Ukazuje se, že covid-19 a s ním spojený nouzový a lockdownový stav je dobrý alespoň v tom, že lidi nutí k individuální dopravě. Ve městech pak zejména k cyklistice. Internetový magazín Cities-today informuje o velkém nárůstu počtu cyklistů v Los Angeles, kde místní odbor dopravy v roce 2019 zahájil rozsáhlé opravy cyklistické infrastruktury. Že se to LADOTu (The Los Angeles Department of Transportation), který má ve městě na starosti veškerou veřejnou dopravu, daří, potvrzují čísla výzkumu. Podle něj počet cyklistů v ulicích od roku 2017 do konce roku 2019 narostl o 22 procent. Počet žen, které se po městě dopravují na kole, se dokonce zvýšil o plných 120 procent.

Studie LADOT také zkoumala, jak mohou investice do cyklodopravy pomoci k vytvoření ulic, které budou bezpečné a pohodlné pro lidi všech věkových skupin a "pohybových schopností". Zjištěná data hodlá použít jako vodítko pro budoucí projekty, které se týkají infrastruktury pro kola a chodce v celém městě. Jako příklad může sloužit třída Figueroa v centru LA. Díky projektu MyFigureoa zde byl vytvořen koridor vhodný pro cyklisty, chodce i dopravu. A jen v této ulici byl během měření v roce 2019 zaznamenán 73procentní nárůst počtu cyklistů oproti roku 2017.

Meziroční nárůst průjezdů cyklistů v místech, kde se tato "veličina" měří, činil v Praze v roce 2020 více než milion.

Další sčítání chodců a cyklistů po nových změnách upravujících ulice je plánováno na podzim 2021. Zvýšení jejich počtů se očekává nejméně na stovce lokací po celém městě. LADOT bude mezitím sledovat také využití cyklistické infrastruktury před a po implementaci dopravních projektů a programů.

Praha rekordně cyklistická

Ani hlavní město Česka není v přístupu k rozšiřování cyklistické infrastruktury pozadu. Jak řekla na tiskové konferenci pražského magistrátu v půlce dubna specialistka rozvoje dopravy z odboru dopravy Dominika Marešová, meziroční nárůst průjezdů cyklistů v místech, kde se tato "veličina" měří, činil v roce 2020 více než milion. To představuje růst oproti roku 2019 asi o 38 procent. Toto zvýšení měly podle ní na svědomí nejen nouzový stav, ale také vysoké investice města do cyklistické infrastruktury.

V roce 2020 město takto investovalo 170 milionů korun, což je o 49 milionů více než v roce 2019. Peníze do rozvoje cyklodopravy město investuje prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK). Ta už pro tyto účely letos obdržela 122 milionů korun.

Dotace pro městské části

Rozvoj cyklistické infrastruktury Praha podporuje také formou účelových dotací přímo městským částem. „Vloni jsme za dva roky na dotace na projekty v cyklodopravě městským částem přidělili částku asi 250 milionů korun. Takže když to vezmeme celkově, tak na investice jde letos až 370 milionů korun a až 21 kilometrů budovaných stezek,“ řekl náměstek pro dopravu pražského magistrátu Adam Scheinherr. Za dotace byly v roce 2020 realizovány zejména úseky v severovýchodní části Prahy, kde se vybudovaly čtyři kilometry bezmotorových komunikací, většinou šlo o stezky se sloučeným provozem pro pěší a cyklisty.

Jak na výše zmíněné tiskové konferenci zdůraznil pražský cyklokoordinátor Pavel Polák, tak cyklistika nejsou a nebudou jen cyklostezky. „Důležitá jsou zejména dopravní opatření v dopravním prostoru a ta jsme loni udělali na 34,6 kilometru komunikací,“ vysvětluje. Podle Poláka se Praha o cyklisty takto starala v letech 2006 a 2007, potom zájem značně poklesl a "nových vrcholů" dosáhl až nyní, v letech 2019 a 2020. „Doufám, že to nejsou vrcholy, ale trend,“ podotkl Pavel Polák. Minimálně v Los Angeles to podle všeho trend je.

Související…

Flowcast Bellu vs. Mirovský: Nejen o těžkém soužití aut a cyklistů v Praze
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock, zdroj: Cities Today