Černý pátek znamená v posledních letech každoroční nákupní šílenství, které se vyznačuje neodolatelnými slevami, dlouhými frontami a někdy až nezvladatelným chaosem. Ještěže máme možnost on-line nákupů, jinak by šlo totiž možná i o život. Skutečný význam pojmu Black Friday zná ale málokdo, u nás zejména.
Dnešní slevové akce obchodníků nejsou na Black Friday nic výjimečného, protože bez ohledu na jeho původní význam využívají prodejci termínu „černý pátek“ nezřídka po celý rok, ti „umírněnější“ od začátku listopadu.
„Obchodníci chápou, že peněženka lidí není bezedná, a kdo první dává, rychle dává. Proto spěchají, aby stihli lidi oslovit jako první. Za chvíli bude Black Friday už v červenci a vánoční kampaně s příchodem dětí do školy. Nikdo si nechce uvědomit, že je to spirála, směřující do pekel. Lidé už beze slev vůbec nenakupují, a to nejen potraviny, ale i FMCG, a dokonce i auta, finanční produkty, vlastně všechno. Za pár let nebude už kam ustoupit, a to jak časově, tak finančně,“ řekla pro Flowee Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka AKA, Asociace komunikačních agentur.
Od propadu zlata k nákupní horečce
Black Friday, synonymum pro zběsilé nakupování a závratné slevy, se koná den po americkém Dni díkůvzdání, který připadá vždy na čtvrtý čtvrtek v listopadu, letos čtyřiadvacátého. Pro Američany začíná Dnem díkůvzdání vánoční čas, který je na celém světě spojen s oslavami duchovních hodnot. Black Friday byla původně jednodenní akce, která dala masám příležitost pořídit vánoční dárky za výhodnou cenu, spotřebitelské šílenství však nabobtnalo do takových rozměrů, že slovní spojení Black Friday už je synonymem pro zahájení sváteční nákupní sezony, která vlastně nikdy nekončí.
Zajímavé je, že pojem „Black Friday“ má historické kořeny i mimo nákupní chaos. Pochází z 24. září 1869, kdy se finančníci Jay Gould a James Fisk pokusili ovládnout americký trh se zlatem. Panika, kterou ukončil až zásah prezidenta Granta, vedla k propadu ceny zlata a krachu trhu.
Dobová kresba, znázorňující Gouldovo a Fiskovo působení na americkém trhu se zlatem. (zdroj: Profimedia)
ke katastrofě na burze, která způsobila propad ceny zlata a krach trhu s touto komoditou.
V roce 1951 pak termín oživili policisté ve Filadelfii – město tehdy den po Díkůvzdání zaplavily současně davy nákupů chtivých obyvatel a fotbalových fanoušků, směřujících na zápas mezi armádou a námořnictvem. Už tak přepracovaní policisté museli navíc řešit kolaps dopravy ve městě a s notnou dávkou rozladění pojem Black Friday vzkřísili. Dnes by to byl geniální marketingový tah, nemyslíte? No, on jím vlastně je.
A ačkoliv termín „Black Friday“ zpočátku neměl příliš pozitivní konotace, v polovině 90. let 20. století se jej „ujali“ maloobchodníci a vdechli mu nový, pro ně pozitivní přídech tím, že jej spojili se ziskem, a přesunuli své finance z „červených“ do „černých“ čísel. Postupně se tak Black Friday stal synonymem maloobchodního utrácení.
Více než jen výhodné nákupy
Kromě lákadel v podobě zlevněných televizorů a nejrůznějších přístrojů, ale dnes již i oblečení, kosmetiky, hraček a všeho možného, má Black Friday pro ekonomy hlubší význam. Je jako lakmusový papírek ekonomického tepu, který nabízí pohled na celkové finanční zdraví země a důvěru průměrného (nejen) Američana v diskrétní výdaje. Pro zastánce myšlenky, že výdaje pohánějí ekonomickou aktivitu, může nižší prodej na Black Friday signalizovat potenciální zpomalení.
„Přestože původní myšlenkou Black Friday bylo nabídnout spotřebitelům jedinečné slevy v jediný den, obchodníci se rozhodli předejít očekáváním a prodloužit dobu, během níž mohou zákazníci využívat atraktivních cenových nabídek. Tato strategie vychází z pochopení psychologie nakupování – spotřebitelé mají tendenci být více otevření výdajům, když mají pocit, že mají více času na výběr. Tím pádem prodloužení doby nabídek může podnítit nakupování až do samotného Black Friday,“ říká Kateřina Hrubešová.
Na černý pátek vyrážíme do boje!
Samozřejmě, že tento fenomén velmi rychle překročil hranice Spojených států a rozšířil se po celém světě. V některých zemích se však setkal s odporem kvůli obavám z nadměrné spotřeby a dopadu na životní prostředí. Jiné regiony přijaly tento koncept bezvýhradně a přizpůsobily jej místním tradicím a nákupním zvyklostem.
Předvánoční čas - Black Friday v obchodech.
Bitva spotřebitelů o nabídky na Black Friday přesahuje online klikání a přelévá se i do fyzické sféry. Je známo, že náruživí lovci výhodných nákupů se kvůli kýženým slevám utáboří před obchodními centry přes noc, a v Americe dokonce někteří vynechají večeři na Den díkůvzdání. Honba za módním zbožím může vést až k hromadným potyčkám, a dokonce i k násilí, jak bylo vidět při „soutěžení“ o nepostradatelné hračky, jako byly panenky Cabbage Patch Kids v roce 1983. U nás to ještě tak daleko nedošlo, ale kdoví.
Výprodejové šílenství
Černý pátek nedosáhl svého současného zběsile privilegovaného postavení přes noc. V roce 2000 si oficiálně vydobyl titul nejrušnějšího nákupního dne v roce a překonal tak i poslední víkend před Vánocemi. Nejrůznější maloobchodníci, kteří se chtěli navzájem překonat, tuto akci dokonce rozšířili na Black Weekend. Závod o nejlákavější nabídky se zintenzivnil a z Black Friday se stala extravagance.
„Pro obchodníky znamená Black Friday příležitost rozšířit své tržní podíly a maximalizovat zisky. Tato strategie mnohde snižuje riziko přeplněných obchodů v den samotného Black Friday, což může přispět k lepšímu zážitku zákazníků a snížení logistických problémů spojených s velkým počtem lidí ve fyzických obchodech,“ doplňuje k celosvětovému fenoménu Kateřina Hrubešová.
V poslední době fenomén Black Friday překročil své původní hranice. Maloobchodníci, a to jak internetoví, tak „kamenní“, se odklonili od tradiční jednodenní akce a rozšířili ji na celý listopad. Hnací silou tohoto posunu je měnící se dynamika chování spotřebitelů a maloobchodního prostředí – spotřebitelé se spíše přiklánějí ke strategickým nákupům a využívají nabídek v průběhu celého měsíce, než aby se omezovali na jeden den.
Maloobchodníci, kteří si tento posun uvědomují, se mu přizpůsobují a nabízejí akce a slevy dříve, čímž se z Black Friday stává záležitost trvající celý měsíc. Stručně řečeno, maloobchodníci doufají, že si tak na přeplněném trhu udrží konkurenční výhodu.
Barometr zdraví maloobchodu
A protože hlad po zisku je stejně velký, jak hluboký je chřtán konzumu, Black Friday dostal „bratříčka“. Jeho online sourozencem je v USA od roku 2005 Cyber Monday. Jak název napovídá, týká se internetových nákupů (v pondělí, následujícím po Dni díkůvzdání). Dítko to bylo vitální, ale velký bráška si svá privilegia vzít nenechal – v roce 2019 Black Friday v celkovém objemu prodejů Cyber Monday předstihl. Z této nákupní bonanzy se zrodila také Small Business Saturday, která během svátečního víkendu podporuje místní podniky.
Od roku 1997 vybízí Buy Nothing Day, který připadá na stejné datum jako Black Friday, jednotlivce, aby po dobu 24 hodin odolávali nutkání cokoli koupit.
Investoři a analytici čísla z Black Friday pečlivě zkoumají a považují je za jakýsi barometr zdraví maloobchodu. Zatímco někteří považují výsledky za krátkodobý předpovědní ukazatel, jiní je mají za přehled spotřebitelské důvěry.
„Z pohledu spotřebitelů může dnešní Black Friday znamenat ztrátu pocitu exkluzivity, který byl původně spojen s jediným dnem výjimečných nabídek. Pro některé zákazníky může toto rozšíření slevového období znamenat menší motivaci nakupovat právě v den Black Friday, a tím pádem i nižší vzrušení spojené s touto událostí,“ dodává Hrubešová.
Vzpoura proti konzumu: Den, kdy nic nekupujeme
V reakci na konzumní nadšení černého pátku vzniklo alternativní hnutí – Buy Nothing Day (Den nenakupování). Od roku 1997 tento den, který připadá na stejné datum jako Black Friday, vybízí jednotlivce, aby po dobu 24 hodin odolávali nutkání cokoli koupit. Výzva se zdá být jednoduchá, přesto ji mnozí považují za překvapivě obtížnou. Záměr je jasný: přimět k zamyšlení nad výdajovými návyky a podpořit uvědomělejší spotřebitelská rozhodnutí.
Věděli jste, že…?
- V souvislosti s myšlenkou průvodů Santa Clause se v USA stalo nepsaným pravidlem, že žádný obchod nezahájí vánoční kampaň dříve, než skončí průvod na Den díkůvzdání.
- Ve 30. letech 20. století se kolem blížícího se Dne díkůvzdání a vánočních nákupů vedly spory. Maloobchodníci si přáli delší nákupní sezónu. To vedlo prezidenta Franklina D. Roosevelta k tomu, že v roce 1939 přesunul Den díkůvzdání o týden dříve. Cílem této změny, kterou později posílil Kongres, bylo prodloužit období vánočních nákupů. Nespokojenci tento krok nazvali „Franksgiving“.
- Odvážným krokem zavedla společnost Amazon v roce 2015 v rámci „Prime Day“ nabídky „Black Friday“ v červenci, čímž tradiční listopadové nákupní šílenství zpochybnila. Tento posun k online nakupování nabral na síle a pandemie COVID-19 v roce 2020 tento trend ještě urychlila. Online prodeje dosáhly rekordní výše 9 miliard dolarů, což znamenalo výrazný odklon od tradičního chaosu v obchodech.
- Snaha o větší a dřívější slevy vedla ke vzniku Black Thursday (černý čtvrtek). Maloobchodníci, kteří posunuli otevírací dobu na dřívější dobu, a to i na Den díkůvzdání, čelili odporu. Výprodeje na „černý čtvrtek“ v roce 2014 se však ukázaly jako neúspěšné.
Reklama
foto: Profimedia, Shutterstock, zdroj: Autorský článek