Říká se, že pátek je všech bláznů svátek. Když jde ale o takzvaný černý pátek, koncentrace bláznů se zjevně zvyšuje. Alespoň těch, co chápou nakupování jako adrenalinový sport a neváhají se kvůli domnělým slevám vrhnout do davu, jenž bere obchod útokem, porvat se nebo utržit nějaký ten šrám. Letošní nákupní šílenství vychází na 23. listopadu.

Související…

Nechám si to dovézt: Ulice měst ucpává i online nakupování
Tereza Hermochová

Černý pátek je totiž spojen se severoamerickým svátkem Dnem díkůvzdání, který se slaví každý čtvrtý listopadový čtvrtek. Obchodníci tohoto svátku před více než šedesáti lety využili, a tak se čtvrtý pátek v listopadu stal v roce 1952 dnem, kdy se ve Spojených státech oficiálně startuje vánoční nákupní sezóna.

Když padají ceny

Termín „černý pátek“ se ale definitivně vžil až během prvních let tohoto století. Název získal díky tomu, že obchody své zákazníky lákají na obrovské slevy, které navíc platí jen v tento jediný den. Pád cen zboží tak evokuje propad akcií na newyorské burze, k němuž došlo 29. října 1929 a pro který se vžilo označení „černý pátek“. A to i přesto, že ke krachu burzy na Wall Street došlo už ve čtvrtek – díky časovému posunu se ale o něm Evropa dozvěděla až v pátek.

Proč je to zrovna "černý" pátek? Protože když se poprvé zavedl, davy lidí způsobily dopravní kolapsy a nehody.

Původně se však pátku po Dni díkuvzdání říkalo „černý“ z jiných důvodů. Ve skutečnosti jej jako první začali používat dopravní policisté ve Filadelfii a kolem města Rochester ve státě New York počátkem 60. let minulého století. S nákupní horečkou to však souviselo, neboť díky slevám do obchodů proudily davy Američanů, kolem nákupních center docházelo k naprostému dopravnímu kolapsu a hromadily se dopravní nehody. Už v té době se objevily návrhy, aby se toto označení začalo používat přímo pro den plný slev.

Nákupní horečka na Black Friday v obchodním domě Macy's v New Yorku.


Teprve až v roce 1975 v New York Times vyšel článek, kde se termín objevil jako popis dopravně i obchodně nejvytíženějšího dne v roce v celé Filadelfii. Nicméně sousloví černý pátek se poté rozšiřovalo velmi pomalu. Ještě v polovině 80. let minulého století jej obchodníci na tichomořském pobřeží USA prakticky nepoužívali a dost možná ani neznali.

Definitivní globální rozměr dostal pojem až s rozmachem internetu, tedy po roce 2000. A také internet se stal nástrojem šíření nepravdivého vysvětlení původu označení černý pátek. Podle jednoho hoaxu se takto říkalo pátku po Dni díkůvzdání už před americkou občanskou válkou. A to jako připomínka dne, kdy se obchodovalo s otroky. V roce 2015 však portál Snopes.com publikoval článek, v němž tento nesmysl vyvrací.

Původně americký, dnes globální

Svátek nákupního šílenství je nikoli překvapivě nejoblíbenější ve Spojených státech. Zbytek světa se k němu ale postupně připojuje a každý rok se ho účastní více a více obchodníků. A samozřejmě také zákazníků. Americké obchody v ten den otevírají velice brzy, výjimkou není ani šestá hodina ranní. Některé řetězce otvíračku posunuly tak, že nákupy se slevou začínají vlastně už na Den díkůvzdání. Důvod? Chtějí svým zákazníkům ušetřit čas strávený v pátečních dopravních zácpách.

Od roku 2006 došlo během nakupování o černém pátku už k deseti úmrtím a více než sto lidí utrpělo zranění. Výjimkou nejsou ani rvačky.

Je vlastně jedno, kdy je černý pátek oficiálně zahájen. Před obchody se tvoří dlouhé fronty hodiny předem tak jako tak. Koupěchtiví lidé si do front i lehají, berou si s sebou spacáky a karimatky. Být u vchodových dveří první je pro mnohé něco jako výhra v loterii. Když pak hodina H konečně nastane, dav se dá do pohybu. Lidé sprintují k regálům a berou téměř cokoli. Upadnout znamená výrazně zvýšit riziko úrazu. Od roku 2006 došlo během nakupování o černém pátku už k deseti úmrtím a více než sto lidí utrpělo zranění. Rvačky nejsou nic mimořádného, ostatně videí s nakupovacím chaosem je plný internet.

Black Friday, výprodej, sleva, Metropole Zličín


Někteří obchodníci ale na slevy nelákají jen na černý pátek. Tento den využívají pro odstartování celého slevového týdne, a tak není nic neobvyklého, když se setkáte s termínem černý týden alias black week. Někdy se můžeme setkat i s tím, že obchodníci vyhlásí černý pátek prakticky kdykoli během roku. To se týká zejména těch internetových.

Jak už to ale bývá, ne vždy se výhodné slevy mohou jevit jako výhodné. Je třeba se vždy dívat na to, z jaké původní ceny je sleva počítána. Jindy zase může snadno dojít k tomu, že díky slevě utratíte ve finále víc, než když zboží nakupujete za běžnou cenu. A to z toho důvodu, že často nakoupíte více kusů, nebo pořídíte zboží, které vlastně ani nepotřebujete. Jestliže platí rada „nakupujte s rozvahou“, tak při nakupování ve slevě je třeba se mít na pozoru dvojnásob. Nakonec se vám může vyplatit i to, že vámi vyhlédnuté zlevněné zboží už je vyprodané. Když je tedy nekoupíte, může vás hřát pocit, že jste ušetřili zdaleka nejvíc.