Po lavičkách a odpadkových koších přibyl koncem minulého roku do městského mobiliáře jednotný design zastřešených zastávek MHD. Vítězný tým měl necelý rok na to, aby svoji ideu zrealizoval. A už v říjnu bychom první prototyp zastávky měli vidět na Palackého náměstí. Nemělo by ovšem jít jen o změnu designu. Taková zastávka by totiž měla být i "chytrá".

Na to, jak bude osazování nových zastávek probíhat, jak byla výběrová soutěž složitá, i na to, co všechno se musí stihnout do roku 2021, kdy by měl městský mobiliář převzít nový provozovatel, jsme se ptali ředitele Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřeje Boháče.

Soutěže na design nových zastávek se účastnilo celkem 13 návrhů. Při pohledu na ně ovšem snad každého napadne, že vypadají skoro stejně. Co bylo vlastně kromě vzhledu rozhodující?

Porota, která byla složená z odborníků, zástupců jak ze světa designu a architektury, tak dopravního podniku či odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT, při hodnocení návrhů vycházela z několika kritérií.

Termín ukončení smlouvy se současným dodavatelem je ale jasně daný – rok 2021. Do té doby by měl být nový dodavatel vybrán.

Její členové hodnotili nejen design a konstrukční řešení, ale například i čitelnost a viditelnost orientačních panelů a informací. Design, který splňoval všechna tahle daná kritéria, nakonec vyhrál.

Do jaké míry se může finální řešení od vítězného návrhu lišit? Jsou přípustné odchylky, nebo je potřeba opravdu postavit zastávky do posledního detailu tak, jak je navrhlo vítězné duo Michal Froněk a Jan Němeček?

V prosinci 2018, kdy byla soutěž ukončena, se z vítězné studie stal designový návrh, který bude nyní testován a následně půjde do velkovýroby. Všechny fáze projektu obnáší konstrukční testování a designové změny. Ty se odrazí na finálním designu zastávkového přístřešku a zábradlí.


V současné době je v Praze asi 900 zastávek s přístřešky. Budou úplně všechny v novém designu, nebo bude i mezi nimi rozdíl? Bude například zastávka Anděl vypadat stejně jako zastávka Bílá Hora?

V současné době je v Praze dokonce přibližně 1 300 zastávkových přístřešků vlastněných firmou JCDecaux. Tyto zastávky budou od konce roku 2021 postupně obměňovány za nové. Vítězný návrh má šest až sedm variant přístřešků, takže zastávky budou osazovány podle charakteristiky dané lokality.

Současnému provozovateli mobiliáře končí smlouva v roce 2021. Ať již bude dále provozovat mobiliář kdokoliv, co od nové smlouvy čekáte?

Očekáváme lepší nastavení podmínek pro město, které byly v roce 1996 jiné, než jsou ty dnešní. Očekáváme prostor pro propagaci města a jeho kulturních památek, kulturních akcí a kvalitnější správu mobiliáře.

V současné době město dostává od správce mobiliáře částku okolo 10 milionů korun ročně, což se vlastně nezměnilo od poloviny devadesátých let. Odpovídá tato částka realitě? Pokud ne, jaká částka by podle vás byla odpovídající?

Smlouva, která byla v roce 1996 na dobu 25 let uzavřena mezi hlavním městem Prahou a firmou JCDecaux, je v dnešní době již přežitá. To byl taky jeden z důvodů, proč se Praha rozhodla smlouvu vypovědět a vypsat soutěž na nový design zastávek, který bude specifický pro Prahu.

Kdy uvidíme první zastávku MHD v ostrém režimu? A kdy by měly být vyměněny všechny ostatní? Bude to probíhat naráz, nebo ve vlnách?

První testovací prototyp by měl být dočasně osazen v průběhu letošního října na Palackého náměstí, tedy kousek od našeho sídla. V průběhu testovacího období bude kladen důraz nejen na konstrukční aspekty přístřešku, ale například i na čitelnost informací na informačním panelu. Po vyhodnocení testovacího období a případné úpravě by se zastávkové přístřešky mohly začít ve městě objevovat v druhé polovině roku 2021. A ano, přístřešky budou osazovány postupně.

Bude mít provozovatel mobiliáře po roce 2021 nějakou přechodnou lhůtu, do které bude muset zohlednit nový design celého mobiliáře?

Jak říkám, zastávkové přístřešky budou v centru města Prahy osazovány postupně. A ta přechodná doba, než dojde ke kompletní výměně oněch asi 1 300 přístřešků, bude zaopatřena ve smlouvě, kterou Praha uzavře s novým dodavatelem.

Jak jste spokojeni se současným stavem přípravy nového výběrového řízení? Radní Jan Chabr, předseda Komise pro mobiliář, tvrdí, že by v průběhu září až října měl jít do rady příslušný tisk. Viktor Mahrík, člen komise za Pirátskou stranu, je k tomu datu ale skeptický. Dá se vůbec soutěž rozumně zvládnout?

Příprava výběrového řízení na nového dodavatele a správce zastávkových přístřešků, které se týká nejen přístřešků jako takových, ale veškerého mobiliáře vlastněného firmou JCDecaux v Praze, není lehký úkol. Je zapotřebí připravit velký počet podkladů, z nichž příprava některých, například pasportizace současných zastávek, trvá dlouhou dobu.

Ondřej Boháč (37)

Povoláním je geograf. Vystudoval Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy, poté působil v občanském sdružení Oživení. V letech 2006 až 2010 pracoval jako koordinátor GIS dat v Útvaru rozvoje hl. m. Prahy. Od roku 2011 by poradcem prvního náměstka primátora a o dva roky později se stal ředitelem odboru kancelář primátora. Od roku 2015 působil jako zástupce ředitele Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, v prosinci 2016 se stal jeho ředitelem.

Termín ukončení smlouvy se současným dodavatelem je ale jasně daný – rok 2021. Do té doby by měl být nový dodavatel vybrán.

Zastávky nemusí být pouze informační kiosky, mohou sloužit také jako prostředky na získávání dat. Díky čidlům nebo wifi můžeme například měřit koncentraci lidí v daném místě. Počítáte s tím, že se v průběhu dalších měsíců a let budou přístřešky používat i k dalším projektům tohoto typu? Nebo k dalším rozšířeným funkcím?

Proces vzniku nových přístřešků je rozdělen do několika fází. V tuto chvíli je důležitá výroba a osazení testovacího prototypu. Poté se zaměříme na jeho úspěšné testování a následné uvedení k životu v roce 2021. V dalších krocích může být otevřena diskuze o aplikaci konceptu smart city, o kterém mluvíte.

Součástí mobiliáře jsou také lavičky, stojany na kola nebo odpadkové koše. Počítá se také v těchto případech se "smart" prvky? Narážím na nepříliš povedený první pokus o "smart" lavičky se solárními panely, které se staly mementem první vlny smart prvků, nebo například na smart systém odpadkových košů, které hlásí svou zaplněnost...

Uplynul už rok od chvíle, co byly první kusy mobiliáře osazeny v centru Prahy. Od té doby jsme se díky celému procesu mnohé naučili a získali nezbytné informace k nastavení lepšího systému správy městského mobiliáře. K prvkům z první série příští rok přibudou další kusy, po jejich úspěšném osazení a opětovném otestování bude opět prostor k aplikaci konceptu smart city.

Související…

Chystá se tendr na zastávky. Co přesně Pražanům a Praze přinese?
Zdeněk Strnad

foto: IPR Praha, zdroj: IPR Praha