„A tady to kolečko s poličkou je tu asi k čemu?“ zeptala se  sympatická mladá dáma, prohlížejíc si kulatý otvor ve stěně modelu zastávky na pražském festivalu Future Port Prague. Sklonila se, prohlédla si poličku zblízka, nakonec pokrčila rameny a odstavila na ni kelímek s kávou. A na vedlejším digitálním panelu pak začala listovat v jízdním řádu. „To je na nabíjení, mami!“ ukázala malá holčička na řadu USB portů. Maminku to už ale evidentně nezajímalo. Místo jízdních řádů už listovala v mapě Prahy a zrovna prohlížela program kina: „Hele, Tončo, za chvilku hrají nový Toy Story, táta přijde až večer, tak zajdeme do kina, co říkáš?“

Wifi připojení (funkční, podotýkám, ne to, co mají Pražané dnes) už tu lidé brali jako standard. Zvláště děti, kterých se kolem zastávky pravidelně shromažďovalo několik, protože je pro ně lepší připojit se k wifi než spotřebovávat vlastní data. Přidejte si k tomu starší návštěvníky, odpočívající na pohodlných lavičkách a obdivující futuristický design, lidi, kteří navzájem živě diskutovali, a máte další sociální funkci. Zastávky jako místa, kde se lidé setkávají a komunikují.

Opravdu chytrá zastávka

Doba, kdy zastávky MHD sloužily primárně k tomu, aby se lidé měli kam schovat před deštěm, je nenávratně pryč. Je to jako s mobilními telefony. Dříve stačilo, že jste se mohli dovolat známým a poslat jim krátkou textovou zprávu, pak přišla doba smartphonů, telefony dostaly velké barevné displeje a staly se z nich miniaturní počítače do kapsy, které uměly telefonovat. Dnes už slovo „chytrý telefon“ téměř neslyšíte, protože se z původních prémiových funkcí stal už standard. Vývoj jde překotným tempem dopředu, a to, čím jsme si telefonovali před 15 lety, patří dnes do muzea.

Opravdu chytrá zastávka na Future Portu zaujala. A to i přesto, že k ní nakonec žádný autobus nepřijel


Se zastávkami je tomu úplně stejně. Prostá lavička a kus střechy nad hlavou už dnes působí podobně archaicky jako Škoda Favorit, telefon Nokia 3310 nebo písničky skupiny Lunetic. Lidé si velmi rychle přivykají na moderní technologie z několika důvodů: Jsou pohodlné, usnadňují jim život a pro město není zas tak moc obtížné tyto technologie zavádět – a ani to zase tolik nestojí. 

Podoba veřejného prostoru je jedním z nejviditelnějších způsobů, jak může město dát najevo, že mu na lidech opravdu záleží.

Ale hlavně – lidé si na komfort zvyknou velice rychle. A navíc mají rádi, když se o ně někdo stará. Přitom podoba veřejného prostoru ve městech je jedním z nejviditelnějších způsobů, jak může město dát najevo, že mu na lidech opravdu záleží. Zastávky jsou navíc nejméně kontroverzním a všeobecně akceptovaným tématem – když budete chtít zřizovat cyklostezky, zavádět modré zóny nebo stavět mrakodrapy, vždycky se najdou hlasití oponenti. Zastávka MHD je v tomto mimo kritický prostor, proto s ní může město jen získat.

Lepší zastávku? #tochci

U nového modelu, který by mohli Pražané vidět v ostrém provozu už v roce 2021, se návštěvníci festivalu Future Port Prague zastavovali prakticky neustále. Oproti současným boudám působí asi jako automobil Tesla ve srovnání s již zmiňovaným Favoritem.

Nadpoloviční většina Pražanů není spokojena s tím, co na ulicích stojí teď. A my se spolu s nimi těšíme, až zastávky nebudou jen nevzhledné boudy.

Největší zájem ale nebyl o dobíjecí plochu (dá se dobíjet s kabelem i bezdrátově), ale o informační panel hned vedle. Informací, které na nich můžou Pražané najít, je prakticky neomezené množství, a jízdními řády to opravdu jen začíná. Na Výstavišti byl k vidění navíc jen základní model, který se dá bez problémů „upgradovat“. Na to, co by si lidé přáli nejvíce, jsme se mimochodem nedávno zeptali přímo Pražanů. Do průzkumu se jich zapojilo více než 800.

Jednu věc ale můžeme říct už nyní – nadpoloviční většina Pražanů není spokojena s tím, co na ulicích stojí teď. A my se spolu s nimi těšíme, až zastávky nebudou jen nevzhledné boudy, ale moderní designové a plně funkční objekty, na které může být Praha pyšná.

Související…

Co všechno může umět opravdu inteligentní zastávka MHD
Zdeněk Strnad

foto: Archiv redakce, zdroj: Future Port Prague