i James Liang, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Ctrip, největší čínské cestovní kanceláře s 16 000 zaměstnanci. „Jednoho dne, když jsme si s Jamesem povídali, zmínil se o tom, že jeho firma má zájem nechat své zaměstnance v Šanghaji pracovat z domova,“ říká Bloom. Kancelářské prostory byly drahé a zaměstnanci kvůli vysokým nákladům na bydlení v centru města museli absolvovat dlouhé dojíždění. Ale bez tvrdých dat se firma zdráhala jít do velké změny.

Domácí produktivita

Bloom a Liang vymysleli kontrolní studii, aby provedli test práce na dálku. Dobrovolně se ho zúčastnilo víc než 500 zaměstnanců firemního call centra. Polovina z nich pracovala díky rychlému připojení z domova. Jak ti, kteří pracovali z domova, odolali třem hlavním úskalím – posteli, televizi a lednici? Manažery výsledek zajímal i proto, že test zahrnoval hlavně mladé zaměstnance, u kterých by se dala předpokládat náchylnost k flákání se.

Práce z domova eliminovala stres, spory a zaměstnanci uváděli, že jsou s prací z domova spokojenější.

Experiment trval devět měsíců a firma Ctrip i profesor Bloom byli ohromeni. Ctrip ušetřil na kancelářských prostorách 1900 dolarů na zaměstnance, což bylo celkem očekávané. Ovšem ti, co pracovali z domova, měli o 13,5 % vyšší produktivitu než ti, co byli v kanceláři. Jde vlastně o jeden pracovní den v týdnu navíc. Ti, kdo pracovali z domova, měli dokonce méně přestávek a pochopitelně i sickdays.


Přínos práce z domova ovšem šel daleko nad parametry výkonnosti. Práce z domova eliminovala stres, spory a zaměstnanci uváděli, že jsou s prací z domova spokojenější. Přesto, k překvapení managementu Ctripu, více než polovina dobrovolnické skupiny změnila svůj názor na práci z domova – cítila se příliš izolována. A to mnozí z nich nebyli doma sami. Někteří zaměstnanci, kteří žili s rodiči, si dokonce přáli rychlý návrat do práce…

Jak to naordinovat

Studie přesto ukazuje, že firmy mají jen málo co ztratit a mohou hodně získat. Profesor Bloom uvádí několik tipů, jak opatrně se zaváděním práce z domova začít. Je možné vybrat vhodnější dny, například když je nepříznivé počasí nebo když mají děti prázdniny. Také se vyplatí individuální přístup, tedy umožnit práci z domova jen těm, kteří sami chtějí. A může jít i o jakýsi nepeněžní bonus zaměstnancům, třeba na zkoušku. Pokud produktivita klesne, zaměstnanec se vrátí zpět do kanceláře.

Související…

Open space kanceláře? Manažerský nápad, který se nepovedl
Jan Handl

Pro práci z domova jsou ideální jeden nebo dva dny v týdnu. Když je to víc, je podle profesora Blooma v sázce soudržnost týmu. Potřeba chodit do práce pět dnů v týdnu podle něho souvisí se starými časy, kdy lidé chodili do továrny a tam produkovali výrobky. V určitých oborech nyní není třeba na těchto dogmatech trvat.

foto: Shutterstock, zdroj: Ideas.Ted.com