fbpx
Rozhovor: Falešný Ovčáček má 100 tisíc sledujících. Co by za to firmy daly Dalších 3 fotografií v galerii
Jan Vašík, Fairy Tailors

Jan Vašík, výkonný ředitel Fairy Tailors, o falešném Ovčáčkovi a o tom, že co internet jednou schvátí, to už nikdy nenavrátí

Zveřejněno: 8. 1. 2019
Přečteno 1797x

Falešné facebookové profily sice nejsou úplně legální, přesto jich existuje nespočet a jsou zdrojem zábavy internetové populace. Jedním z nejpopulárnějších je parodický profil mluvčího prezidenta republiky Jiřího Ovčáčka, který dokonce získal ocenění v loňském ročníku ankety Křišťálová lupa. Pravý správce účtu chce zůstat v utajení. Pro Flowee s ním proto natočila videorozhovor digitální komunikační agentura Fairy Tailors, která má k falešnému mluvčímu Hradu tak nějak blízko. My jsme zase natočili rozhovor s ředitelem agentury Janem Vašíkem. Povídali jsme si o obou stranách mince – jak o zábavě, tak o úskalích. 

Proč jsou vlastně fake profily tak oblíbené, co od nich lidé čekají?

Je to humoristický profil, tak jednoznačně pro zábavu. Obrovská popularita je dána také tím, že mluvčí prezidenta republiky je kontroverzní osobnost sám o sobě. Když porovnáte profil falešného a skutečného Ovčáčka, tak vám splývají. A i sám autor fake profilu říká, že dnes už je velmi složité vymyslet fejkovou věc, která by nekorespondovala s realitou.

My si velice rádi děláme legraci sami ze sebe. To je v rámci Evropy unikát.

Těžko říct, jak by musel být takový profil šílený, aby člověk na první dobrou poznal, že je to satira. Popularitě nahrává také politická situace v Česku, kdy tady vládnou populistické až extrémistické strany. My Češi jsme národ Švejků, my si velice rádi děláme legraci sami ze sebe. To je v rámci Evropy unikát. 

Bral tedy profil falešného Ovčáčka někdo vážně?

Několikrát. Správce profilu se často setkává s invektivami, vyhrožují mu i žalobami, trestním oznámením. Admin se snaží balancovat na hraně satiry s humorem a nadhledem, ty nejdrsnější výhrůžky dokonce zveřejňuje. O obecné úrovni tuzemské mediální gramotnosti to neříká nic hezkého.

Jiří Ovčáček byl redaktorem Haló novin, potom Práva, věděl o něm málokdo. Jeho hvězda šla nahoru s Milošem Zemanem. Jaký je z vašeho pohledu Ovčáček jako tiskový mluvčí?

Když dám stranou všechno ostatní, tak svou práci dělá zatraceně dobře. Ale je tady třeba taky morální hledisko, a to už si musí každý vyhodnotit sám.

Facebook se ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jedné straně etická pravidla, na druhé straně příjmy z reklamy, říká Jan Vašík

Facebook se ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny - na jedné straně etická pravidla, na druhé straně příjmy z reklamy, říká Jan Vašík.


Další takový profesionál je třeba Marek Prchal. Ať si říká, kdo chce, co chce, pokud se nato podívám z profesního hlediska, je to těžký profesionál.

Jak na svůj fejkový profil reagoval sám Ovčáček?

Napsal, že mu to nevadí. Dokonce se chtěl s autorem fake profilu potkat. Chápe, že kritiky musí dostat na svou stranu. Což se ne vždy děje, ne vždy jsou humoristé svolní.

Který z příspěvků falešného Ovčáčka vás nejvíc pobavil?

Každý post je perla. Ten člověk dokáže generovat satirické a vtipné příspěvky každý den. Na druhé straně má autor fake profilu skvělou reálnou předlohu. Říká se, že při sprintu běží sportovec s lepším soupeřem vždy lépe, než kdyby běžel sám. Vy prostě pořád vidíte tu mrkvičku na udičce, která vás inspiruje k lepšímu výkonu. A stejně tak to platí i u falešného a reálného Ovčáčka.

Vytvořit profil je otázkou několika minut. Vybudovat si ale povědomí už taková legrace není. Profil falešného Ovčáčka má přitom téměř 100 tisíc sledujících... 

Co by kdejaká značka nebo politik za 100 tisíc followerů dali!

Práce s médii, zdrojování a mediální gramotnost – to jsou největší slabiny tohoto národa.

Nejsou ale příspěvky falešných profilů jen olejem do ohně fake news?

Co bylo dříve? Vejce, nebo slepice? Šířit falešné zprávy je daleko jednodušší, než je vyvracet. 

Má běžný uživatel šanci zjistit, jestli je daná informace fake, nebo pravda?

Základem práce s informacemi je zdrojování. Není nic jednoduššího než si konkrétní informaci ověřit. Práce s médii, zdrojování a mediální gramotnost – to jsou největší slabiny tohoto národa. Kvůli tomu máme takové politiky, že i ta politika vypadá tak, jak vypadá.

Když pomineme obecný přístup, jak konkrétně sociální sítě zacházejí s kritickými informacemi? 

Existují týmy, které čistí obsah na internetu. Facebook si najímá třetí firmy, které odstraňují závadný obsah, což může být porno, násilí, nebo taky fake news... Každý uživatel má možnost závadný obsah nahlásit.

My Češi jsme národ Švejků, my si velice rádi děláme legraci sami ze sebe. To je v rámci Evropy unikát

My Češi jsme národ Švejků, my si velice rádi děláme legraci sami ze sebe. To je v rámci Evropy unikát.


Facebook to prověří, a pokud je to jednoduchý případ, kdy oni dokážou přečíst nebo rozklíčovat text nebo to, co se odehrává na obrázku, tak zasáhne robot, a pokud si s tím robot nedokáže poradit, tak nastupují živí operátoři.

Nahlašování výsledků je ale dvousečná zbraň. Funguje to tak, že když daný příspěvek nahlásí velké množství lidí, post se stáhne nebo dojde k blokaci.

Samozřejmě to lze využít pro dobrou i pro horší věc a dost často se to děje. Stačí, aby se komunita domluvila, že nahlásí jeden příspěvek. Můžou vám zablokovat profil, můžete dostat také nižší ranking a vaše příspěvky se nedostanou k takovému množství lidí. Facebook po vás může chtít třeba poslat skeny občanky.

Facebook se ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny – firma by měla mít etická pravidla, na druhé straně jsou pro ni fake news nikoli nezajímavý zdroj příjmů. Ani se nedivím, že nechtějí otevřít datové sklady…

Nemyslím si, že by Facebook měl problém s přístupností dat. Naopak, Facebook je jeden z těch, kteří s tím problém nemají.

I hostinský, který má router, má povinnost uchovávat informace o uživatelích.

Od začátku je v pravidlech psáno, že pokud jste občanem Spojených států, pak k vašim datům mají přístup bezpečnostní složky jako FBI nebo CIA. Pokud by soud nebo policie potřebovaly data z Facebooku, mohou si o ně s povolením soudu říct. 

Co když půjdu do kavárny, přihlásím se na cizí wifi a začnu třeba vytvářet nenávistný obsah?

Každý poskytovatel připojení v Česku musí poskytnout data za proxy serverem policii na základě výzvy. Každý poskytovatel je povinen data skladovat. Z hospody můžete provést hackerský útok, ale i hostinský, který má router, má povinnost uchovávat informace o uživatelích.

Jak je to technicky náročné?

Na každém routeru se ukládají logy a vy je musíte na žádost policii poskytnout. 

Jan Vašík

Honza se dlouhodobě zabývá marketingovou komunikací a strategií značek. Své zkušenosti získával nejprve jako konzultant na volné noze, později jako majitel a Managing Director agentury Fairy Tailors. Občas přednáší na workshopech nebo seminářích, v zimním semestru pak vzdělává studenty na Metropolitní univerzitě v Praze. Nerad opouští svoji komfortní zónu, protože “tam venku” to mnohdy bolí, ale jak sám říká - co bolí, to roste. Málokdy se mu podaří přijít včas, protože nerad odchází od rozdělané práce. Honza má rád škatulky a také když věci mají svůj řád. Jeho oblíbená slova jsou efektivita, měřitelnost a just-in-time. Pokud zrovna nepracuje, věnuje se sportu, rodině nebo cestování – ne vždy v tomto pořadí – a i když nemá psa ani rybičky, tak je šťastný.

Co když firmy nebudou chtít? Před nějakou dobou se chtěla policie dostat do zaheslovaného iPhonu a Apple jim heslo nechtěl sdělit… 

Tehdy to byl velký precedent – kdyby to tehdy Apple odemkl, tak ztratí důvěru zákazníků, kterým tvrdil, že jejich data jsou u nich v bezpečí. Oni to tehdy neudělali, protože ta značka by hrozně devalvovala. Nechci soudit, jestli je to dobře nebo špatně, dokážu se na to kouknout z obou stran.

Když se vrátíme k sociálním sítím, lidé mají obecně malé povědomí o bezpečnosti a neuvědomují si, že co jednou dají na internet, to tam už zůstane.

Zvlášť mladí lidé se na sociálních sítích chovají dost lehkovážně. Vypustí opilý post nebo fotku a ta už je de facto veřejná. Až se pak někam budou hlásit do práce, můžou z toho mít problém. Firmy dnes profily uchazečů dost tvrdě lustrují – zajímá je, co postují na sociální sítě, jaké mají politické názory, jak se vyjadřují.

Související…

Twitter proti fake news moc nebojuje. Falešné účty z roku 2016 stále žijíO studentech, kteří učí studenty, jak poznat fake newsDalší skandál Facebooku: Jeho PR agentura hejtovala konkurenci i kritiky

Jaké je podle vás největší nebezpečí oné mediální negramotnosti a fake news obecně?

Určitá část populace, která není mediálně gramotná a sedá na lep fake news, tady de facto může ovlivnit politickou situaci. Pokud tady pak takto vzešlá politická reprezentace zavede takové zákony, které jdou proti zdravému rozumu, který je běžný ve vyspělé společnosti, tak to může být problém.

foto: Archiv Fairy Tailors, Akční Tým PEF, zdroj: Facebookový profil, který není Jiřího Ovčáčka

Zdeněk Strnad

Zdeněk Strnad (zs)

Nové technologie, komunikace, média, společnost. Horké sprchy a studené pivo.



Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.