Šetřit na dovolenou, nebo raději na budoucnost? Kolik? A do čeho investovat? To jsou základní otázky, které podle nedávného výzkumu Capita Employee Benefits trápí pracující Angličany. Tři čtvrtiny lidí by přitom od zaměstnavatele v tomto směru uvítaly odborné poradenství. V České republice se podle oborníků potřeby pracujících liší. Téměř polovině zaměstnanců chybí dobře fungující vedení, které by je v práci motivovalo.

Ačkoli dnes řada zaměstnavatelů poskytuje zaměstnancům příspěvky na životní či důchodové připojištění, až dvě třetiny Angličanů neví, jak s těmito benefity naložit. Téměř čtvrtina lidí se podle průzkumu Capita Employee Benefits domnívá, že starosti s financemi se odrážejí na jejich výkonnosti v práci a snižují jejich produktivitu.

73 % zaměstnanců by proto uvítalo finanční vzdělávání přímo na pracovišti a detailní seznámení s benefity, které jim jejich firma nabízí. Zatímco mladší lidé by se rádi vzdělávali spíše pomocí online programu vytvořeného na míru, zaměstnanci nad 50 let preferují sezení se svým nadřízeným a kompetentním pracovníkem personálního oddělení.

Češi chtějí v práci schopné a motivující vedení

Češi neinvestují, hledají motivaci

Podle personalistů, kteří zkoumají chování zaměstnanců v Česku, mají lidé pracující v tuzemských firmách úplně odlišné potřeby. "Je to dané rozdílnou životní úrovní lidí v Anglii a v u nás, kde je životní standard výrazně nižší. Češi si méně vydělají, a tím i méně našetří. Lidé pak nemají tendence peníze investovat, s čímž souvisí nezájem o finanční vzdělávání a prohlubování znalostí v této oblasti,“ říká Gabriela Kodenková z personální agentury Talentica.

V Česku podle ní naopak převládá potřeba zaměstnanců mít dobře fungující šéfy, kteří je budou motivovat a pomohou rozvíjet jejich talent. "Zatímco dříve převládali tvrdí a direktivní manažeři, v dnešní době se situace mění s ohledem na požadavky mladší generace, ale také s ohledem na to, že jiný styl vedení přináší stejně dobré ekonomické výsledky, ale hlavně větší angažovanost a loajalitu lidí," dodává Kodenková.

Její slova potvrzuje průzkum společnosti Hays z roku 2016, podle kterého spatřují čeští zaměstnanci největší rezervy přímo ve vedení společností. O podle tohoto výzkumu téměř polovině zaměstnanců chybí dobře fungující vedení se schopností správné motivace. Více než 33 % lidí pak postrádá dobrou komunikaci v týmu, potřebné technologie nebo technické zázemí, potřebná školení a další vzdělávání pracovníků či lepší organizaci práce v týmu.

Čechy stále nejvíce motivují peníze

Každopádně 75 % české pracující populace podle nejnovějších zjištění stále nejvíce motivuje finanční ohodnocení. Pro 56 % zaměstnanců je rovněž důležitá pochvala od nadřízeného.

Z výzkumu dále vyplývá, že více než polovina pracujících by v rámci motivace ocenila možnost flexibilní pracovní doby či home office. Dalšími motivujícími nástroji jsou individuální odměny za nadstandardní výkony ve formě poukázek nebo zážitků a také získání nových kompetencí, například ve smyslu vedení lidí či zodpovědnosti za nový projekt.

foto: Shutterstock, zdroj: Capita Employee Benefits