fbpx

Zveřejněno: 31. 12. 2017

Tato krásně ilustrovaná kniha plní nejen funkci učebnice „Dějin umění pro děti“, ale umí vtáhnout do historie i člověka, který se o dějinách učit nechce a ani se o ně tolik nezajímá. I mne příběhy starých mistrů zaujaly. A to i přesto, že jde o smyšlené historky. Ty jsou ale inspirovány opravdovými díly a životy slavných umělců minulosti, proto jsou tak autentické.

Kniha je sice určena dětem, které už umí dobře číst, ale zaujme i dospělé. Každý z nás v sobě nosí malé vnitřní dítě, a jak jsem se již zmínil, u mne to byl silný zážitek. Mnoho krásných obrázků Kate Evansové, ale i fotek slavných děl starých mistrů činí tuto knihu samostatným uměleckým dílem. Poutavě psané vymyšlené příběhy géniů, které zkomponoval sám autor Michael Bird, vás povedou skrz „dobu ledovou“ až do současnosti. Během četby si tak zopakujete i celosvětové dějiny, které uvidíte naprosto z jiného úhlu, než jste zvyklí. Tedy v případě, že sami dějiny umění nestudujete.

van gogh
Každá doba je jedinečná

Všichni procházíme hlubokým vývojem, a tak si každý najde jiné oblíbené umělce a bude inklinovat k jiným výtvorům. V knize se dozvíte i to, jak spolu politika a umění často velmi úzce souvisí. A tento trend platil od pradávna. Vládci starověku a středověku často využívali umělce k tomu, aby se jejich rysy zvýraznily téměř k božské dokonalosti. Ale i v minulém století bylo mnoho umělců využíváno k tomu, aby podpořili svými díly vize mocných. Někteří si svou prací zajistili originalitu i svobodu. Ti méně šťastní museli plnit úkoly státu či panovníka.

Osobně mne zaujal například reliéfní portrét Achnatona a jeho rodiny, kterou vytvořil neznámý egyptský sochař kolem roku 1340 před naším letopočtem. Pak mne upoutali terakotové sochy „Orlích bojovníků“ z Velkého chrámu Tenochichtlán v Mexiku z roku 1480 a snový obraz „Narozeniny“ od geniálního židovského bělorusko-francouzského malíře Marca Chagalla. Každý obraz je spojen s příběhem, který vás doslova mrští do daného období, kdy dílo bylo vytvořeno, a dozvíte se spoustu zajímavostí, které se týkají tehdejší doby. Každý si přijde v této knize na své a podle mého čtenáři rozhodně nemusí být jen děti.

Didaktická promyšlenost a hloubka

Kniha obsahuje 68 příběhů. Téměř každý je snahou o získání představy toho, jak dotyční umělci žili a za jakých podmínek. Dovídáme se o podmínkách, které panovaly v různých zemích, a tak si minimálně zopakujeme důležité informace z historie, které zde ovšem vidíme z naprosto jiného úhlu pohledu, proto si vše mnohem lépe uvědomíme a zapamatujeme.

Kniha obsahuje nejen časovou osu, ke které se můžete vracet, ale i mapu světa, kde jsou zvýrazněna města, ze kterých příběhy, ale hlavně umělecká díla, pocházejí. Na konci knihy je pak i seznam uměleckých děl, která jsou v úvodu každé kapitoly vyfocena. Tento seznam obsahuje i názvy galerií, ve kterých jsou díla uchována, abyste je mohli jednou vidět naživo, pokud se rozhodnete danou zemi navštívit.

Jak vás kniha obohatí?

Tato kniha se stala součástí mé knihovny, protože vím, že ji využiji jak pro sebe, tak pro své děti. Nejvíce mne nadchly barevné fotografie slavných děl minulosti, které mají díky velikosti knihy velmi sugestivní vliv. Příběhy jsou sice vymyšlené, ale vyzní velmi opravdově a možná na nich něco je, protože vycházejí ze skutečných děl a historických událostí.

Přestože tato kniha nemohla obsáhnout všechny významné umělce bohaté celosvětové historie, dokázala vytvořit záchytnou nit, díky které se člověk může podívat na vývoj dějin umění z orlí perspektivy. Věřím, že kouzlo této knihy zasáhne i vás.

foto: Albatros Media, zdroj: Albatros Media

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...