Dali byste dítěti do ruky nůž, ať si s ním dvě hodiny hraje? A nechali byste ho, aby stejnou dobu strávilo s tabletem? Co mají tyto dvě na první pohled naprosto odlišné věci společného, vám prozradí vizionář v oblasti dětského vzdělávání Bob Kartous z portálu EDUin. 

„Nůž i tablet či jiná digitální zařízení jsou skvělé nástroje, ale zároveň bývají také dost nebezpečné, pokud se s nimi nenaučíte zacházet,“ vysvětluje Bob prostřednictvím videoblogu. Civilizace vynalezla tyto každodenní pomůcky proto, aby pomáhaly, je tu ovšem i jejich druhá stránka. Mohou samozřejmě i uškodit, a to hlavně v případě malých dětí, které s nimi neumí pracovat. 

Je očividné, že pokud jde o nůž, možné katastrofální následky se projeví okamžitě. Co se týče internetu, je toto „poškození“ spíše plíživé, dlouhodobé a jeho dopad zpozorujeme až mnohem později. Potom už je ovšem pozdě příslovečně „mlátit hlavou o futra“. Je třeba zakročit co nejdříve. 

Víte co vaše děti na internetu dělají?

I mozek je sval, co se musí posilovat

Německý psychiatr Manfred Spitzer napsal globální bestseller s názvem Digitální demence, ve kterém předpokládá, že u generace současných dětí přijde demence (jako je například omezení kognitivních schopností) mnohem dříve, a to už kolem padesátého roku života. Důvodem toho může být fakt, že mladí lidé vnímají informační obsah na internetu pouze velmi povrchně a díky tomu nevznikají potřebné synapse v mozku, které ho pak udržují v dobré kondici po dlouhou dobu. „Spitzer je sice považován za vysoce konzervativního odborníka a má spoustu oponentů, nicméně jeho varování jistě stojí za upozornění,“ tvrdí Bob. 

Pokud dáváte dětem do rukou digitální zařízení, uvědomte si, že je to nůž svého druhu. Je potřeba si udělat chvilku na to potomky naučit, jak by měli s obsahem na internetu zacházet. „Znám případy dětí, jejichž uvažování je útržkovité, klipovité a nejsou schopny udržet ani deset či dvacet vteřin stejnou myšlenku bez toho, aniž by nepřeskakovaly jako při videích na youtube,“ mluví Bob z vlastní zkušenosti. 

Dobře si rozmyslete, jestli vám ta chvilka „klidu“ stojí za budoucnost vašich dětí. 

 

Čtěte také: 

Otevřeně o vzdělávání: nejvyšší čas myslet jinak

Spěcháte se školou? Rozmyslete si, co děláte…

Propagace Armády ČR je podle vlády důležitější než obrana dětí vůči fake news

 

foto: Shutterstock, archiv