Vzhledem ke skokovému růstu cen energií, jejichž promítnutí do zimních radovánek již některé zahraniční i domácí resorty potvrdily, se vypůjčení karavanu finančně vyplatí. S vyššími výdaji totiž musí lidé počítat nejen při platbě skipasu, v restauracích a bufetech, ale také při výběru ubytování. Na rozdíl od toho jsou však ceny pronájmů obytných aut v zimě nejnižší z celého roku.

„Mnoho zahraničních i českých středisek je pro obytné vozy dobře uzpůsobeno, některé z nich nabízí za malý poplatek také možnost přípojky elektřiny a dalšího zázemí. Navíc ceny výpůjček karavanů na rozdíl od hotelů zůstávají i v této zimě bez navýšení a není potřeba si je rezervovat několik měsíců dopředu. Díky tomu můžete ušetřit řádově i stovky až tisíce korun a vyjet na hory, když máte jistotu skvělých sněhových podmínek,“ vysvětluje Lukáš Janoušek, CEO a spoluzakladatel online platformy Campiri na sdílení karavanů a obytných vozů.

V případě, že si vybíráte karavan přes moderní půjčovny a zprostředkovatele, jako je Campiri, máte možnost si na stránkách obvykle vyfiltrovat vůz v zimní výbavě, který je připraven na celoroční provoz. Vedle dobrého zateplení a izolace by mu neměly chybět ani kvalitní zimní pneumatiky. Se zprostředkovatelem se případně domluvte také na zapůjčení řetězů, ideálně samonapínacích, které běžně ve standardní výbavě nebývají.

Karavan se v zimě vytopí i na 22 °C

Co se vytápění týče, v zimě se doporučuje dát přednost plynové lahvi s čistým propanem, protože ten se vypaluje i v teplotách pod bodem mrazu, a tak dokáže vnitřek karavanu poměrně rychle a snadno vytopit. Díky propanu vám navíc odpadne i riziko, že přestane fungovat vše na plyn, což v momentě, kdy nejste připojeni na elektřinu, znamená také ohřev vody či provoz lednice. Některé půjčovny včetně Campiri mají spotřebu plynu navíc zahrnutou již v základní ceně pronájmu. Druhou variantou je naftové topení. To sice bývá hlučnější, není ale nijak náročné na spotřebu. Za noc si vezme maximálně 1,5 litru.


Teplota by ani ve vaší nepřítomnosti neměla klesnout pod 10 °C. Pokud se dostane ještě o pár stupňů níže, hrozí, že se automaticky vypustí voda, která má zabránit popraskání rozvodů v autě. Pozvolné vytápění je úspornější i z hlediska spotřebované elektrické energie než nastavení maximálního výkonu topení až při vašem návratu do auta.

Sušení mokrých věcí není problém

Bát se nemusíte ani o své mokré svršky. I sušení se dá v obytňáku udělat chytře a funkčně. Oblečení stačí po svléknutí pověsit například do sprchy, ještě lepší způsob je ale nechat ho uschnout v garáži. Pokud v ní máte vývod topení, stačí si s sebou vzít malý skladný sušák a máte extra rychlou sušárnu! Dalším řešením jsou případně samolepicí háčky. Dají se nalepit do každého rohu třeba pod garnýž tak, aby oblečení v karavanu zbytečně nepřekáželo.

Jen přeskáče na snowboard nebo lyže si přezouvejte raději už venku. Nejen kvůli případnému nanesení sněhu, ale zejména kvůli ochraně interiéru. Na podlaze ve většině obytňáků bývá měkké lino, které by se mohlo nárazy bot poškodit.

Co s toaletou?

Chemické WC zásadně nevypouštějte do přírody. Místo toho se domluvte s majiteli lyžařského areálu, stellplatzu nebo kempu. I tady však buďte obezřetní. Výlevku z karavanu je možné vyprázdnit pouze do veřejné kanalizace, pokud byste ji vylili do septiku, mohli byste ho nenávratně zničit. Četnost vylévání odpadní nádrže pak závisí na tom, jaký má nádržka objem, nejčastěji to bývá v rozmezí od tří až do pěti dnů.

Rezervy jsou základ

I když se dá obytka bez problémů vyhřát, není radno podceňovat dostatek oblečení. Tím, že auto většinou nabízí velké množství prostoru, nebojte se sbalit si nejen náhradní věci, ale také teplé deky na noc. Kromě těch se podle zkušených cestovatelů vyplatí mít i dostatečné zásoby plynových lahví, balení pitné vody, startovací powerbanku, skládací kovovou lopatu nebo holínky na prošlapávání terénu kolem karavanu.

Související…

Psychoterapeut: Začali jste se v životě točit v kruhu? Pak je cestování ideální
Milada Kadeřábková

 

 

foto: Campiri, zdroj: Campiri